Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Problem med FORD 4610 CAV injektionspump

9 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

xm122 (trådstartaren)

#1 » 16:05:55, 02-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej hej
Jo jag råkade bli med en Ford 4610 som stått på en gammal gård i 20+ år...
Mycket dynga i tanken och i alla ledningar samt pump som vanligt...
Det visade sig att det hade mekats en del med den, nån mekaniker före mig har lyckats få inställningarna till CAV pumpen fel.
Efter rengörning av hela skiten, demontering pump i smådelar, samt tillrättning av felställning av lägen, vevaxel kontra kam och pump märkning tillrättat.
Så startar den och går väldigt slött och segt, verkar inte när man gasar till så är det riktigt segt.
Provar man köra så går det, men otroligt svag.
Mina funderingar är, är det nåt med pumpen, kanske automatiska förtändnings inställningen.
Goda råd mottages ödmjukast...
//Ludde
xm122
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:15:44, 21-01-2008



Michael Meier

#2 » 08:31:24, 03-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Minimec eller DPA?

Eftersom du tänker på "hydraulic advance" är det väl DPA..
Den reglerar inte mängden soppa, den förställer tidpunkten, stopreglaget känns mer vara boven i dramat, den stryper verkligen mängden bränsle.
Har du tatt bort manöverdonet till vridningen av kamringen å kollat att du kan röra på förställningen?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

xm122 (trådstartaren)

#3 » 09:53:11, 03-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jodå jag har tagit isär och bort kamringen till förställningen, tycker nog att den går lätt, men misstänker det i alla fall.
Man kan ju ta bort den undre delen med den fjäderbelastade kolven och föra kulan fram och tillbaka ganska lätt.
(Bild före rengörning)
Bild
xm122
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:15:44, 21-01-2008

Michael Meier

#4 » 19:45:52, 03-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

xm122 skrev: .... demontering pump i smådelar ....


Vad innebär det mera detaljerat?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

xm122 (trådstartaren)

#5 » 05:44:37, 04-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det innebär vart enda del borttagen och rengjord från tjärliknande beläggning!

1 person gillar det här inlägget.
xm122
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:15:44, 21-01-2008

Michael Meier

#6 » 06:16:39, 04-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kikat på stopreglaget?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Turbodiesel

#7 » 07:45:16, 04-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om rotorns mängdinställning varit isärtagen (två tolvkantsskruvar) är den ihopsatt i exakt samma läge som innan? Det är inställningen för bränslemängden, snål inställning = dålig effekt och ingen rök.

Är det kontrollerat att tryckreglerkolven i gaveln glider i sin hylsa av egen tyngd? Just tryckregulatorn är lite speciell på pumpar utan extern matarpump & överliggande tank, kommer inte ihåg riktigt vad som skiljer.

Och det mest grundläggande när det gäller klassisk dieselfelsökning, med en någotsånär fungerande motor, ryker den? vilken färg, struktur, lukt och smak har eventuell rök?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

krokodilen

#8 » 09:02:57, 04-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

s*t*n vad jag hatar CAV pumparna!! Nu har ju inte jag lika stora problem med min då det verkar vara tillförseln av bränsle hos mig, men ändå.

Som TD skriver. Ryker den? Hur reagerar den om du avancerar tändningen genom att vrida pumpen 1-1,5mm?

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

xm122 (trådstartaren)

#9 » 09:58:04, 08-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering
Demonterade hela pumpen igen, det enda jag såg/märkte var att ringen för tändförställningen gick lite trögt i husen, polerade ytorna med putskräm (autosol ) monterade ihop och luftade ur. Nu funkar det som det ska, stark och rapp i gaspådraget!

5 personer gillar det här inlägget.
xm122
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:15:44, 21-01-2008


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ironman och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se