Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Rotationsriktning sandspridarvals?

7 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Anders.B (trådstartaren)

#1 » 17:13:09, 10-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som har koll på vilket håll trumman normalt ska rotera åt?
Omröraren inne i baljan kvittar ju men valsen/trumman borde vara avsedd för ett visst håll..
Bild
Bild
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350



håkan 13

#2 » 10:20:48, 11-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

troligtvis moturs... sitter väl nån typ av mothåll... gummiflärp eller liknande... valsen ska rotera neråt mot mothållet...
om du förstår hur jag menar... :vissla: annars kan du ta en bild på insidan...
går den åt båda hållen? kan sitta en backventil om det är en sån som inte får rotera åt fel håll!!
men var försiktig om det ser ut som att den kan pajja om man kör baklänges!!
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

Fosson

#3 » 10:40:57, 11-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är axeln driven av en kedja kanske du kan kolla vart spännrullen sitter och på så sätt räkna ut åt vilket håll den ska rotera.
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

Anders.B (trådstartaren)

#4 » 15:16:48, 22-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu går den med översida vals i färdriktningen eller medurs sett från höger sida.
Det sitter en fast gummilist i framkant ungefär kl 2 och i Bakkant finns de två justerskivorna.

Det sitter en ventil av något slag som både tryck och retur går till.

Problemet nu är att den matar ut på tok för mycket grus (4-8) fast justerskivorna är Max intryckta

Någon kedjespännare finns inte..


Bild
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

Jac

#5 » 15:54:45, 22-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut som en cross over relief ventil, kanske funkar hyffsat för att styra hastigheten på valsen men hastigheten lär väl öka efterhand som behållaren töms. Isåfall ska trycket vara på den nedre slangen.

Det korrekta är att använda en 3-ports flödesdelare som t.ex. denna från OIE: https://www.olssonparts.com/se/sv/produ ... iler/55591
Alternativt nån sån här spakmodell som dyker upp överallt (samma funktion men spak istället för ratt): https://www.surpluscenter.com/Hydraulic ... ol-Valves/
Dessa ventiler håller nästan konstant flöde oavsett belastning och används typiskt till sandspridare.

Finns även elektriska varianter som man kan ratta från hytten. Funkar likadant men kostar en annan femma.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

håkan 13

#6 » 09:49:57, 23-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

det kanske sitter nån typ av justering på den ventilen du har!? men dom brukar rosta fast!!
den hyd.burna jag kör med har suttit fast i flera år nu... men jag kan ju ställa flödet inne i traktorn!
så har inte brytt mig om ventilen!!
om det inte går att få loss justeringen... eller om det inte är nån... så borde det ju gå att sätta nån sån som
Jac länkar till precis bakom hytten! så du räcker den inifrån!! dock tycker jag inte att man ska dra hyd.slangar inuti hytten!!
på dom jag kört sitter ventilen ovanför toppstångsfästet... så då går det ju att ändra om man öppnar bakrutan och sträcker sig ut där!
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

Anders.B (trådstartaren)

#7 » 13:11:51, 23-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spridningen är löst..jag vände rotationsriktningen så den roterar mot justeringsflärparna.
Så med snålaste läget går det nu åt ca så lite som 100 liter grus till en km väg i båda riktningarna.

Med det så får den vara som den är, inte skruva på det som fungerar för en gångs skull :thumme:
När människor med makt, slutar att lyssna på folk. Då är det dags att byta ut dom.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: torsjöbertil och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se