Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Projekt; David Brown 990 1964

192 inlägg • Sida 11 av 13
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Hobbyist (trådstartaren)

#151 » 04:23:18, 27-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget att mäta tryck med och går startmotorn runt så är jag nöjd =)
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt



Hobbyist (trådstartaren)

#152 » 14:11:55, 27-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uja, nu är allt fixa förutom ev. pumpinställning eller sådant finlir men det får jag kanske lämna in.

Gick ner o varva startmotorn nu på morgonen, ville inte, kollade matarpumpsleveransen vilken inte orkade över motorn. Trycka igenom med blåsan gick fint så det plaska till på andra sidan men ingen start och självdrag eller så. Hepp.

Förutsåg att klegget kanske gjort sitt med nya pumpen o köpte en till när jag handla tanken. Bytte, med denna följde det med filter Och rör att sätta efter pumpen, 2st samt fjäderklammer för slangarna och några slangstumpar 2. I förra följde det med ett filter och 4 slangstumpar enbart :klia:

Allt fridens, pumpen leverera nu så jag kunde lufta o så. Motorn brakar igång och jag börjar med resten, har ingen brytare för batteriet så skruva dit en snabbkoppling till minuspolen. Det jag inte tänkte på att utan batteriet inkopplat blir det inge snurr på matarpumpen och motorn stannar tillslut. Jaja nu går den.

Sen vägra den starta igen, gjorde om samma procedur, lufta och Allt ser toppen ut men icke.

Startgas.
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

Hobbyist (trådstartaren)

#153 » 15:52:07, 27-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frankenstein men fungerar.
Bild
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

Hobbyist (trådstartaren)

#154 » 21:58:47, 27-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

Mattias_E

#155 » 22:17:20, 27-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vänta nu... du menar att du misshandlar en lånekärra från macken på det viset? :myzsko: :slag:

Egna saker.. ok, men andras grejer :red_card:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Hobbyist (trådstartaren)

#156 » 22:45:15, 27-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Betalt & klart :shake_hands:
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

Hobbyist (trådstartaren)

#157 » 16:12:24, 28-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rent krasst, hur kan det skilja så mycket innan den knallar igång mellan startförsöken? Varm som kall morot.

Luft - Var är strategiskt bäst och korrekt att montera backventiler? Tips på universal lättmonterade uppskattas, någon borde kommit på något smart.

Kan en motor utan glödstift bli sur? Jag har kunnat hålla liv i den med startgas men det börjar aldrig brinna för egen maskin, då ibland. Förespråkar det inte, knackar illa eftersom det gissningsvis snarare leder till detonation.

Glödstift är inget jag kommer försöka mig på men om något värmelement eller dylikt på bränslerören kan hjälpa till kanske jag orkar klura lite.

Någon diesel alt. tillsats som underlättar kallstart? Blankdiesel, kan man pumpa det från båtmackar eller är det alltid förbjudet utan utspädning nuförtiden?

Andra how to diesel? :)

Nu har jag sopat 100m gata för hand, inget nämnvärt visuellt resultat men sparka loss dom värsta kockorna och vispa ner dom i diket. Regn på det här så blir det fint.
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

Hobbyist (trådstartaren)

#158 » 18:59:59, 28-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sökljus, tjusigt värre :cool2:
Bild
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

torbjorn_forsman

#159 » 23:27:36, 28-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hobbyist skrev:Rent krasst, hur kan det skilja så mycket innan den knallar igång mellan startförsöken? Varm som kall morot.

Luft - Var är strategiskt bäst och korrekt att montera backventiler? Tips på universal lättmonterade uppskattas, någon borde kommit på något smart.

Kan en motor utan glödstift bli sur? Jag har kunnat hålla liv i den med startgas men det börjar aldrig brinna för egen maskin, då ibland. Förespråkar det inte, knackar illa eftersom det gissningsvis snarare leder till detonation.

Glödstift är inget jag kommer försöka mig på men om något värmelement eller dylikt på bränslerören kan hjälpa till kanske jag orkar klura lite.

Någon diesel alt. tillsats som underlättar kallstart? Blankdiesel, kan man pumpa det från båtmackar eller är det alltid förbjudet utan utspädning nuförtiden?

Andra how to diesel? :)

Nu har jag sopat 100m gata för hand, inget nämnvärt visuellt resultat men sparka loss dom värsta kockorna och vispa ner dom i diket. Regn på det här så blir det fint.


Som sagt, börja med att koppla in en manometer och mäta matartrycket. Det brukar röra sig om några tiondels bar, så en manometer med 1 bar fullt utslag bör vara lämplig.
Det är knappast frågan om att kompressionsvärmen inte räcker till för att sätta eld på bränslet, utan det verkar ju snarare som om inget bränsle kommer in genom spridarna vid startförsöken.
Ett prov du skulle kunna göra är att rulla eller bogsera igång traktorn, så du får upp högre varvtal på motorn än vad startmotorn kan ge. Om insprutningspumpen är sliten, kan inre läckage göra att den vid det låga startvarvtalet nätt och jämnt kan ge det tryck som krävs för att spridarna ska öppna. Detta blir värre ju mer tunnflytande bränslet är, dvs problemet blir större ju varmare pumpen är vid startförsöket. Och i så fall är det bara att lämna in pumpen för renovering till någon dieselverkstad med gott rykte. Billiga piratpumpar som säljs här och var på nätet, brukar aldrig hålla vad de lovar.
Extra backventiler eller några ändringar i bränslesystemet ska inte behövas, det är bättre att hitta grundfelet och åtgärda det än att försöka kringgå det.
Beträffande luft, så se i synnerhet upp med ev stål- eller textilomspunna gummislangar. De kan läcka som såll trots att de ser fina ut utvändigt. Om det luktar diesel om handen sen man har tagit i en slang, så är det bara att byta den slangen. Samma sak om man tar loss slangen, håller för ena änden och blåser med munnen i andra änden, då ska det kännas absolut tätt och det får inte tränga ut bränsledroppar eller bubblor någonstans.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Hobbyist (trådstartaren)

#160 » 06:25:41, 29-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fina tips av erfarenhet, gillart :thumme:
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

SwedEh

#161 » 12:19:54, 29-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite utbildningsmaterial :)


2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

mpersson76

#162 » 20:01:18, 29-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu verkar du ha stora problem med skit i tanken.
Men har du fortfarande stopppreglaget löst?, vid drift SKA det vara i ändläge.
Testa i så fall att låsa det ,med en ståltråd eller liknande, så det inte vandrar iväg och tjuvstoppar motorn, det brukar börja strypa bränslet långt före det är i ändläge för stopp.
Originalreglaget drar man ut vid drift och skjuter in för stopp, alltså borde hävarmen på högtryckspumpen peka snett bakåt för drift, och snett framåt för stopp.
mpersson76
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:29:24, 15-12-2013
Ort: Umeå kommun
Sverige

Hobbyist (trådstartaren)

#163 » 07:20:20, 30-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som är bäst på att översätta gamla oljor? :)

Vilka modÄrna beteckningar höver jag; bara Red Line snake olja?
Bild
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt

torbjorn_forsman

#164 » 07:53:08, 30-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det gäller väl samma svar som i alla andra trådar där gamla tiders oljerekommendationer kommer på tal. Hur som helst så är ju praktiskt taget alla oljor som finns på marknaden idag, på alla sätt och vis bättre än de oljor som fanns att få tag på då specen skrevs och som konstruktörerna var tvungna att räkna med att kunderna skulle använda.

Vilken motorolja eller kombiolja "STOU" som helst med någorlunda rimlig viskositet för motorn. Vad som är "rimlig viskositet" beror på driftsförhållandena. Man kan utgå från t ex 10W-30 eller 15W-40, faktorer som talar för den lägre viskositeten är t ex om det kan bli aktuellt med svåra kallstarter på vintern, något som talar för den högre viskositeten är om man väntar sig mycket långvarig tung körning i högsommarvärme eller om motorn börjar vara sliten och ha svårt att hålla oljetrycket uppe på tomgång. I de flesta fall spelar det nog ingen roll.

I kraftöverföring mm bör det också fungera bra med vilken kombiolja eller GL1 eller GL4 transmissionsolja som helst. Kanske något lite mer trögflytande i slutväxlarna och möjligen styrsnäckan än på de andra ställena.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Hobbyist (trådstartaren)

#165 » 13:23:32, 30-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förstår, ska leta lite :)

Vad är det rimligtvis för bromsar på denna? Tänker mest så att det inte är något pneumatiskt hittepå. Säljaren trodde det finns bromsar men urkopplade.
Bild
Bild
Stenarmerade rötter är f-n det värsta jag vet
Hobbyist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:10:13, 07-01-2017
Ort: Stadsholmen 3tr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Japanskt


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ironman och 26 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se