Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

JD's Glykol/Glykol allmänt

7 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#1 » 22:17:05, 23-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En intressant fråga som dök upp gällande Glykoler.
T.ex som i mitt fall med JD C-G av kvalitét: 6år/6000h.
Är en sådan glykol förverkad efter 6 år, även om jag bara kört 50h? Och är det isåfall Alla glykolens egenskaper som försämras? Och hur verkar de med ny glykol i plastdunk...öppnad som oöppnad....är den skräp efter några år den också?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120



torbjorn_forsman

#2 » 22:42:07, 23-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glykol i sig är ganska kemiskt stabil, det är tillsatserna i kylarvätskan som ska motverka korrosion, pannsten, ev kavitation mm som kan "förbrukas".
Troligen håller den sig i stort sett hur länge som helst om den får stå mörkt till i plastdunk i koncentrerat skick, åldringen börjar först när den har spätts ut med vatten med mer eller mindre okända föroreningar (salter, kalk mm) och i all synnerhet när den är ifylld i ett kylsystem och den kommer i kontakt med olika metaller. Man kan dock vänta sig att den åldras betydligt långsammare om den har stått kall största delen av tiden och motorn inte har haft många drifttimmar.

Så ur frostskydds- och kylsynpunkt är gammal kylarvätska knappast sämre än ny, det är de nyttiga tillsatserna som kan förbrukas med åren. Så länge glykolen inte har ändrat färg och inte blivit mer grumlig än ny glykol/vatten-blandning av samma sort, behöver man knappast oroa sig. En sak till man kan kolla är om det börjar bli avlagringar t ex i botten av expansionskärl.

5 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#3 » 23:04:10, 23-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utförligt och Bra svar, som vanligt Torbjörn! :thummar:
Efter ett motorbyte 2015, där jag först spolade ur massa skit ur kylarens botten, och hällde i Bar'Leaks "kylarrens" för att få ur så mycket som möjligt ur blocket. Sen i med JD C-G.....sen 2019, knappt 4 år senare, så gjordes en reparation och kylarvätskan tömdes. Det var bara ett fåtal körtimmar under de åren, och glykolen såg ungefär som ny ut. Dock hade det ju gått några år, så hällde i ny Cool-Gard igen. Men nu har de ju gått ytterligare npgra år...snart 5, sedan senaste bytet. 20-25 timmars gångtid totalt, och jag har börjat fundera på att byta återigen. Främst för att hålla borta rosten, samt ev cavitation. JD har ju haft en hel del problem med de. Men skulle det vara totalt överkurs att byta igen...och vänta 1 år till? C-G anser jag vara en Dyr glykol, men samtidigt billig i längden...OM den håller vad den lovar.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

ac tc

#4 » 10:27:44, 25-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antagligen är den helt ok fortfarande.
- du kan skaffa dig en liten insikt genom att mäta ph, det skall vara över 7.
- är vätskan klar och fin, klar och fin indikerar att det inte händer särskilt mkt i systemet.
( observera att vissa färgämnen åldras mkt fortare än glykolen i sig så tex den klar röda hallonsaften som du slog i kan ha fått en mer brun kulör redan efter en kort tid.)
JD cool gard räknas som en bra glykol bland nördarna, observera att det finns coolgard och coolgard 2. Dessa har olika kemi och jag skulle undvika att blanda dessa om inte JD uttryckligen säger att det är ok.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

ac tc

#5 » 10:31:59, 25-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antagligen är den helt ok fortfarande.
- du kan skaffa dig en liten insikt genom att mäta ph, det skall vara över 7.
- är vätskan klar och fin, klar och fin indikerar att det inte händer särskilt mkt i systemet.
( observera att vissa färgämnen åldras mkt fortare än glykolen i sig så tex den klar röda hallonsaften som du slog i kan ha fått en mer brun kulör redan efter en kort tid.)
JD cool gard räknas som en bra glykol bland nördarna, observera att det finns coolgard och coolgard 2. Dessa har olika kemi och jag skulle undvika att blanda dessa om inte JD uttryckligen säger att det är ok.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#6 » 19:48:46, 25-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för Input! :thumme:
Jag kör med nr 2, den gula. Bara C-D är väl grön om jag minns rätt. Det där med att de inte ska blandas de visste jag, men de tål att upprepas! :thumme:
Har ej tillgång till att mäta PH, men ska i första hand suga ur en skvätt i en flaska....och utgå därifrån. Är nog inte många som är lika petiga som mig, när de gäller en gammal traktor :lmao: ....men byta glykol då och då, är ju ganska så billigt jämfört med att byta foder, och allt det drar med sig!
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

ac tc

#7 » 09:54:31, 27-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Poolstickor från biltema/ jula duger till att mäta med.
Visar det under 7 så byt.

2 personer gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se