Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Byte kolvar och foder på BM35 -56

25 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

lekman (trådstartaren)

#16 » 13:14:38, 25-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar inte hålla på med att klaga på Biltemas produkter men har blivit besviken på hur snart vattnet börjat se brunt ut, både med deras blå och deras röda etylenglykol, icke longlife och longlife.
Det har därför blivit många byten på senare tid, både i Isabellor och i audi C3.
Tycker mig ha läst att traditionell (icke longlife) är lämplig om man har mässing i kylaren, och om man är utan mässing så kan longlife användas, organiska inhibitorer?
Jag tänkte att orsaken till att man byter glykolblandningen är för att man vill få i nya inhibitorer, för att förhindra korrosion och att man inte behöver byta alls om man kan fylla på med inhibitorer…
lekman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:26:42, 01-09-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 35



torbjorn_forsman

#17 » 13:43:18, 25-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man vet ju inte vad de gamla nedbrutna inhibitorerna ställer till med heller, det kan nog vara bra att få ut de resterna också.
Om man tittar i säkerhetsdatabladen för Biltemas kylarvätskor så såg man åtminstone för några år sedan att longlife och icke-longlife hade exakt samma tillsatser, det var bara högre koncentration av tillsatserna i deras longlifeglykol. Och så ska det ju egentligen inte vara.
En intressant sak jag har observerat med Biltemas icke-longlife kylarvätska var att när den användes i en bil med gjutjärnsmotorblock och mässingkylare (amerikansk Ford från mitten av 70-talet), så försvann blåfärgen efter ett par månader och den blev helt klar.

En orsak till att kylarvätskan bryts ner fort i äldre fordon är galvaniska fenomen pga att kylaren är direkt jordad i chassit och alltså elektriskt förbunden med motorblocket. Det är mycket mindre risk för sådana bekymmer på fordon där kylaren och ev värmepaket är elektriskt isolerade t ex genom att de är monterade i gummibussningar. Personbilstillverkare tycks ha kommit på det under 1960-talet men i traktorbranschen dröjde det längre innan man började isolera kylaren. Har man ett fordon med isolerad kylare och ändå problem med att kylarvätskan blir brun eller får fällning, så kan det vara värt att kolla att inte kylare eller värmepaket har råkat bli jordade av misstag (kanske någon plåtkant som ligger an eller klåpare som har använt ett skruvhål på kylaren som elektrisk jordpunkt för nånting).

Beträffande oljekvalitet så är väl huvudsaken att det är något som är avsett som motorolja och har API-klassning även för dieselmotorer. Om det nu börjar vara dålig fart på startmotorn så det är mer viktigt än vanligt att oljan är tunnflytande även vid kallstart (och om du inte kan undvika kallstarter), så är det kanske bättre med 5W-någonting.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

lekman (trådstartaren)

#18 » 15:22:46, 25-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska se om jag kan komma ned till 5w-30, eller 40
Jag hittade inte något kallstartsreglage, knapp eller något sånt. Var ska den sitta? I framåt på motorn sitter medbringaren för ingående drivningen och där sitter också stoppreglaget, i andra änden finns rgulatorn med gasreglaget
lekman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:26:42, 01-09-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 35

torbjorn_forsman

#19 » 15:30:54, 25-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Googla fram en instruktionsbok så finns det bra bilder som visar kallstartknappen där. Om de inte stämmer med den insprutningspump som sitter på ditt exemplar, så lägg upp en bild på den här.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

lekman (trådstartaren)

#20 » 18:18:07, 25-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är en annan pump än den jag hittade i en instruktionsbok för BM35. Har bilder på den, men det här att lägga upp bilder på ett forum, ja det var länge sedan jag gjorde, kan behöva lite instruktioner
lekman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:26:42, 01-09-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 35

torbjorn_forsman

#21 » 18:45:50, 25-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

lekman (trådstartaren)

#22 » 19:53:08, 25-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
lekman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:26:42, 01-09-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 35

lekman (trådstartaren)

#23 » 19:57:17, 25-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
lekman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:26:42, 01-09-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 35

ply36

#24 » 20:25:16, 25-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

På BM35orna jag har haft och har så fungerar kallstarten då man ger full hand gas då motorn står stilla. Då går den i och släpper då regulatorn på pumpen fått upp lite varv så kopplas den ur. Apropå att använda startgas så köpte jag en BM35 där tidigare ägaren hade flitigt använt det med förödande resultat. Alla kolvar var söndertrasade mellan kolvringsspåren och kolvringarna hade gått av. Här är några bilder på hur de såg ut då jag plockade ned den.
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
ply36
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:31, 03-10-2014
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 650
Bm H10
Bm 35 traktorgrävare
MF 702 traktorgrävare
Baklastare Vemmelev byggd på Fordson super major
Maskiner i garaget
Örn sk4 svarv
Deckel fp1 gravyrmaskin
Prema kipphyvel
Abene fräs
Thörn verktygsslip
Arboga pelar borr
Äldre 4 tums metallsvarv från ca 1900

lekman (trådstartaren)

#25 » 20:48:58, 25-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min handgas ger inte fullt pådrag, man får trycka ned gaspedalen för att få fullt. Men det blir ju samma sak. Ja jag är intresserad av att riva den och kolla hur det ser ut i ringspår mm. Lite vevhusventilationsrök kommer det allt när den går

1 person gillar det här inlägget.
lekman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:26:42, 01-09-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 35


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1970alm, Antevante, David.Mattsson, Dsm, MF35, vfr och 20 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se