Angående var överströmningsventil finns i servostyrsystem..
Ofta är det "någon annan" som petar ihop ett fungerande system, alla har en ålder, mellan 1968 & 1975 till exempel, övergångarna kan vara diffusa och beroende på tillgång.
Senare kom motormonterade singelpumpen (behållare runt pumpen)
Efter det en pump för allt med lågtrycksavtappning till servostyrningen.
Två pumpar i seriemontage (en för lågtryck och en för högre maxtryck)
Innan orbitrolen var det styrsnäckan som pytsade ut oljan till styrservokolven.
Innan snäckan så var det
ventil i cylinderrörets förlängning.
Konstruktionen med separat
oljebehållare har två "tidsåldrar" tre eller två rör mellan pumpgavel och oljebehållare, det är en separerad överströmningsledning, en varmare
olja som man ville skydda pumpen från, senare kom man på att det var billigare att lära ratthållaren att inte använda ändläge som permanent parkering av ratten vid sväng.
Varför ska konstruktören flytta ett fungerande system med en överströmmare så nära pumpen till servostyrcylindern, längre bort från den delen som den ska skydda går inte att komma.
Den som skapar trycket (pumpen) behöver
skydd annars begår den harakiri vid stängd tryckledning.
Om pumpen används till flera konstruktioner av styrservosystem är det klokt att montera den så nära pumpen man kan komma och framför allt göra den så slimmad att ingen protesterar.
Visst kan man sätta den ute vid servocylindern, men enbart på en konstruktion.
Till exempel på din
traktor där du har orbitrolen som ändläge för tryckslangen från pumpen så kan överströmningsventilen sitta på orbitrolen.
Överströmningsventilen "kan" sitta var som helst på pumpledningen dock alltid på pumpsidan om en möjlighet till avstängning/strypning.
Så.. nei, den kan inte sitta vid servocylindern i det systemet som du har på din traktor.