Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

John deere 2030 Inget oljetryck

8 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

3939 Per (trådstartaren)

#1 » 14:12:22, 26-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Undrar om det är någon som har erfarenhet vad som kan ha hänt när oljetrycket plötsligt försvann.
Har skruvar ur givaren och det kommer ingen olja ur hålet för givaren.
Olja finns i motorn så klart.
3939 Per
1 inlägg
 
Blev medlem: 10:49:27, 01-09-2015
Ort: Klockrike
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 320, John Deere 2030



Ähee

#2 » 15:04:22, 26-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stigarröret till oljepumpen har troligtvis blivit skadat eller lossat eller då är sugsilen kanske igensatt, men det borde den inte bli plötsligt.
Detta har hänt på vår 2030 och vi kör den fortfarande det hände 1-2 år sedan, har fyllt på ca 4cm olja över max sträck. Och det fungerar för oss. Men jag kan ju förstås inte rekommendera annat än att fixa det ordentligt. :grin:
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:

1 person gillar det här inlägget.
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor

Turbodiesel

#3 » 15:24:40, 26-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att de här JD fyrorna har två balansaxlar inbyggda i motorblocket, en på varje sida, och de sitter lagrade ungefär som kamaxeln.

Balansaxlarna är det första som lider av oljebrist, de roterar med dubbla vevaxelns hastighet, och det är apdyrt att renovera dess lagerlägen om lagren snurrar i blocket.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Mats Persson

#4 » 11:51:45, 06-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kapar den här tråden lite. Men det rör samma ämne. Tappade oljetryck på min jd 2130 i somras. En kugge i pumpen hade gått av och låst pumpen så att oljepumpsaxeln gick av. Nu till min fråga. Hur ska balansaxlarna monteras? Vikterna mot varandra eller från? Någon som vet. Jag ser ju inte märkningen på dreven så jag kan inte gå efter det.
Mats Persson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:26:16, 20-02-2007
Ort: Kumla

Turbodiesel

#5 » 13:31:01, 06-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vikterna nedåt med ettans och fyrans kolvar i topp. Du har ett TDC låshål i svänghjulskåpan bakom vevhusventilationsröret, det är täckbrickans skruvhål som används.

Minns inte om balansaxlarna har någon märkning, men många JD-motorer ställs in med en typ av linjal, en av få saker som fransmännen verkar ha fått bestämma..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Mats Persson

#6 » 13:46:26, 06-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag har en verkstadshanbok där det beskrivs hur man använder linjalen i förhållande till märkningen. Men på bilden i boken syns inte hur vikterna då står i förhållande till varandra.
Jag har ju plockat ner oljepumpen underifrån så det är bara den ena balansaxeln som hamnat ur sitt läge.
Men om jag fattar det hela rätt så ska balansaxlarnas vikter peka åt samma håll. Eftersom den ena balansaxeln inte rubbats ur sitt läge så borde det då bara vara att ställa båda balansaxelarna lika när jag monterar oljepumpsdrevet?
Mats Persson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:26:16, 20-02-2007
Ort: Kumla

Turbodiesel

#7 » 14:15:03, 06-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ställ motorn i TDC (ettans kolv absolut 100% i topp) med hjälp av ett låsstift, troligen 3/8" (9mm)

Då borde vikterna på den balansaxeln du inte rört peka absolut rakt nedåt, ställ sedan den andra axeln likadant.

Den ena axeln roterar moturs, och den andra medurs, så att ställa de "lite på känn" om en av de inte står rakt, det är vanskligt.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Mats Persson

#8 » 14:34:57, 06-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp då fattar jag. Ska ställa TDC och båda axlarna nedåt. Mycket tack för din kunskap du delar med dig av.
Mats Persson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:26:16, 20-02-2007
Ort: Kumla


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: johan.eriksson och 17 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se