Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

MF 135 startar ej

29 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Bjorn.Lundsten

#16 » 15:39:05, 08-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har du säkert koll på. Men om inte båda växellådorna står i nolläge så startar den inte.
Användarvisningsbild
Bjorn.Lundsten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:10:13, 08-06-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 35
Valmet 305
Volvo BM 641



krokodilen

#17 » 16:20:59, 08-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bjorn.Lundsten skrev:Det har du säkert koll på. Men om inte båda växellådorna står i nolläge så startar den inte.


,,,,då drar inte startmotorn är nog ett bättre sätt att uttrycka saken.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mangan

#18 » 16:27:40, 08-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Räcker med at Hög/Låg är i neutral.

2 personer gillar det här inlägget.
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)

Bjorn.Lundsten

#19 » 16:34:07, 08-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Båda sant. Däremot rekommenderar jag definitivt att också lägga ur växellådan för den fastnade för mig en gång och då är det inte lätt!
Användarvisningsbild
Bjorn.Lundsten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:10:13, 08-06-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 35
Valmet 305
Volvo BM 641

Mangan

#20 » 17:17:14, 08-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägger alltid i backen, annars kommer jag inte in/ut! :coffee:
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)

Mandragora

#21 » 18:42:44, 08-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Diesel paraffineras efter hand, det bildas tjok av paraffin i systemet. Gör rent tank och övriga systemet. Det har funnits ett speciellt medel att hälla i tanken men jag kan inte hitta det längre. Kanske funkar det med Biltemas dieseltillsats?

Edit, även vanlig bensin förstörs på ganska kort tid.

Skickat från min SM-A202F via Tapatalk
Mandragora
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:41, 08-08-2023
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Holder P 60

torbjorn_forsman

#22 » 21:23:45, 08-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mandragora skrev:Diesel paraffineras efter hand, det bildas tjok av paraffin i systemet. Gör rent tank och övriga systemet. Det har funnits ett speciellt medel att hälla i tanken men jag kan inte hitta det längre. Kanske funkar det med Biltemas dieseltillsats?

Edit, även vanlig bensin förstörs på ganska kort tid.

Skickat från min SM-A202F via Tapatalk


Nja, paraffinering av diesel är inte något som händer för att den förvaras länge, det är något som inträffar vid sträng kyla. Men bränslet blir inte förstört för att det har paraffinerat, det återgår till flytande form igen när det blir varmare.

Däremot kan ju alla bränslen polymerisera eller, lite enklare uttryckt, bilda hartser om de förvaras länge. Framför allt om de är i kontakt med metaller, koppar är värst och tenn lär vara minst aggressivt. Om det är mycket varierande temperatur eller det finns fukt närvarande, blir det värre. I jämn och låg temperatur, låg luftfuktighet och bränslet inte är i kontakt med olämpliga metaller, kan det hålla sig nästan hur länge som helst.
I gammal litteratur (1930-40-tal) rekommenderades att bränsletankar, oavsett vilken metall de var gjorda av, borde förtennas på insidan. Och kopparrör borde vara bannlysta som bränsleledningar. En och annan liten rörnippel av t ex mässing må kanske vara hänt, likaså att smådelar i förgasare kan vara gjorda av mässing.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Mandragora

#23 » 22:59:32, 08-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej! Då var det säkert polymerisering jag hade fullt av runt bränslefiltret i tanken i min Holder mitt i sommaren.

Varje ny dag innebär en pedagogisk möjlighet... Tackar!

Skickat från min SM-A202F via Tapatalk
Mandragora
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:41, 08-08-2023
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Holder P 60

BMB63

#24 » 22:55:55, 17-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter som att pumpkolvarna i insprutningspumpen har fastnat. Ska man åtgärda det måste hela pumpen plockas isär för att komma åt dem, de sitter i pumphuvudet som man ser om man öppnar sidoluckan.Finns bra sprängskisser att söka och filmer på Youtube.E85 är ett bra tvättmedel för att ta bort brun beläggning i pumpen.
Jag åtgärdade detta fenomen på min fars BM 430 som hade stått ett halvår utan start.
Användarvisningsbild
BMB63
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:08:23, 14-01-2013
Ort: Kungälv
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 320-61, Krabat-57, Terrier-57

Johan.S

#25 » 16:47:06, 21-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

BMB63 skrev:Det låter som att pumpkolvarna i insprutningspumpen har fastnat. Ska man åtgärda det måste hela pumpen plockas isär för att komma åt dem, de sitter i pumphuvudet som man ser om man öppnar sidoluckan.Finns bra sprängskisser att söka och filmer på Youtube.E85 är ett bra tvättmedel för att ta bort brun beläggning i pumpen.
Jag åtgärdade detta fenomen på min fars BM 430 som hade stått ett halvår utan start.


Jag har försökt hjälpa en granne med att starta en MF 135 som stått några år.

Det är samma symptom:
Det kommer fram bränsle när man luftar överallt.
Det vill säga, ända till man lossar spridarröret och kör på starten. Om man lossar spridarrörets förskruvning uppe vid spridaren, brukar det fukta ut bränsle när man kör på starten.
Såvitt jag kan se pumpar den ingenting. Jag kan inte hitta något fel på stoppfunktionen, så det är möjligt att pumpsegmentet/segmenten helt enkelt fastnat.

-Kan det vara en lösning att värma pumpen med varmluftspistol, tror ni?

//Johan

http://www.aggatorp.se/Industrikonsult - Uppritning och dokumentation av verktyg och maskiner
Proffs på reservdelsritningar sedan 2012
http://www.aggatorp.se
Användarvisningsbild
Johan.S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:54:15, 31-10-2009
Ort: Virserum
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF203 mk2 halvbandad skogstraktor -66
Fordson Dexta -62
BM Volvo 350/630 Boxer (industritraktor) -65
ICOM DR12 (fyrhjulsdriven minidumper) -61
Ham-Jern 120B grävaggregat -62
Balpress CLAAS LD-M-100
Jordfräs SIMAR DDZ

magloman

#26 » 17:22:40, 21-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag bara gissar men tycker det låter som en bra idé.

Lossa luckan på sidan och samla upp innehållet i en burk för analys.

Kanske knacka lite på sidan på pumpen med plastklubba medan man kör på starten. Efter ni värmt upp den lite.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Per_E (trådstartaren)

#27 » 15:46:41, 26-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ursäkta men jag glömde återkoppla vilket jag gör nu. Det var precis som BMB63 skrev, att pumpkolvarna hade fastnat.

Jag lämnade in pumpen till en fackman som hittade och åtgärdade problemet. Nu är traktorn väldigt lättstartad.

Tack alla för tips och support!

8 personer gillar det här inlägget.
Per_E
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:01:33, 15-05-2023
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Johan.S

#28 » 18:27:37, 26-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

-Har du tips om vilka man kan vända sig till?

http://www.aggatorp.se/Industrikonsult - Uppritning och dokumentation av verktyg och maskiner
Proffs på reservdelsritningar sedan 2012
http://www.aggatorp.se
Användarvisningsbild
Johan.S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:54:15, 31-10-2009
Ort: Virserum
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF203 mk2 halvbandad skogstraktor -66
Fordson Dexta -62
BM Volvo 350/630 Boxer (industritraktor) -65
ICOM DR12 (fyrhjulsdriven minidumper) -61
Ham-Jern 120B grävaggregat -62
Balpress CLAAS LD-M-100
Jordfräs SIMAR DDZ

Per_E (trådstartaren)

#29 » 16:14:53, 30-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Jag fick hjälp av Anders "Diesel" Persson 070-516 93 57
https://www.eniro.se/anders+%22+diesel% ... 5583/firma

(Har frågat och han är OK med att nämnas på Internet)

Hälsningar Per

1 person gillar det här inlägget.
Per_E
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:01:33, 15-05-2023
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se