Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Allmänna frågor kring traktorer (montera lastare eller köpa begagnad med bl.a.)

40 inlägg • Sida 3 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

torbjorn_forsman

#31 » 12:27:23, 20-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anledningen till den där texten (som mest gäller moderna dieselbilar) att de måste vara godkända för HVO hänger inte ihop med motorns funktion, utan det rör helt enkelt att om bilen eller motorn är avgascertifierad med fossil diesel (B0 eller B7) men aldrig har genomgått ett typprov med HVO, så kan tillverkaren inte garantera att den uppfyller avgaskraven till punkt och pricka när man kör motorn på ett bränsle den inte är testad med. Men efter dieselgateskandalen skulle jag nog vilja säga att den sortens förmaningar ekar ganska tomt.

I princip samma process som används för att göra HVO (s k hydrering) användes i Tyskland under andra världskriget för att göra syntetisk diesel av brunkol. Redan då observerade man att den syntetiska dieseln var överlägsen all dåtida vanlig dieselolja, och de smörjoljor man fick ut ur samma process var förhållandevis ännu bättre - det var utgångspunkten för dagens syntetiska motoroljor!
Den syntetiska bensin man fick fram var däremot inte så mycket att hänga i julgranen, den var mycket lågoktanig och dög inte till annat än att dryga ut annan bensin med.
Hydreringsprocessen har körts med utgångspunkt från fossila bränslen (brunkol, stenkol mm) senare också, i länder som har varit avstängda från oljeimport eller av politiska skäl har velat självhushålla. T ex Sydafrika under apartheidtiden eller Malaysia under någon period på 70- eller 80-talet.

4 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Michael_l (trådstartaren)

#32 » 15:48:17, 20-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta var en mycket bra och utförligt svar på min fråga. Detta förklarade i ett nötskal hur allt hänger ihop.

Stort tack!

1 person gillar det här inlägget.
Michael_l
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:05:32, 06-11-2023
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson power major -61

Michael_l (trådstartaren)

#33 » 11:00:29, 24-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ähee skrev:Grattis till köp! Nu vill vi se bilder :grin:
Vissa säger Hvo vissa säger blankdiesel. Nästan Alla är dock överens om att vanlig mackdiesel är skit.

Jag kör på blankdiesel, det funkade förr och det funkar nu. Jag tror inte på div tillsatser som man kan köpa i flaska, jag använder det inte om jag får det gratis.


Bild
Bild

Nu skall jag bara hitta en lämplig trafikförsäkring. Något man behöver tänka på?

3 personer gillar det här inlägget.
Michael_l
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:05:32, 06-11-2023
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson power major -61

Ähee

#34 » 13:49:22, 24-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den var ju fin :thumme:
Lagom till snön som kom och.
Jag har använt samma bolag som bilen är försäkrad i. Brukar vara överkomligt pris på dessa gamla, ca 400kr om året har jag betalat.
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:

1 person gillar det här inlägget.
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor

Michael_l (trådstartaren)

#35 » 09:41:49, 25-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp. Kostade 480kr per år för helförsäkring på LF. 230 (tror jag det var) för bara trafik.
Michael_l
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:05:32, 06-11-2023
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson power major -61

Göran Ekman

#36 » 10:28:37, 26-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Börjar bli läge att byta rubrik på tråden.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Michael_l (trådstartaren)

#37 » 13:21:48, 03-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sant. Åtgärdat nu!

Edit: spårade ur lite :-)
Michael_l
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:05:32, 06-11-2023
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson power major -61

SwedEh

#38 » 15:53:58, 03-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har sen drygt sex år en Major från 61 som jag tankat med helt vanligt mackdiesel. Främst från OKQ8, nån dunk ibland från QStar och det har inte varit några problem. Förra sommaren fick den iofs sörpla i sig en sisådär 20 - 30 liter antik villaolja vilket den också var helt nöjd med. Enda bränslerelaterade problemet har varit is i glaskoppen och ev filtret, men det är ju lätt att förebygga och även åtgärda..

Såg att du fick med en bakvikt vilket nästan är ett måste. Visst funkar det bra även utan, så länge man kör framåt, men ska man backa med lite i skopan och aningen uppför så är det inte säkert att man kommer nånstans. Även sommartid kan det bli lite svårt att backa om man har lyft nåt med lastaren. En upplyft rundbal har gjort att jag inte kom många cm bakåt på en näst intill plan åker.....

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

ac tc

#39 » 12:15:39, 04-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snökedjor helst piggkedjor kommer du att behöva...
Använd motorvärmare.

1 person gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

SwedEh

#40 » 14:16:56, 04-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorvärmare, för att vara snäll med traktorn.. inte för att den ska starta... det är ju en Major :)

För ett par veckor sen blev det ett lite akut behov av en höbal. Det var vid tillfället aningen sval väderlek. var kring -26 -27 grader. Har en slangvärmare på majoren, som jag inte tycker funkar nå bra, men kvällen innan stoppade jag i alla fall i kontakten så den skulle få åtminstone lite värme inombords. Nästa eftermiddag var det iofs mycket varmare. termometern visade då på bara -25,2 .. känner på slangarna och allt är iskallt!! hmm.. vid närmare undersökning visar det sig att kontakten från motorvärmaren lossnat.. Nåja. tar fram en varmluftspistol och blåser lite på glaskoppen och filtret. Även pumpen fick sig lite värme. Har startat den i kyla utan att värma sånt som kan innehålla is, och den startar för att stanna efter en stund för att sen kräva både värme och luftning för att vilja va med igen.
Lyfter ventilerna och kör runt motorn några varv. Känns lite slö så jag rullar fram min gamla Noack laddare med starthjälp. En sån som många av er säkert träffat på nån verkstad förr i tiden. Den får stå på en stund, sen smäller traktorn igång nästan som om det vore mitt i sommaren!!


Minns inte om det nämnts i tråden, men ett tips är att hälla en liter T-röd i bakaxeln. Tyckte det kändes lite fel att hälla sprit i oljan.. eller snarare filmjölken som det brukar vara på majorer.. Har man den inne i värmen när den inte körs klarar man sig utan sprit, men annars kan det frysa till is så ingen hydraulik fungerar, och i sämsta fall får man leta upp en ny pump... Har det frusit till is är det aningen tidskrävande att tina upp den om man inte har grejer av lite bättre kaliber..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se