Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

BM350 som småskalig snöröjare 2023

72 inlägg • Sida 2 av 5
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

toker

#16 » 18:42:55, 05-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här plogades tidigare med äldre jordbrukare och så bra skottat har vi inte haft sen dess då kördes det med bakmonterat snöblad vid lite snöfall och snöslunga vid mera snö så nog går det bara man vill.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet



silverryggen

#17 » 19:16:18, 05-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har haft en gråsugga med 4 cylinders diesel som jag har plogat mycket med i unga år.
Med ett bakmonterat schaktblad och väldigt fina broddkedjor så kunde man uträtta underverk med denna lilla traktor.
Jag blev utskrattad en gång när jag skulle bärga en 245:a som hade hamnat långt ut på ett stycke.
Men när jag efter ett snabbt uträttat uppdrag ville ha 400 kronor? Då vart det gråt & tandgnisel.
Har man bara bra snökedjor & ett hyfsat schaktblad så kan man uträtta underverk.
:bira: :photograph: :coffee: :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
silverryggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:26:05, 22-12-2016
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Anders.B (trådstartaren)

#18 » 20:57:44, 05-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

osla skrev:Tycker det låter som ett ganska stort uppdrag för en boxer. Tung blötsnö och is med en boxer tycker inte jag låter så roligt, särskilt inte med tanke på att det lär inte betalas särskilt bra, då det inte betalar bra om man har vettiga saker, då lär dom vilja pruta om du kommer med en boxer


850:-/h plus 200:- vid övertid och skulle det krävas jour så tillkommer det en fast månadsersättning a 4000:- , det kan dom aldrig komma undan oavsett vem vi skulle jaga tag i.
Det finns inget motstånd mot att betala och göra rätt för sig i det här fallet.
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

Anders.B (trådstartaren)

#19 » 20:58:41, 05-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Håll dom på halster ett tag så att de får se vad det kostar att ploga snö. Jag antar att dom inte vill betala per timme och anser att en gammal maskin inte kostar så mycket som den gör.


Nja, se ovan
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

Anders.B (trådstartaren)

#20 » 21:01:22, 05-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

bert skrev:Ett 2,4m blad kedjor på bakhjulen och en tyngd i lyftarmana


Kedjor eller skruvdubb fram då?
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

Mattias_E

#21 » 21:08:51, 05-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad räknar du som övertid?

Här snöröjs det när snöandet har lagt sig om det inte verkligen vräker ner så de ändå måste köra i flera omgångar. Är nog även en viss mängd snö som ska komma ner för att de ska gå ut också.

Inte ovanligt vid större snömängder över sen kväll/natt att allt är oröjt på morgonen.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Anders.B (trådstartaren)

#22 » 21:34:04, 05-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias_Edeslätt skrev:Vad räknar du som övertid?

Här snöröjs det när snöandet har lagt sig om det inte verkligen vräker ner så de ändå måste köra i flera omgångar. Är nog även en viss mängd snö som ska komma ner för att de ska gå ut också.

Inte ovanligt vid större snömängder över sen kväll/natt att allt är oröjt på morgonen.


o Jourersättning 1000: - / vecka.
o Snöröjning och halkbekämpning 850: - / tim.
o Övertidsersättning måndag-fredag kl. 18:00-07:00 200: - / tim.
o Övertidsersättning lördag-söndag samt röda dagar oavsett tid 200: - / tim.
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

bmrobban

#23 » 23:02:32, 05-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag röjde lite småvägar åt en vägförening i tre år för ca 8år sedan med boxer, piggkedjor och frontblad.
Jag tyckte största problemet var greppet i framhjulen, men går väl att lösa med styrkedjor till lastbil.
Om du har tid och lust tycker jag du ska prova en vinter så kommer du märka svagheter och styrkor med ekipaget.
Om det blir mer jobb än du tänkt, eller inte fungerar så bra kan du alltid säga ifrån dig uppdraget till våren.
Dessutom får du in lite pengar att lägga på boxern eller redskap till den :smile2:

2 personer gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

Molnia

#24 » 23:05:27, 05-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag vet har vi nog varit för billiga jämfört med de siffrorna, vi har inte haft övertid, ingen jour och tror inte vi legat så högt på snöröjning/halkbekämpning o då har vi haft en 4 wd med hydrauliskt frontblad. Men kanske vi har för mkt egenintresse när vi har gården längst in på vägen...
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

krokodilen

#25 » 12:40:28, 06-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppa över bakmonterat blad om du är någorlunda rädd om kroppen, illa nog att köra så mycket i en 350 redan. Största problemet lär bli tyngden i traktorn och är det backar så blir den även väl svag.

Detta skrivet med risk att få alla 350 ägare i strupen och det är klart att det går med även med slitna tvärlänk, bakblad men kommer att ta tid och myyyyycket tålamod. Det går även med en snösläde men då tar det ändå längre tid. :snow: :snow:

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mikkel

#26 » 13:44:35, 06-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:Hoppa över bakmonterat blad..../C

Jag kan hålla med om att det kan vara knepigt med ett bakblad, det kräver sin man :mrgreen: ,det fungerar bra på raksträckor, men i svängar så tar det mer i ytterkurvan och mindre i innerkurvan och att få till det på en trång gårdsplan kan göra en gråhårig.
Man kan förskjuta bladet åt sidan på mitt, men då måste jag gå ut och bladet är ju blytungt så det gör man inte för bara en krök, men det skulle underlätta att ha en hydraulkolv att förskjuta bakbladet med från hytten. Jämför man grannens MF135:an med frontblad och min MF35 med bakblad så vinner frontbladet stort. Framförallt om man ska knuffa undan snö på gårdsplanen, men jag nöjer mig med mitt bakblad, jag kan ändå inte bli mer gråhårig :lmao:
Allt är omöjligt, bara man vill !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Anders.B (trådstartaren)

#27 » 13:47:58, 06-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:Hoppa över bakmonterat blad om du är någorlunda rädd om kroppen, illa nog att köra så mycket i en 350 redan. Största problemet lär bli tyngden i traktorn och är det backar så blir den även väl svag.

Detta skrivet med risk att få alla 350 ägare i strupen och det är klart att det går med även med slitna tvärlänk, bakblad men kommer att ta tid och myyyyycket tålamod. Det går även med en snösläde men då tar det ändå längre tid. :snow: :snow:

/C


Boxera är ju en oxe, nu var du lite elak och här lutar alla backar neråt :grin:

Kedjorna biter ok, knappt inkörda.
Bild
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

Jonas A

#28 » 14:05:37, 06-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var inte rädd för att ta betalt! Tycker allt att du kan ta 1000kr/h
Dom lär inte hitta ngn som gör de billigare
Jonas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:32:20, 28-04-2006
Ort: Varberg (Derome)
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: L60F
Merlo 41.7 -05
Valmet 855 -91
BM 430 -77
Bm 320 -61
Bm 425 Terrier -57
Volvo BM L50 -91

krokodilen

#29 » 14:21:25, 06-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkel skrev:
krokodilen skrev:Hoppa över bakmonterat blad..../C

Jag kan hålla med om att det kan vara knepigt med ett bakblad, det kräver sin man :mrgreen: ,det fungerar bra på raksträckor, men i svängar så tar det mer i ytterkurvan och mindre i innerkurvan och att få till det på en trång gårdsplan kan göra en gråhårig.
Man kan förskjuta bladet åt sidan på mitt, men då måste jag gå ut och bladet är ju blytungt så det gör man inte för bara en krök, men det skulle underlätta att ha en hydraulkolv att förskjuta bakbladet med från hytten. Jämför man grannens MF135:an med frontblad och min MF35 med bakblad så vinner frontbladet stort. Framförallt om man ska knuffa undan snö på gårdsplanen, men jag nöjer mig med mitt bakblad, jag kan ändå inte bli mer gråhårig :lmao:


Absolut som jag skrev så går det körde själv med min lilla IH D430 med bakblad halva -90 talet på min infart och parkering, sedan hittade jag ett bonnasmitt fast frontblad och det var som en gudagåva att slippa vända sig om samt att det säkert går åt 10 hk bara för att riva upp snön man 0,3 sekunder tidigare kört över.

Anders.B skrev:
krokodilen skrev:Hoppa över bakmonterat blad om du är någorlunda rädd om kroppen, illa nog att köra så mycket i en 350 redan. Största problemet lär bli tyngden i traktorn och är det backar så blir den även väl svag.

Detta skrivet med risk att få alla 350 ägare i strupen och det är klart att det går med även med slitna tvärlänk, bakblad men kommer att ta tid och myyyyycket tålamod. Det går även med en snösläde men då tar det ändå längre tid. :snow: :snow:

Boxera är ju en oxe, nu var du lite elak och här lutar alla backar neråt :grin:

Kedjorna biter ok, knappt inkörda.
Bild


Absolut men en oxe rör sig relativt långsamt och lite fart behövs om man ska få lite bredd och inte en rodelbana efter några snöfall.

/C
Senast redigerad av krokodilen 15:24:50, 06-10-2023, redigerad totalt 1 gång.
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

GC59

#30 » 15:18:48, 06-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker bakbladet funkar ok till det lilla på gården här men släpskor vore önskvärt , att sitta och hålla på med
trepunkslyften tar på nacken :???: :vissla: Skulle spara mycket arbeten på våren också :generadsmily:
Användarvisningsbild
GC59
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:45, 06-03-2023
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5000 , Deutz.


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se