Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Iseki 4270 återupplivning

32 inlägg • Sida 2 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

qsecofr (trådstartaren)

#16 » 19:12:22, 24-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Traktorn har en lastare och en frontlyft med sväng. Man byter mellan dessa två med tre kranar vid ventilpaketet. Jag har märkt att när jag kör i lastarläge så ställer sig frontlyften längst upp och svängd till vänster. Det borde väl rimligtvis betyda att de tre kranarna läcker igenom till både lastare och frontlyft? Går dessa att reparera eller är det bra till att byta ut?

Bild

Bild

närbild på en av de tre kranarna
Bild
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972



Jac

#17 » 19:21:35, 24-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Teoretiskt går att reparera dom men var finner du dom delarna?
I praktiken är det bara byte som gäller. Finns på närmsta hydraulbutik, Hydroscand, Olsson i Ellös etc. etc.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

qsecofr (trådstartaren)

#18 » 19:24:26, 24-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Teoretiskt går att reparera dom men var finner du dom delarna?
I praktiken är det bara byte som gäller. Finns på närmsta hydraulbutik, Hydroscand, Olsson i Ellös etc. etc.


Tack, vad kallar man en sådan 'kran'?
De är 1/4.

1/4 väljarventil?

Edit: 3-vägs kulventil verkar benämningen vara :)

1 person gillar det här inlägget.
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972

Jac

#19 » 21:42:50, 24-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En vanlig 3-vägs kulventil håller bara tätt om det ligger tryck på stammen. Ligger det tryck på en av grenarna så läcker det in mot stammen.

Det finns speciella kulventiler som håller tätt från grenarna också men dom kostar lite mer och man måste söka upp dom.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

SK Racing

#20 » 17:54:07, 29-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men vänta nu, ska du riva en motor bara för den vevhusventilerar lite? När jag körde så bolmade ju en del fordon ordentligt ur vevhusventen, men det var bara o köra på, fullt spjäll, full patte, plattan i mattan, osv, dom startade alla lätt o gick som dom skulle så det var inget som någon la någon möda på.

Det som du visade på din filmsnutt är inget jag skulle riva en motor för, men vi är ju alla olika o det respekterar jag o förstår :)

Ser fram emot o se dina göromål på lilltraktorn, jag gillar ju dessa små japanska undren :) Din förpump ser ut som på mina bilar, o backventilerna finns o köpa på ebay, i vart fall till mina japanjärn :smile: Eller japanaluminium :hurra:
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

qsecofr (trådstartaren)

#21 » 12:44:54, 03-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:En vanlig 3-vägs kulventil håller bara tätt om det ligger tryck på stammen. Ligger det tryck på en av grenarna så läcker det in mot stammen.

Det finns speciella kulventiler som håller tätt från grenarna också men dom kostar lite mer och man måste söka upp dom.


Hittade denna som verkar se likadan ut. Men de har G 1/4" Invändig gänga och mina har R 1/4"
Googlade lite kring dessa gängor och de verkar vara kompatibla i vissa lägen, vet du?

https://www.hydroscand.se/se_se/produkt ... ad-8041-xx

tack
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972

qsecofr (trådstartaren)

#22 » 12:51:05, 03-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

SK Racing skrev:Men vänta nu, ska du riva en motor bara för den vevhusventilerar lite? När jag körde så bolmade ju en del fordon ordentligt ur vevhusventen, men det var bara o köra på, fullt spjäll, full patte, plattan i mattan, osv, dom startade alla lätt o gick som dom skulle så det var inget som någon la någon möda på.

Det som du visade på din filmsnutt är inget jag skulle riva en motor för, men vi är ju alla olika o det respekterar jag o förstår :)

Ser fram emot o se dina göromål på lilltraktorn, jag gillar ju dessa små japanska undren :) Din förpump ser ut som på mina bilar, o backventilerna finns o köpa på ebay, i vart fall till mina japanjärn :smile: Eller japanaluminium :hurra:


Den ventilerade en hel del så att den sölade ur sig olja ur oljepåfyllningen i ventilkåpan.
Hade isär den bara för att upptäcka att en cylinder var repig pga att något har ramlat in i motorn och bankat runt lite ovanpå kolven för att sedan försvinna ut ur avgasporten antar jag.
Motorn har inga foder. Jag honade ur den och slängde på nya kolvringar och satte ihop den igen. Tror den ventilerar mindre nu, det är värst på tomgång, har man lite varv så är det mindre.

Satte en slang som passade precis på oljepåfyllningshalsen och ledde ner den bredvid motorn så man slipper ev oljesöl på motorn och vevhusventilation in i hytten.

Bild
Senast redigerad av qsecofr 12:53:40, 03-10-2023, redigerad totalt 1 gång.

2 personer gillar det här inlägget.
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972

torbjorn_forsman

#23 » 12:53:26, 03-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många är inte så noga med bokstäverna och kallar även G-gängorna för R. Eller för den delen BSP, Gas eller något annat utgånget och ännu mer horribelt fastän det egentligen är frågan om samma gängor.

Invändiga gängor heter alltid R och är cylindriska, men när det gäller utvändiga gängor så är R koniska och G cylindriska.

Invändig R och utvändig R kan skruvas ihop med varandra och täta på gängorna med t ex blånor, gängtejp eller lämplig tätningsmassa. Ett gängförband med R + G brukar däremot kräva en plan tätningsyta med packning. Typexempel på ett sådant förband är förbandet med överfallsmutter och planpackning där vattenslangen till en tvättmaskin ansluts till den fast installerade kranen.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

qsecofr (trådstartaren)

#24 » 13:00:30, 07-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En svängcylinder till frontlyften läcker ganska mycket. Skruvade bort den men förstår inte hu man får isär den.
En stor segersäkring och under den en bit ner sitter en rund låsring, hur i hela friden får man bort den?

Kan man kanske slå ner hela delen där sergersäkringen och dammskyddet sitter förbi låsringen ner i cylindern och sedan få bort låsringen och dra ut allt?


Bild
Bild
Bild
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972

Jac

#25 » 13:09:43, 07-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Knacka ner glandern med en riktig tung hammare, sen kommer du åt låsringen med en skruvmejsel. Brillor på, där är bra sprätt i den ringen. Om du tänker rädda stången så dra några trasor runt först så den inte får ännu fler märken.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

qsecofr (trådstartaren)

#26 » 13:11:33, 07-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Knacka ner glandern med en riktig tung hammare, sen kommer du åt låsringen med en skruvmejsel. Brillor på, där är bra sprätt i den ringen. Om du tänker rädda stången så dra några trasor runt först så den inte får ännu fler märken.


Tack, jag kom på att det var nog så man gjorde när jag satt här vid datorn och tittade på bilderna :)

1 person gillar det här inlägget.
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972

qsecofr (trådstartaren)

#27 » 14:51:58, 07-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det gick oförskämt lätt att knacka ner glandern (nytt ord för mig som Jac lärde mig idag) och ta bort låsringen.
Nu när jag fått isär det och jag vill budget 'renovera' cylinder tänker jag att det räcker med att byta denna tätning (den ligger upp och ner på) som sitter i glandern, det måste läcka förbi den för att oljan skall komma ut mellan kolv och dammskyddet. Eller tänker jag fel?

Bild

Dess slitsade plastbussningar har väl inget med tätningen att göra antar jag?

Bild

Dessa tätningarna ser skapliga ut med mina amatörögon.

Bild
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972

qsecofr (trådstartaren)

#28 » 10:34:38, 08-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försöker tyda vad det står på denna kolvstångstätning.
RS 25 35 / 2 får jag det till. Kan det stå 25 35 7 2? om det är en sjua vad är då tvåan?
innerdiameter är 25mm och ytterdiameter är 35mm och den är ca 8mm hög.
Hittar inget som har beteckning som denna, de jag hittar heter 25x35x8 tex

Bild
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972

Ingoberra

#29 » 11:14:21, 08-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Höjden går väl å justera i värsta fall. Får en 8 tjock plats, så kör på en sån

1 person gillar det här inlägget.
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

qsecofr (trådstartaren)

#30 » 21:34:44, 26-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

qsecofr skrev:Traktorn har en lastare och en frontlyft med sväng. Man byter mellan dessa två med tre kranar vid ventilpaketet. Jag har märkt att när jag kör i lastarläge så ställer sig frontlyften längst upp och svängd till vänster. Det borde väl rimligtvis betyda att de tre kranarna läcker igenom till både lastare och frontlyft? Går dessa att reparera eller är det bra till att byta ut?

Bild

Bild

närbild på en av de tre kranarna
Bild


Funderar på att kanske byta ut de tre kranarna till en elektrisk eller manuell väljarventil.
Men vad heter en sådan ventil med tre ingångar och sex utgångar som man kan växla mellan tre och tre i taget?

tack.
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: JonR och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se