Hobbyist skrev:Rent krasst, hur kan det skilja så mycket innan den knallar igång mellan startförsöken? Varm som kall morot.
Luft - Var är strategiskt bäst och korrekt att montera backventiler? Tips på universal lättmonterade uppskattas, någon borde kommit på något smart.
Kan en motor utan glödstift bli sur? Jag har kunnat hålla liv i den med startgas men det börjar aldrig brinna för egen maskin, då ibland. Förespråkar det inte, knackar illa eftersom det gissningsvis snarare leder till detonation.
Glödstift är inget jag kommer försöka mig på men om något värmelement eller dylikt på bränslerören kan hjälpa till kanske jag orkar klura lite.
Någon diesel alt. tillsats som underlättar
kallstart? Blankdiesel, kan man pumpa det från båtmackar eller är det alltid förbjudet utan utspädning nuförtiden?
Andra how to diesel?
Nu har jag sopat 100m gata för hand, inget nämnvärt visuellt resultat men sparka loss dom värsta kockorna och vispa ner dom i diket. Regn på det här så blir det fint.
Som sagt, börja med att koppla in en manometer och mäta matartrycket. Det brukar röra sig om några tiondels bar, så en manometer med 1 bar fullt utslag bör vara lämplig.
Det är knappast frågan om att kompressionsvärmen inte räcker till för att sätta eld på bränslet, utan det verkar ju snarare som om inget
bränsle kommer in genom spridarna vid startförsöken.
Ett prov du skulle kunna göra är att
rulla eller bogsera igång traktorn, så du får upp högre
varvtal på motorn än vad startmotorn kan ge. Om insprutningspumpen är sliten, kan inre
läckage göra att den vid det låga startvarvtalet nätt och jämnt kan ge det
tryck som krävs för att spridarna ska öppna. Detta blir värre ju mer tunnflytande bränslet är, dvs problemet blir större ju varmare pumpen är vid startförsöket. Och i så fall är det bara att lämna in pumpen för
renovering till någon dieselverkstad med gott rykte. Billiga piratpumpar som säljs här och var på nätet, brukar aldrig hålla vad de lovar.
Extra backventiler eller några ändringar i bränslesystemet ska inte behövas, det är bättre att hitta grundfelet och åtgärda det än att försöka kringgå det.
Beträffande
luft, så se i synnerhet upp med ev stål- eller textilomspunna gummislangar. De kan läcka som såll trots att de ser fina ut utvändigt. Om det luktar diesel om handen sen man har tagit i en
slang, så är det bara att byta den slangen. Samma sak om man tar loss slangen, håller för ena änden och blåser med munnen i andra änden, då ska det kännas absolut tätt och det får inte tränga ut bränsledroppar eller bubblor någonstans.