Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Kopplingsproblem Ferguson 360

3 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Simskar (trådstartaren)

#1 » 22:26:54, 22-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Ferguson 360 som inte frikopplar helt. Kopplingspedalen har ett, vad jag tycker, lagom glapp högst upp men när jag trampar ned så frikopplar den inte helt. Traktorn drar långsamt framåt, slirar. Växeln går då inte att få ur. Jag måste då frikoppla snabbväxeln, mekanisk spak mellan växelspaken och högochlåg spaken. Då går det att växla. Detta gäller då traktorn står stilla, typ när jag ska växla mellan fram och back. Det fungerar utan bekymmer när jag kör framåt och växlar i farten till högre växlar. Problemet har inte varit konstant men det har nu blivit betydligt sämre, nu nästan hela tiden. För övrigt när kopplingen är uppsläppt så drar traktorn för fullt , slirar inte på lamellerna.
Finns det något att göra, utan att byta koppling?
Simskar
1 inlägg
 
Blev medlem: 20:04:00, 28-07-2017
Sverige
Maskintyp: Traktor



Scania bonden

#2 » 22:36:11, 22-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är stödlagret i svänghjulet på motorn som är kaputt. Hade samma bekymmer på min 360.
För en normalhändig människa är det inga problem att dela traktorn och byta lagret, själv passade jag på att byta koppling samtidigt. Det tar några timmar att utföra bytet, va dock noga med pallningen så att du inte kommer ikläm eller gör dig illa och se till att motordelen inte kan pendla runt framaxlen så är själva jobbet inte så svårt.
Axel W
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

bangt

#3 » 22:20:40, 23-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

kan ju löna sig att testa justera kopplingen före klyvning. finns justering på staget under hytten.
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se