Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Zetor 8145 startar inte, fyrverkerier !!!

9 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Bertor (trådstartaren)

#1 » 14:28:56, 01-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag var det meningen att använda traktorn för första gången (efter alla problem) för snöröjning, eller ännu viktigare, stå i skopan för att ta bort de enorma snömängderna som ligger på garage- och verandataket. som redan är mycket mer än vad jag trodde taken skulle klara, men återigen ett problem löst och direkt dyker upp följande.

Efter att ha haft motorvärmaren på i drygt 2½ timme skulle jag starta traktorn, men när jag trycke på startknappen blev det många gnistar, som så vit jag kunde se från förarsättet, kom från startmotorn och sedan inget mer.

För att undvika samma problem som ifjol, där jag var insnöad på gården i flera månader p.g.a. traktorstrul, köpte jag en modernare traktor i början av september, men har sedan dess spenderat varenda lediga timme på underhåll och, i synnerhet, reparationer (utan erfarenhet eller kunskaper).
P.g.a. personliga omständigheter, som bl.a. hälsoproblem, är det inte mycket tid kvar på dagen att jobba med traktorn heller, jag börjar bli desperat !!

Jag laddar upp bilder från startmotorn, där jag tror gnistorna kom ifrån, men ser inget som ser bränt ut.

Bild
Bild

Kanske någon vet vad fyrverkeriet kan bero på ?
Tacksam för tips och goda råd,
Bertil.
David Brown 880 ska så småningom säljas
Bertor
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:58:59, 12-01-2023
Ort: Offerdal, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: International B-275
David Brown 880 (överflödig)
Zetor 8145



torbjorn_forsman

#2 » 14:49:57, 01-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hördes det om solenoiden slog till?

Kolla att de grova polskruvarna på solenoiden är ordentligt åtdragna (var försiktig om bakeliten är gammal och spröd).
Kolla att kabelskon för manöverström (kl 50) sitter bra.
Kolla att alla kablar sitter fast bra i kabelskorna, även flätan/kabeln från den under polskruven ner till startmotorn. Den där flätan kan mer eller mindre ärga av med tiden också.
Se också över sockerbitsskarven, att den är bra åtdragen och inte för sönderärgad. Den kanske borde ersättas med en lödskarv isolerad med krympslang.

Låt en medhjälpare titta noga på startmotorn vid startförsök, rucka på kablar mm och se vad som händer och inte minst exakt var det händer.
Känn efter startförsök om det har blivit varmt någonstans.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Mattias_E

#3 » 16:09:09, 01-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du är väldigt noga med att först se till att den inte ligger i växel så kan du tjuvstarta den med hjälp av en mejsel framme på startmotorn. Då kan du dessutom själv se vad som händer.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Bertor (trådstartaren)

#4 » 00:18:13, 02-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Torbjörn

När jag tryckte på startknappen hörde jag något som låter som ett relä, som det brukar göra. Jag utgår från att "solenoiden" är maniken som sitter ovanpå startmotorn (ursäkta min okunskap) där kablarna går till startknappen, gul markerat på bilden.

För att kunna fastställa var gnisterna kom ifrån ställde jag upp en kamera framför startmotorn, men vid andra försöket blev det helt tyst, jag upptäckte ikväll att säkringen till startmotorn hade gått (förvånar mig inte).

Ska börja med att kolla att skruvarna är åtdragna och de (på bilden) blå markerade kablarna och kabelskor, eventuell ersätta hela biten och sedan göra ett nytt försök.

Bild

Tack Mattias

Det låter intressant att tjuvstarta, vilka polar ska jag i så fall kortsluta ?


Med vänlig hälning,
Bertil
David Brown 880 ska så småningom säljas
Bertor
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:58:59, 12-01-2023
Ort: Offerdal, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: International B-275
David Brown 880 (överflödig)
Zetor 8145

torbjorn_forsman

#5 » 09:32:58, 02-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du ska tjuvstarta, så bygla den övre grova polskruven (kabeln som kommer direkt från batteriet) till anslutningen för manöverström till solenoiden, klen polskruv eller flatstift som sitter på sidan, antagligen märkt 50 (finstilt märkning ingjuten i bakeliten). Förmodligen är det manöverströmskabeln som är skarvad med sockerbit.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Bertor (trådstartaren)

#6 » 11:46:20, 02-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att kunna se om kablarna är kopplade med kabelskor eller annat sätt har jag försökt att filma och fotografera anslutningarna på startmotorn.
Jag tog först bort skyddet från den grova (batteri)kabeln.
Bilden visar anslutningarna framifrån, stark inzoomat, sålunda dåligt kvalitet på bilden.
Det ser ut att den rödmarkerade kabeln (den som inte sitter i sockerbiten) är direkt ansluten på den grova (batteri)kabeln utan kabelsko.
Den andra kabeln för manöverström är svårare att se, tyvärr får jag inte in huvudet mellan lastarmen och motorn för att kunna se det direkt.
Bild

Med vänlig hälsning,
Bertil
David Brown 880 ska så småningom säljas
Bertor
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:58:59, 12-01-2023
Ort: Offerdal, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: International B-275
David Brown 880 (överflödig)
Zetor 8145

Tracdoc

#7 » 12:05:44, 02-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser väldigt rostigt ut vid den nedre anslutningen så det kan nog vara där som problemet är. För att tjuvstarta så gör som Torbjörn skriver.
Tracdoc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:53, 23-02-2020
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen

#8 » 14:02:14, 02-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker det ser mysko ut! Den kabeln som du ritat rött streck på går den till den grova +matningen?

Edit tyckte det såg ut som om den satt i sockerbiten den också. Antagligen är den med rött streck på matning till nån mindre förbrukare eller grupp. Inte mycket att bry sig om just nu.

Bild

Svårt att se hur anslutningen på tillslagskabeln ser ut men misstänker att det sitter en skruv där för åtdragning.

Bygla det de röda linjerna är, du lär märka om det händer nåt lite fyrverkeri är normalt. Glöm inte växeln i nu bara.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Bertor (trådstartaren)

#9 » 23:37:15, 07-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Senaste veckan hade jag äntligen tid och möjlighet att meka med traktorn.
Tog bort och rengjorde kontakterna på kablarna som jag kunde nå på startmotorn, byte huvudströmbytare.
I onsdags skulle jag se om det funkade och trots att det var ganska kallt (-15) i garaget, startade traktorn innan jag hann släppa startknappen, utan att ha använd motorvärmare.

Igår (lördag) använde jag traktorn för första gången för snöröjning och det gick perfekt.

Bertil
David Brown 880 ska så småningom säljas

16 personer gillar det här inlägget.
Bertor
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:58:59, 12-01-2023
Ort: Offerdal, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: International B-275
David Brown 880 (överflödig)
Zetor 8145


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Danni79, Google Adsense [Bot] och 30 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se