Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Frostskydd i Dieseltanken

23 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Bygert

#16 » 21:58:08, 06-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ju vinterdiesel som ska klara kyla bättre. Där är det uppenbarligen tillsatt något som hindrar att paraffinet blir ett problem, åtminstone vid anständiga minus. Isopropanol kan vara en kandidat till vad som är tillsatt.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160



Joe

#17 » 22:44:39, 06-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

T.ex. Etylen vinyl acetat förhindrar kristalliseringen av paraffinet till större partiklar som sätter igen t.ex. bränslefiltret.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

torbjorn_forsman

#18 » 22:50:07, 06-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men det borde väl inte hindra vinterdieseln från att bli synligt grumlig i kyla? I produktdatabladen brukar ju även grumlingstemperatur vara specad, och den ligger lägre för vinter- än för sommardiesel.

Mer troligt är väl att man har sett till att raffinera bort de mest paraffineringsbenägna kolvätena ur vinterdiesel. Förmodligen innebär det antingen högre kostnad eller någon annan nackdel, eftersom inte all diesel som säljs är av vinterkvalitet.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Joe

#19 » 22:51:48, 06-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja vinterdiesel har något lägre energiinnehåll vilket tyder på att den är mer mot fotogenhållet dvs mindre paraffin.

1 person gillar det här inlägget.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

InläggDetta inlägg har raderats av osla den 13:09:20, 07-01-2024.

Ludwig

#21 » 23:15:01, 08-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den blåa färgen skapades av Koboltklorid, inte jättenyttigt kanske, men fin färg. :uupps:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ludwig
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:42, 11-08-2008
Ort: Torrskog, Bengtsfors
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 240 1983 och Grålle TEA20 1949 men mest en Husqvarna YTH 150XP

Björn.O

#22 » 22:40:07, 21-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade detta i Scanias böcker från 80 talet. Lite förvånande att de rekommenderade upp till 30 % bensin! :uupps:

Bild
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

torbjorn_forsman

#23 » 22:53:00, 21-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

NJa, kanske de inte direkt rekommenderade bensin, det står ju faktiskt "i nödfall" !

Jag har varit med om ett fall där en dieselmotor i en Volvo hjullastare, okänd modell men förmodligen från 80-talet, blev i stort sett okörbar när bränslet hade råkat bli blandat med bensin (det var på en repövning, maskinen tankades från dunkar och av misstag hade man troligen tagit en dunk bensin och två dunkar diesel). Det var 15-20 grader kallt ute, så ingen kände på lukten att det var bensin i en av dunkarna. Motorn gick att starta och gick tämligen normalt på tomgång men började knacka och misstända och var i stort sett omöjlig vid belastning. En mekaniker som var ut och tittade på den var övertygad om att topplockspackningen var trasig. Maskinen bogserades till regementet och fick stå i uppvärmd lokal över natten, nästa dag konstaterades att det luktade bensin ur tanken och ur minst en av dunkarna. Efter att ha tömt tanken och fyllt den med vad som säkert var diesel, gick motorn bra.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Krupp och 18 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se