Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Byta Thermostart glödplugg - något att tänka på

16 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

mask (trådstartaren)

#1 » 20:32:50, 14-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte byta glödpluggen, vet inte korrekt benämning... "Thermostart" heter väl idén, alltså ett stift med en spiral som börjar glöda och sätter eld på lite diesel i luftintaget. Alltså inte glödstift i cylindrarna.

Traktorn har varit dålig på att starta i kölden, så jag köpte ny plug som jag tänkte byta. Orkar inte mäta motstånd o.s.v. och felsöka då den var så billig... Med lite tur så är det bara stiftet som blivit dåligt med åren...

Detta är på en Case IH CX80.

Är det bara att skruva av bränslekanalen, koppla lös el-stiftet och skruva ur pluggen? Eller är det större projekt, måste man lufta ur bränslesystemet efteråt?

Kommer det börja rinna diesel direkt då jag skruvar bort, eller måste bränslepump jobba för att det ska komma fram diesel?

Har förstått att thermostarten också kan sluta fungera om det inte kommer diesel i röret... Vad skulle ett sånt problem orsakas av måntro? Bara stopp i röret/slangen?
Det måste man väl kunna felsöka genom att skruva av bränslekanalen och se om det börjar komma nån diesel...?

Tacksam för råd.
Användarvisningsbild
mask
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:33, 29-01-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland, Case IH



Mattias_E

#2 » 20:41:41, 14-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beror ju på tankens placering, men tanken på en sådan sitter väl så lågt att det inte bör rinna mer diesel än vad som finns i röret vid byte. Arbetsgången är precis som du beskriver lossa och byt. Detsamma om det nu inte kommer fram någon diesel så är stopp i röret en misstänkt orsak.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

mask (trådstartaren)

#3 » 21:02:04, 14-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo tanken sitter lågt så således inget problem.

Var mest rädd att det skulle krävas avluftning, som jag minns var lite krångel då jag gjorde det nångång.

Tack för svaret.
Användarvisningsbild
mask
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:33, 29-01-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland, Case IH

torbjorn_forsman

#4 » 21:05:47, 14-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett tips innan du börjar skruva är att mäta för att se om det kommer fram spänning till glödstiftet. Om det inte blir någon spänning där, eller stort spänningsfall, blir ju inget bättre för att du byter glödstift. Då är det felsökning på annat håll som behövs.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mask (trådstartaren)

#5 » 21:20:57, 14-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Ett tips innan du börjar skruva är att mäta för att se om det kommer fram spänning till glödstiftet. Om det inte blir någon spänning där, eller stort spänningsfall, blir ju inget bättre för att du byter glödstift. Då är det felsökning på annat håll som behövs.



Jo det är nog det rätta sättet. Jag funderade dock satsa allt på ett kort, och inte mäta och felsöka i onödan... :grin:

Jag kan ju alltid ha stiftet i reserv ifall det visar sig vara nåt annat.

Kanske jag mäter ändå, ska se... :thumme:
Användarvisningsbild
mask
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:33, 29-01-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland, Case IH

Mattias_E

#6 » 21:33:51, 14-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska ju vara 12 V mellan stiftet och jord. Det går även att kolla glödtråden om du plockar ur stiftet, om du mäter mellan glödtråden och godset på thermostarten om du ställer mätaren på att pipa vid förbindelse. (Om jag nu inte tänker helt fel).

Alternativet är annars att ta en elkabel mellan batteriet som du lägger mot anslutningen på stiftet, det ska då bli varmt.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Dexxas

#7 » 21:48:56, 14-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många äldre traktorer med thermostart har en liten behållare som fylls med diesel från spridarreturen och då thermostarten sällan används beckar utloppet mot thermostarten igen,hittar du någon liten aluminium eller plastburk i andra änden av röret som leder till glödstiftet kan det vara läge att kolla så det rinner diesel....burken brukar vara ca en halv dl i volym......
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

Michael Meier

#8 » 10:04:13, 15-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men.. om du ändå ska byta, skruva ut thermostart-stiftet och ha det hängande utanför och koppla på glödningen, svart startkabel mellan stomme och gänga.
Sedan kliver du ur hytten och känner på värmekroppen.

Ingen värme?

Sätt en röd startkabel mellan plus och där kabeln går in i thermostarten.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

kimmen

#9 » 10:35:36, 15-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förlåt, men hur fungerar den där startfunktionen?
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

busholle

#10 » 10:47:00, 15-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Förlåt, men hur fungerar den där startfunktionen?


Det är som en mycket enkel miniatyroljebrännare. Elen öppnar bränsletillförseln och antänder bränslet så värmer det upp insuget på motorn. Ger förhållandevis mycket värme i förhållande till hur mycket ström som går åt.

3 personer gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Michael Meier

#11 » 16:57:53, 15-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet



/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

kimmen

#12 » 18:04:44, 15-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad lätt det där systemet ska bli hopbäckad med sot och skit när det inte används så ofta, för det används väl inte vid varmare väder?
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Michael Meier

#13 » 18:20:02, 15-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vissa konstruktioner har magnetventil för bränslet, ingen garanti för längre MTBF dock..

Tiden det tar innan man kopplar in startmotorn varierar litegrann så det är bra om man hör när lågan startar, det tar slut på syre förr eller tidigare.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

bonnen513

#14 » 18:38:11, 15-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

kimmen skrev:Vad lätt det där systemet ska bli hopbäckad med sot och skit när det inte används så ofta, för det används väl inte vid varmare väder?

Tycker det är väldigt driftsäkert. Har bytt nåt glödstift som pajjat i samband med användande av starthjälp o stress

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Dexxas

#15 » 19:18:50, 15-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har samma system på min gamla Ford 5000 och om jag vill ha igång den vintertid ska thermostarten fungera, även motorvärmarn vill ha någon kilowatt timme för att hjälpa till.
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: mm91 och 25 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se