Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Hål borrade i termostat

13 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Trollsmör (trådstartaren)

#1 » 14:20:26, 13-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Jag har nyligen gjort verklighet av drömmen att ha en egen liten gammal traktor.
Det blev en David Brown 850, implematic, livedrive, 1965

Nu håller jag på och bekanta mig med maskinen och lära mig hur den fungerar och går.

Eftersom vatten pumpades runt i kylaren direkt från start misstänkte jag att termostaten inte fungerade som den skulle.
När jag skruvade loss insåg jag att termostaten hade 5st hål på ett par mm borrade runt om. (Test visar att termostaten i övrigt fungerar som den ska)

Varför gör man på detta vis?
Jag köpte den av ett dödsbo och kan dessvärre inte rådfråga den tidigare ägaren.

Temp-mätaren fungerade inte, så den har jag nu bytt ut till en fungerande. Eftersom kylaren cirkulerar konstant kommer motorn aldrig upp i arbetstemperatur och mätaren står på kall hela tiden. Känns inte riktigt bra.

Tack på förhand!
Trollsmör
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:24:44, 22-10-2023
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850



BM425

#2 » 14:58:57, 13-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur tänker du använda traktorn? Hårt arbete eller bara korta flyttningar?
Är det bara korta förflyttningar så kommer den aldrig att bli varm ändå.

De kan ha gjort så pga den blev för varm i försök att förbättra flödet.

Enkel lösning är pappskiva för kylaren, då blir den varmare.

Annars leta efter ny termostat, jag tog mått på min BM425 o gick till Biltema o letade tills jag hittade en som passade.

Har du tappat ut kylarvattnet så öppna slangar o spola ur rikligt med vatten i motor o kylare till det är helt rent. Har sett tjocka avlagringar i kylkanalerna på gamla motorer där kylarvätskan inte byts.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

kimmen

#3 » 15:54:42, 13-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle ta bort termostaten, lägga den i en kastrull med en termometer och kolla att den öppnar vid den temperatur som står på den. Fungerar termostaten skulle jag återmontera den

Utan att veta så tror jag att den termostaten är till för en motor som går mycket hårt, och öppnar när den går alldeles för hårt för att hjälpa till att kyla, om du förstår hur jag menar...
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

krokodilen

#4 » 16:30:05, 13-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det stämmer ju delvis sedan finns ju termostaten där även för att snabbare få upp arbetstempraturen vilket ju är gynnsamt för bränsleförbrukning, slitage och gud förbjude även miljön.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Trollsmör (trådstartaren)

#5 » 18:19:23, 13-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Termostaten fungerar som sagt i övrigt som den skall. Jag har testat den i vatten med termometer.
Det som bekymrar mig är som Krokodilen säger, att motorn inte kommer upp i arbetstemperatur, vilket inte är gynnsamt varken för bränsleförbrukning eller motorslitage. Jag funderar även på varför man gjort på detta sätt.

Om det är ett sätt för att minska överhettning frågar jag mig såklart varför den överhettar?
Att borra upp termostaten känns isåfall som en nödlösning istället för att adressera problemet, om ni förstår vad jag menar?

5 hål dessutom, det flödar på rätt bra.

Jag kan såklart sätta dit en ny termostat, men tidigare ägare var mekaniskt kunnig och jag tänker att det nog gjorts av en anledning.

Traktorn är tänkt att gå i skogen med mindre lunningsarbete för att få ihop årsveden, samt skotta snö och lite andra småjobb, så nej den kommer inte direkt slita hårt.
Trollsmör
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:24:44, 22-10-2023
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850

bonnen513

#6 » 18:32:23, 13-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den trycker nog ut kompression i kylarvattnet och hålen gör att det inte blir stående luft vid termostaten och stör den.
Men fem 2 mm hål är ganska mycket?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

krokodilen

#7 » 18:38:26, 13-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte du behöver överanalysera mitt förra inlägg utan ta det mera som hur det är tänkt egentligen. Tror knappast du kommer att märka nån skillnad hur du än gör i frågan.

Det finns ju bara ett sätt att ta reda på vad som händer om du byter termostat eller tätar hålen och det är ju att bara göra det för det enda du får här inne är gissningar,

Jag kan gissa på ett par saker åt dig.

1. Förra ägaren körde traktorn med en 5m harv med gåsfotsskär och gamla gubbar älskar temporära lösningar, nära på så det upplevs Nirvana när den temporära lösningen blir permanent och till på tjöpet gratis. Det gör nämligen inget om det regnar in bara pengarna stannar i madrassen.

2. Traktorn har spruken topp/kass topplockspackning som enbart visar sig vid arbetstemp och detta har gjorts för att dölja felet alt för att kunna använda traktorn sparsamt ändå.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

GC59

#8 » 19:31:42, 13-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi kör en bil här med ett hål i termostaten , Subaru som plötsligt fick värmeproblem. Har kollat efter avgaser i
kylmediat men visade ingenting. Termostaten sitter framåt på dessa och underifrån på tidigare modeller och det
var nog värsta luftningen i en bil hittills. Borrade tre hål i den gamla termostaten men det blev för mycket då det
inte blev varmt i kupén heller. Testade en ny original termostat men lika värmeproblem ändå , tog då bort den lilla
lösa "grejen" som sitter i ett hål på termostaten ( vet inte vad den heter ) och det blev då ett 3 mm hål och denna
har varit i bilen ca 4 år nu och det funkar bra. Men man undrar vad det var som hände från början egentligen :klia:
Användarvisningsbild
GC59
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:45, 06-03-2023
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5000 , Deutz.

Trollsmör (trådstartaren)

#9 » 03:43:49, 14-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Den trycker nog ut kompression i kylarvattnet och hålen gör att det inte blir stående luft vid termostaten och stör den.
Men fem 2 mm hål är ganska mycket?


Ok, jag inser att det ryker från kylaren så nog kommer det in kompression.
Så, det kan i bästa fall vara blåst toppackning.
I värsta fall sprucken topp. Yikes. :ohnej:
Trollsmör
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:24:44, 22-10-2023
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850

Trollsmör (trådstartaren)

#10 » 03:48:34, 14-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:2. Traktorn har spruken topp/kass topplockspackning som enbart visar sig vid arbetstemp och detta har gjorts för att dölja felet alt för att kunna använda traktorn sparsamt ändå.

/C


Jag får nog bita i det sura äpple som jag tittat bort lite från.
Kanske inte olikt tidigare ägare som borrade skygglappar i termostaten.
Trollsmör
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:24:44, 22-10-2023
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850

krokodilen

#11 » 08:23:10, 14-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

För guds skull håll nu emot ”jag river av topplocket och kollar vad som är fel impulsen!” :lmao:

Byt termostat och se vad som händer och ta det därifrån.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

kimmen

#12 » 09:08:54, 14-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Traktorn är från 1965, många av er var inte födda när den här gjorde fulla dagsverk, låt den få arbeta i sin takt den tiden den har kvar, rör ingenting bara köra med förstånd, lugnt och fint och värdigt det är den värd
De flesta av oss vet vad det brukar sluta med när man river i en gammal motor, eller vad som händer när motorn helt plötsligt får ett antal hk till som den kanske inte klarar av
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

4 personer gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

mpersson76

#13 » 19:30:36, 15-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och vad ni än gör, montera inte en ny eftermarknadstermostat på en DB 850/880 Implematic utan att borra ett 1.5 mm hål i den! Alla som säljs idag är utan hål, originalet hade ett 1.5mm hål, det behövs för avluftningen.
Termostaten sitter högt ovanför kylkanalen i toppen, luft som samlas i termostathuset gör att termostaten inte öppnar, inte ens om motorn kokar! Lägg dessutom till en motor som knappt blir varm vid försiktig körning och en tempgivare som sitter 10cm ovanför termostaten, på stosen mot övre kylarslangen, och alltså inte visar nåt alls förrän termostaten öppnar, så är en kokning svår att upptäcka..
Det blev foderbyte pga spricka längst upp under foderhyllan på fyrans cylinder för mig efter 15min vägkörning i -10°där tempmätaren knappt rördes men termostaten öppnade inte så kokvattnet trycktes bakvägen genom kylaren och kom ut iskallt genom skvallerröret, det blev alltså ingen ånga trots kokningen.
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
mpersson76
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:29:24, 15-12-2013
Ort: Umeå kommun
Sverige


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron