Anledningen till den där texten (som mest gäller moderna dieselbilar) att de måste vara godkända för HVO hänger inte ihop med motorns funktion, utan det rör helt enkelt att om bilen eller motorn är avgascertifierad med fossil diesel (B0 eller B7) men aldrig har genomgått ett typprov med HVO, så kan tillverkaren inte garantera att den uppfyller avgaskraven till punkt och pricka när man kör motorn på ett bränsle den inte är testad med. Men efter dieselgateskandalen skulle jag nog vilja säga att den sortens förmaningar ekar ganska tomt.
I princip samma process som används för att göra HVO (s k hydrering) användes i Tyskland under andra världskriget för att göra syntetisk diesel av brunkol. Redan då observerade man att den syntetiska dieseln var överlägsen all dåtida vanlig dieselolja, och de smörjoljor man fick ut ur samma process var förhållandevis ännu bättre - det var utgångspunkten för dagens syntetiska motoroljor!
Den syntetiska bensin man fick fram var däremot inte så mycket att hänga i julgranen, den var mycket lågoktanig och dög inte till annat än att dryga ut annan bensin med.
Hydreringsprocessen har körts med utgångspunkt från fossila bränslen (brunkol, stenkol mm) senare också, i länder som har varit avstängda från oljeimport eller av politiska skäl har velat självhushålla. T ex Sydafrika under apartheidtiden eller Malaysia under någon period på 70- eller 80-talet.