Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Skillnad mellan röd, rosa, lila, grön, svart, brun, gul, vit och blå glykol ?

26 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Bertor (trådstartaren)

#1 » 19:30:09, 06-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det skillnad mellan röd och blå glykol, går det bra att blanda ?
Jag hade några dunkar blå kvar och köpte, utan att tänka på färgen röd glykol.

Med vänlig hälsning,
Bertil


Gå till lösningen
David Brown 880 ska så småningom säljas
Bertor
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:58:59, 12-01-2023
Ort: Offerdal, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: International B-275
David Brown 880 (överflödig)
Zetor 8145



Michael Meier

#2 » 19:44:11, 06-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du lär gå in på detaljer för att få någon hum om detta, dvs, tillverkare och artikelnummer på båda färgerna.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Mattias_E

#3 » 19:49:58, 06-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det korta svaret är att det är ingen skillnad på glykolen baserat på färgen.

Ta Biltemas som exempel, skillnaden mellan röd och blå är att den röda är "long-life" blandad på renare vatten än den blå.
Bild
Bild
Bild


Detta inlägg har valts som lösning


2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Bertor (trådstartaren)

#4 » 19:56:35, 06-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Mattias

Jag brukar blanda själv, det känns fånigt att köpa och släpa omkring vatten.
Med vänlig hälsning,
Bertil
David Brown 880 ska så småningom säljas
Bertor
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:58:59, 12-01-2023
Ort: Offerdal, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: International B-275
David Brown 880 (överflödig)
Zetor 8145

Mattias_E

#5 » 20:06:00, 06-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, men oavsett koncentrerad eller färdigblandad är både sorterna en etylenglykol med olika renhet på vattnet som ingår.

EDIT:
Starta erbjuder fem olika varianter av sin glykol, alla fem är etylenbaserade. Skillnaden ligger i vad exakt? Eller är det bara rent marknadsföringsmässigt? Torbjörn kanske kan förklara skillnaden när alla har samma bas i etylen? :klia:
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

torbjorn_forsman

#6 » 20:20:39, 06-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej. Tittar man i produktdatabladen för Biltemas kylarvätskor, så ser man att de har samma slags tillsatser, men större koncentration av tillsatserna i den de kallar longlifeglykol. Och vad de än påstår, så är deras kylarvätskor inte självklart blandbara med andra tillverkares bara för att de råkar ha samma färg.

De flesta förknippar röd eller rosa glykol med s k longlifeglykol enligt t ex VAG:s standard G12, G13, 774G och vad den nu heter. Den fungerar inte alls bra att blanda med exempelvis VAG's äldre blågröna glykol G11 eller Volvos blåaktiga kylarvätska, de olika tillsatserna reagerar kemiskt med varandra och resultatet blir en brun sörja som inte alls har de egenskaper att skydda mot pannsten eller korrosion som det var tänkt. Å andra sidan, den blå glykol som en del franska biltillverkare har använt, är kemiskt sett i stort sett identisk med VAG's rosafärgade. Enda skillnaden är att den franska glykolen är aningen surare (har lägre pH-värde) för att fungera bättre ihop med det mycket kalkhaltiga och basiska vatten som är vanligt i Frankrike.
Förr hade Renault en gulfärgad glykol som fungerade bra att blanda med VAG's blåaktiga G11. Osv osv osv.

Så jag instämmer i att färgen egentligen inte säger något alls om vad det är för slags glykol. Man MÅSTE ha koll på vad det är för fabrikat och beteckning på de olika kylarvätskorna, och vara beredd att läsa på i produktdatabladen och damma av kemikunskaperna från skolan om det är tveksamma fall.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Sparrow

#7 » 20:25:23, 06-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Står i beskrivningen härovan att man får ej blanda propylenglykol med etylenglykol, hur vet man vad för typ glykol det är i ett fordon? Vad händer om man råkar blanda? Har vid ngt tillfälle köpt gul glykol som skulle vara blandbar med annan glykol, vilken som. Min glykolprovare har en skala för etylen o en för propylen, där är olika värden . Hur ska man veta vilken glykoltyp man kollar? Många oklarheter, kan vi reda ut några? :klia:
Ser att Torbjörn redan förklarat en del .
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

torbjorn_forsman

#8 » 20:54:38, 06-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Egentligen går det utmärkt att blanda etylen- och propylenglykol om de bara har samma sorts tillsatser. Men om man har blandat dem och inte känner till blandningsförhållandet, går det inte att mäta fram fryspunkten på något enkelt sätt.
Jag vet inte av något enkelt "fältmässigt" sätt att skilja på etylen- och propylenglykol annat än att vissa personer känner skillnad på dem på lukten.

Gör man ett fullständigt kylarvätskebyte i ett fordon, är det nog lämpligt att sätta upp en stor och hållbar skylt vid kylaren eller expansionskärlet där man skriver exakt vad det är för märke och typ på glykolen man har hällt i.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

David, Luleå

#9 » 21:15:01, 06-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske därför många märken säger att det bara ska vara original glykol till varje pris.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

GC59

#10 » 05:26:29, 07-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderade på vilken sorts glykol som det fanns i V70,n för nån vecka sen när bilen larmade för låg nivå.
Har blå etylenglykol från Granngården i de flesta fordonen här så det blev nån dl av detta men är osäker
vilken typ som finns i bilens kylsystem.
Användarvisningsbild
GC59
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:45, 06-03-2023
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5000 , Deutz.

Stefan1972

#11 » 09:01:06, 07-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vet jag inte skillnaderna rent ingående för det är som sagt en väldans röra på allt detta. Men rent konkret så är det skillnad på röd longlife och gammal vanlig blå. Den moderna röda longlifen ska man tex inte ha i äldre system med koppar och mässing. Där kan det bli tokiga reaktioner.
Sen ska det även poängteras nåt som många pratar om och det är propylen kontra etylen. Det senare har varit det vanligaste i över 20 år snart. Man får leta aktivt om man ska ha en propylenvariant och det är få personbilar som har propylen som oem fyllning. I entreprenad och dylikt kan det såklart vara propylen av andra skäl men i en vanlig personbil idag så tror jag inte man behöver fundera på den biten iallafall.

2 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#12 » 09:21:51, 07-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom propylenglykol är (i stort sett) giftfri så kan det ha sina fördelar att använda den i gamla fordon som läcker kylarvätska, om det finns småbarn eller husdjur på gården som kan tänkas slicka i sig sånt.

Propylenglykol har alltid varit dyrare än etylenglykol. Etylenglykol uppstår i stora mängder som biprodukt i andra kemiska processer, så den behöver inte bära sina egna tillverkningskostnader, det gör de andra huvudprodukterna som går att ta bra betalt för. Det gör att de stora kylarvätsketillverkarna kan köpa in rå etylenglykol mycket billigt, men propylenglykol blir dyrare som råvara.

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Iznogoud

#13 » 19:45:22, 21-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tips till den som söker standard Blå glykol ( Ethyl-dial... något )20L dunk, jag ringde min lokala bilnasare först ca, 2000Kr för en dunk :aaargh: , Swedol 750Kr + Moms
kollades sist med IKH/Swedax Gävle som tog hem på beställning, 738Kr inkl, Moms :thumme: ( ej de som finns på hemsidan :klia: https://www.ikh.se/sv/kemikalier-smorjm ... larvatskor )
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Orsa

#14 » 22:27:54, 21-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle fylla spolarvätska i Subaru nyss. Såg att expansionskärlet var under minimi. På ”coolant”-locket står det ”see owners manual”. Där står det ”…endast Subaru original”. Eftersom det stod Biltem etylenglykol konc. i oljeboden samt en dunk färdigblandad Mazda original så blev man ju tveksam. Satt mej på mekarpallen i garaget och googlade.
Det var många som ville procenta på glykolförsäljning lovar jag. Faktatorka genomgående.
Hittade en faktasammanställning och det är absolut så att det under huvudgrupperna etylen- och propylenglykol finns ytterligare indelningar beroende på additiv.
Färgen är helt intetsägande och går inte att förlita sig på för att fylla ”samstämmiga produkter”.
Utan att kunna göra mig helsäker valde jag Mazda-glykolen i alla fall.
Varför skulle branschen hälla i samma DIN-sås i alla bilar med 100 kr vinst på en dunk när man kan hokuspokusskapa produkter med 500 kr vinst…
Ja, sa till frugan. Tänk när man får varning från dessa däcktrycksgivare som vi alla ska betala för, och man ska skaffa Subaru originalluft.

1 person gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

torbjorn_forsman

#15 » 23:29:29, 21-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Överhuvudtaget så brukar det vara ganska luddigt specat vilken slags kylarvätska som ska användas i japanska bilar. Åtminstone förr i tiden (80-90-tal) hade japansk kylarvätska helt andra slags tillsatser än vad man brukar använda här i Europa, eftersom kvaliteten på kranvattnet är annorlunda i Japan. Där är hårt vatten mycket sällsynt, men däremot är vattnet ofta surt och mer eller mindre aggressivt. Den japanska glykolen behöver alltså inte ha några tillsatser som motverkar pannsten, men däremot måste den vara alkalisk för att få upp pH-värdet och innehålla tillsatser mot korrosion.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: dubbelfnutt och 26 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se