Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Simms injectorpump P4596

7 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

supermajor63 (trådstartaren)

#1 » 11:58:46, 02-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag har en fråga angående en Simms injectorpump P4596 sittandes på en Supermajor.
Problemet är att den matar ut olja blandat med diesel i spillröret som den ska med alldeles för hög frekvens, ca en droppe var femte sekund vilket gör att man får kolla oljanivån
hela tiden då man kör med lite varv. tillsaken hör att den varit inne på service men dom hittar inget fel sägs det.
Har någon nått tips på problemet, vore intressant att höra om fler har samma problem.
man kan säkert klämma ihop röret och minska droppet men jag undrar om det ska vara så här märkligt.
Tacksam för ideer och funderingar.
supermajor63
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:30:57, 14-08-2019
Sverige
Maskintyp: Traktor



torbjorn_forsman

#2 » 12:55:30, 02-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är lite farligt att tala om "injectorpump" när man menar en dieselinsprutningspump av annat fabrikat. Det har nämligen funnits en svensk tillverkare av dieselutrustning som hette just Injector.

Jag skulle föreslå att du kollar i VHB hur bränslesystemet är hopkopplat och tänkt att fungera, kolla i första hand att matartrycket inte är för högt och att det inte är stopp i någon läckledning/returledning från insprutningspumpen.
Om matartrycket är för högt så bör man titta närmare på systemet för att se om det enbart bestäms av en fjäder i matarpumpen eller om det finns en förtrycksventil/överströmningsventil/tryckregulator nånstans som ska bestämma matartrycket. När man väl vet det, vet man också vilken komponent man ska undersöka närmare.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ivar Risslén

#3 » 15:17:43, 02-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet kan nog vara att pumpen är utnött så att det har blivit för stort spel i någon av pumpelementen så att det läcker igenom för mycket diesel.
Börjar du att strypa skvallerröret så är risken stor att det börjar att läcka på något annat ställe som runt någon axel.
Errare humanum est

1 person gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Ivar Risslén

#4 » 15:26:11, 02-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak som jag glömde bort. Har du kollat öppningstrycket i spridarna?
Är det för högt så blir även trycket i pumpelementen högt med mer läckage som följd. Kolla i verkstadshandboken hur högt det ska vara.

PS: Lite rättstavning.DS.
Errare humanum est

2 personer gillar det här inlägget.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

supermajor63 (trådstartaren)

#5 » 10:41:38, 03-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar!
Min egen gissning är också att pump elementen börjar bli slitna, men man tycker dom borde ha sett det på servicen när dom provtryckte den.
Det är nog dags för en riktig renovering antar jag.

1 person gillar det här inlägget.
supermajor63
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:30:57, 14-08-2019
Sverige
Maskintyp: Traktor

Michael Meier

#6 » 15:01:40, 03-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad stog det på serviceprotokollet?

Vad har dom provtryckt på servicen?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Janson1

#7 » 07:40:20, 04-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter pumpen med en öppen koppling mellan motor och pump eller är den "integrerad" med motorns bröstkåpa? Om motorns vevhusventilation är tät och det blir högt tryck inuti motorn kan det bli konstiga fenomen så som att olja trycks in i insprutningspumpen och har den membranmatarpump så kan vevhustrycket plussa på bränsletrycket så det blir väldigt mycket högre än vad dess fjäder presterar. Sen tycker jag att läcker nu pumpen så mycket internt i pumpelementen så borde traktorn bli mer eller mindre ostartbar som varm. Och just detta borde en dieselverkstad fånga utan vidare..?
Bilder på pumperiet kan underlätta...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se