kimmen skrev:Tyvärr, högspänningsledningar till tåg påverkar viss typ av enklare fjärrstyrning, då borde det nog gälla högspänning från kraftledningar i skogen också
Det stora problemet med järnväg och billiga fjärrstyrningar och annan radioutrustning är knappast högspänningsledningarna, de stör bara om det är något tåg i närheten och i synnerhet om det är tjock rimfrost på kontaktledningen så det blir kraftig gnistbildning.
Det som definitivt är störande i järnvägssammanhang är snarare säkerhetssystemet ATC, som ju godkändes och infördes redan i början av 80-talet då det inte fanns så mycket regelverk om radiostörningar i Sverige. Varje järnvägsfordon har en "sändare" som ligger på en frekvens omkring 27 MHz och har en uteffekt på över 100 W, den är alltså storleksordningen 1000 eller 10000 gånger starkare än sändaren till en licensfri fjärrstyrning. Den där sändaren sprider dessutom en hel del övertoner och oavsiktligt skräp omkring sig på andra frekvenser. En billig mottagare kan lätt bli blockerad av de där signalerna även om mottagaren egentligen är inställd för att lyssna på en helt annan frekvens. Övertonerna kan ställa till problem även för en bra mottagare, om man har oturen att den lyssnar precis på en av övertonernas frekvens.
Jag har varit med om ett fall där
komradio på en frekvens omkring 440 MHz var helt oanvändbar på några km avstånd från en stor bangård, de som använde det komradiosystemet blev tvungna att byta till en annan frekvens i närheten som inte krockade med någon överton till ATC.
De allra största högspänningsledningarna (220 och 400 kV) kan ge störningar pga coronaurladdningar. Om en
ledning för lägre
spänning stör, så är det nog snarare frågan om ett direkt fel eller någon tillfällighet (någon sprucken
isolator, mycket fuktigt väder, begynnande varmgång i en skarv etc). På västkusten kan man få problem med krypurladdningar pga saltbeläggning som följd av saltstormar från Nordsjön.