Hej. Det senaste är att jag testat kompressionen i kall motor. Alla cylindrar låg glädjande runt 18-20 bar. Nu när jag fått tipset om varmluftspistol så går den ju att starta men behövs mkt gas för att inte dö. Tomgångskörning nej. Gången mkt obalanserad. Provade en liten tur och gungade som en kamel. Jag noterade att avgasgrenröret spruckit i två ”öron” genom mutterhålen. Så får se om nån kan gjutjärnssvetsa eller om det går att hitta på nån skrot. Det som dock var positivt är att jag nu ser vilken cylinder som troligen är problemet. Cylinder ett hostar mäktigt med vitgrå rök och det är oljigt i utloppet. Fick tips om att det kunde vara spridaren så bytte 1 och 4 men samma grej. Så jag gissar att det är något med kolvringar kanske?
Nåt annat som kanske är ett problem är att tidigare användare förutom att sabotera glödningen även tagit bort termostaten mellan vattenpumpen och
kylare så motorn blir kanske inte så varm? Tempgivaren är också paj men jag har mätt i kylarlocket och det ligger runt 40 efter 30min. Längre än så vågar jag inte ha igång den då det låter så illa.
Nu är planen att dyka ut i det okända och ta bort både topp och tråg och försöka fiska upp
kolv nummer ett som start.
Tömde just oljan. Det var typ en matsked med rent vatten först (har bara haft vatten i kylaren nu vid korta uppstarter). Oljan såg inte så tokig ut. Visst den var ju inte gyllene utan mer
svart men fin konsistens och såg inte ut som majonnäs, chokladmjölk eller annat födoämne för den delen.
Min stora fundering nu, är det nån som vet om det är torra eller blöta foder i denna modell?
Ps angående 12v glöd. Vet inte om du hade velat sälja? Oavsett innan jag lägger mer stålar tänker jag att jag får kolla cylindrar och ev ventiler om det är värt eller dags att kasta in.