Jahaja, svågern som är en riktig klur-gubbe och som kan laga allt mekaniskt på denna jord är ingen fena på IT. Därför är jag mellanman här
Han har köpt på sig en TED 20, alltså en bensin/fotogenare. Motornummer är TED272531. Under instrumentplåten någonstans sitter en nitad plåtskylt där det troligen står F1987743E. Maskinen har en ´lång´ startmotor, dvs drevet sitter längst ut på axeln och trycks in mot startkransen rent mekaniskt.
Han har inte testat med fotogen eller bensin/dieselblandning utan han avser köra den enbart på bensin. Den startar och går bra, däremot blir den väldigt varm snabbt. Det är väl det som är kärnfrågan, kan detta bero på att han kör enbart bensin?
Det ska visst finnas två olika motorer, Standard och Continental. Hur ser man skillnad på dessa utifrån?
Den har en Zenith förgasare vilket tydligen även de renodlade bensinarna hade. Är det någon skillnad mellan förgasarna, tex halsringar eller annan bestyckning? (Kan dock inte via webbutikerna se att det finns några olika varianter...)
Är det någon skillnad på topplock eller kolvar dem emellan? Tänker ifall det är annan kompression?
Grenrör och insug är ihopbyggt. Finns det såna som är separata, och passar de i så fall på en topp avsedd för bensin/fotogen?
Om man ändå vill köra blandning av diesel/bensin, vilka proportioner gäller?