Nej. Tittar man i produktdatabladen för Biltemas kylarvätskor, så ser man att de har samma slags tillsatser, men större koncentration av tillsatserna i den de kallar longlifeglykol. Och vad de än påstår, så är deras kylarvätskor inte självklart blandbara med andra tillverkares bara för att de råkar ha samma färg.
De flesta förknippar
röd eller rosa glykol med s k longlifeglykol enligt t ex VAG:s standard G12, G13, 774G och vad den nu heter. Den fungerar inte alls bra att blanda med exempelvis VAG's äldre blågröna glykol G11 eller Volvos blåaktiga kylarvätska, de olika tillsatserna reagerar kemiskt med varandra och resultatet blir en brun sörja som inte alls har de egenskaper att skydda mot pannsten eller korrosion som det var tänkt. Å andra sidan, den blå glykol som en del franska biltillverkare har använt, är kemiskt sett i stort sett identisk med VAG's rosafärgade. Enda skillnaden är att den franska glykolen är aningen surare (har lägre pH-värde) för att fungera bättre ihop med det mycket kalkhaltiga och basiska vatten som är vanligt i Frankrike.
Förr hade Renault en gulfärgad glykol som fungerade bra att blanda med VAG's blåaktiga G11. Osv osv osv.
Så jag instämmer i att färgen egentligen inte säger något alls om vad det är för slags glykol. Man MÅSTE ha koll på vad det är för fabrikat och beteckning på de olika kylarvätskorna, och vara beredd att läsa på i produktdatabladen och damma av kemikunskaperna från skolan om det är tveksamma fall.