Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Frågor om Grålle TED20

20 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

processengine (trådstartaren)

#1 » 15:34:08, 12-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jahaja, svågern som är en riktig klur-gubbe och som kan laga allt mekaniskt på denna jord är ingen fena på IT. Därför är jag mellanman här :wave:
Han har köpt på sig en TED 20, alltså en bensin/fotogenare. Motornummer är TED272531. Under instrumentplåten någonstans sitter en nitad plåtskylt där det troligen står F1987743E. Maskinen har en ´lång´ startmotor, dvs drevet sitter längst ut på axeln och trycks in mot startkransen rent mekaniskt.

Han har inte testat med fotogen eller bensin/dieselblandning utan han avser köra den enbart på bensin. Den startar och går bra, däremot blir den väldigt varm snabbt. Det är väl det som är kärnfrågan, kan detta bero på att han kör enbart bensin?

Det ska visst finnas två olika motorer, Standard och Continental. Hur ser man skillnad på dessa utifrån?

Den har en Zenith förgasare vilket tydligen även de renodlade bensinarna hade. Är det någon skillnad mellan förgasarna, tex halsringar eller annan bestyckning? (Kan dock inte via webbutikerna se att det finns några olika varianter...)

Är det någon skillnad på topplock eller kolvar dem emellan? Tänker ifall det är annan kompression?

Grenrör och insug är ihopbyggt. Finns det såna som är separata, och passar de i så fall på en topp avsedd för bensin/fotogen?

Om man ändå vill köra blandning av diesel/bensin, vilka proportioner gäller?
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre



mccormic

#2 » 17:37:19, 12-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att den går fort varm ( kokar den)tyder väl på nåt problem med kylningen.

Kylare,termostat,vattenpump, rullgardin framför kylaren, igen slammad med skit som gamla traktorer kan ha, då dom fyllts med rent/skitigt vatten och tömts för inte frysa sönder

En som körs på fotogen ska gå varmare än bensin då den behöver det.
Komp är åxå lägre med fotogen.

Ingen specialist på just grållen.

Skickat från min 21081111RG via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

Ähee

#3 » 19:43:24, 12-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

En stor skillnad på tea bensin och ted bensin fotogen är topplocket. På ted är det större utrymme i topplocket för att få lägre kompression.

Som mccormic skriver är något fel om den blir för varm. Men är det bara att det snabbt kommer upp i rätt arbetstemperatur så är det inget fel. Motorn är inneffektiv och avger mycket spillvärme.
Men blir den för varm kan det även bero på mager bränsleblandning och eller felaktigt justerad tändning.

Att blanda bensin och diesel var kanske lönsamt när diesel kostade betydligt mindre än bensin. Nu ser jag ingen vits med det. Jag har provat dock med mindre mängd diesel än 50% minns inte exakt och såg bara nackelar. Sämre gång och rök massor. Men om man är ute efter att jackan ska stinka i flera dagar så ska man definitivt prova :lmao:
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:

1 person gillar det här inlägget.
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor

processengine (trådstartaren)

#4 » 20:47:38, 12-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ähee skrev:En stor skillnad på tea bensin och ted bensin fotogen är topplocket. På ted är det större utrymme i topplocket för att få lägre kompression.

Som mccormic skriver är något fel om den blir för varm. Men är det bara att det snabbt kommer upp i rätt arbetstemperatur så är det inget fel. Motorn är inneffektiv och avger mycket spillvärme.
Men blir den för varm kan det även bero på mager bränsleblandning och eller felaktigt justerad tändning.

Att blanda bensin och diesel var kanske lönsamt när diesel kostade betydligt mindre än bensin. Nu ser jag ingen vits med det. Jag har provat dock med mindre mängd diesel än 50% minns inte exakt och såg bara nackdelar. Sämre gång och rök massor. Men om man är ute efter att jackan ska stinka i flera dagar så ska man definitivt prova :lmao:


Svågern har hört att de ev. hade dubbla blockpackningar på TED för att sänka kompen men det kanske i stället är en annan topp? Syns det utifrån på toppen i så fall?

Det där med snabb tempökning kan inte ha att göra med att bensinen innehåller mer energi än fotogen, eller att grenrör och insugsrör sitter ihop? Syftet är väl att förvärma insugsluften kan man tro.

Han har väl inte mer än provkört lite grann med en liten dunk som bränsletank, men han får för sig att den drar mycket bensin. Sitter det samma munstycken i förgasaren oavsett TED eller TEA?
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

processengine (trådstartaren)

#5 » 20:48:43, 12-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

mccormic skrev:Att den går fort varm ( kokar den)tyder väl på nåt problem med kylningen.

Kylare,termostat,vattenpump, rullgardin framför kylaren, igen slammad med skit som gamla traktorer kan ha, då dom fyllts med rent/skitigt vatten och tömts för inte frysa sönder

En som körs på fotogen ska gå varmare än bensin då den behöver det.
Komp är åxå lägre med fotogen.

Ingen specialist på just grållen.

Skickat från min 21081111RG via Tapatalk


Har fotogenaren varmare termostat än bensinaren?
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

torbjorn_forsman

#6 » 21:00:22, 12-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så gott som alla fotogentraktorer som fanns i Sverige och fortfarande var i aktivt bruk i början av 1960-talet, byggdes om för ren bensindrift. När den skattefria motorfotogenen slutade säljas, betalade staten ut en kontantersättning på några hundra kr (mycket pengar på den tiden) för varje traktor där det kunde visas upp intyg om bensinkonvertering. Ersättningen var tänkt att täcka den bensinskatt ägaren kunde tänkas behöva betala under resten av traktorns livslängd.

Ombyggnaden brukade röra sig om att ta bort ev omställbara förvärmningsspjäll eller spärra dem i läge för minsta förvärmning, ta bort isoleringskåpor runt insugningsrör och ev förgasare, och ta bort eller spärra omställningskranen för att ta bränsle från antingen bensin- eller fotogentank.

Det finns ingen som helst anledning att idag köra en fotogenmotor på något annat än bensin eller E85. Blandar man diesel i bränslet så är dieseln bortkastad, motorn kommer ändå bara att gå på de lättflyktiga kolväten som ingår i bensinen, och dieseln blåser ut i stort sett oförbränd ur avgasröret.

Det är praktiskt taget ingen skillnad på energiinnehållet i bensin, fotogen, diesel eller andra mineraloljebaserade bränslen.

Det är framför allt det låga kompressionsförhållandet som gör att en fotogenmotor har hög bränsleförbrukning även om den får rätt bränsleblandning (och det spelar ingen roll om den går på fotogen eller bensin ur den synpunkten). Lågt kompressionsförhållande innebär ju att motorn får försämrad termisk verkningsgrad, det är en förhållandevis mindre del av värmeenergin från förbränningen som omvandlas till mekanisk energi och desto mer går ut som värme till kylvatten och avgaser.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mccormic

#7 » 22:01:24, 12-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

processengine skrev:
mccormic skrev:Att den går fort varm ( kokar den)tyder väl på nåt problem med kylningen.

Kylare,termostat,vattenpump, rullgardin framför kylaren, igen slammad med skit som gamla traktorer kan ha, då dom fyllts med rent/skitigt vatten och tömts för inte frysa sönder

En som körs på fotogen ska gå varmare än bensin då den behöver det.
Komp är åxå lägre med fotogen.

Ingen specialist på just grållen.

Skickat från min 21081111RG via Tapatalk


Har fotogenaren varmare termostat än bensinaren?
Fotogen traktorer hade ju rullgardin framför kylaren för lättare reglera hur varm man skulle ha motortemp, vet inte om det användes olika termostater.

Skickat från min 21081111RG via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

Ammatören

#8 » 08:58:39, 13-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kört grålle i åtminstone trettio år, grållen har ingen ferrari motor finns ingen orsak att fundera på bestyckning av förgasare. Absolut ingen ide att blanda bensin och diesel, följer bara problem du kan få det att lyckas med en ordentlig förvärmning av bränslet men går den bara lite för kall så åker dieseldelen ner i oljetråget. Om motorn går för varm så har du igenstockad kylare eller defekt termostat eller motsv. Om tändningen står fel alltså sen så brukar nog avgasserien bli röd men jag har aldrig upplevt att motorn i sig skulle gå varm.

1 person gillar det här inlägget.
Ammatören
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:36, 26-10-2017
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10b

processengine (trådstartaren)

#9 » 10:43:51, 13-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ammatören skrev:Jag har kört grålle i åtminstone trettio år, grållen har ingen ferrari motor finns ingen orsak att fundera på bestyckning av förgasare. Absolut ingen ide att blanda bensin och diesel, följer bara problem du kan få det att lyckas med en ordentlig förvärmning av bränslet men går den bara lite för kall så åker dieseldelen ner i oljetråget. Om motorn går för varm så har du igenstockad kylare eller defekt termostat eller motsv. Om tändningen står fel alltså sen så brukar nog avgasserien bli röd men jag har aldrig upplevt att motorn i sig skulle gå varm.

Var insugs- och grenröret ihopbyggt på din maskin?
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

Bengt Erik Eriksson

#10 » 12:44:36, 13-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukade sitta en plåtkåpa över grenrör och insug för att förvärma vid fotogendrift. Den kan man ta bort vid ren bensindrift. Farsan hade en gammal pappers eller plast gödselsäck mellan grill och kylare som han drog upp eller ner för att reglera kylningen när gardinen gick sönder. Så kolla det och kylsystemet. Kanske göra ett kompressionsprov med om det kan misstänkas gå ut kompression i kylvätskan.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

MN

#11 » 13:19:45, 13-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur mycket är "väldigt varm"?
Continentalmotorn var redan historia när den traktorn byggdes, "din# borde vara från ca 1953, 85 mm cylindrar och 12V elsystem. Standards motor har oljefilter.
Bensinmotorer genererar massor av spillvärme och drar massor av bränsle men fotogen och div dieselcocktailar är bara hål i huvudet.
Bort med förvärmningskåpa, spola kylsystemet, kolla termostaten, rensa bränslesystemet, se över tändsystemet och se till att spjällaxeln i förknasaren inte glappar (mkt vanligt)

M

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

insve

#12 » 13:24:11, 13-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla nedre kylarslangen, på vår grålle så vek den sig så mycket att det blev för litet vattenflöde vilket resulterade i snabb uppvärmning och överhettning, löstes med en fjäder inne i slangen.

1 person gillar det här inlägget.
insve
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:00, 28-03-2015
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle

Ähee

#13 » 14:05:11, 13-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alldrig dubbla toppackningar! Ja det går att se på toppen utifrån om det är en tea eller ted, tändstiften sitter lite längre ner på tea det skiljer några mm. Men för att se skillnaden måste man nästan ha två olika toppar bredvid varandra.

Törstiga är dem. En Grålle är inte ekonomiskt försvarbart att använda med dagens bränslepriser. 5liter kommer man inte långt med. Jag körde en Grålle vikt 1.3T 3 mil en gång, 30 liter gick åt och jag hade ingen last. Dvs 10l/mil

Ska man ha något som inte behöver tankas hela tiden så är en liten dieseldriven traktor mycket bättre.

Körde en mf135 (3cyl diesel) som väger 2.3Tmed kärra som har en egenvikt på 1T 12mil och hälften av dem milen hade jag en traktor på kärran som väger 2.6T. Totalt drog traktorn 2l/mil under den körningen.

Att göra justeringar på förgasaren behövs endast om motorn inte går bra,

Grenrör och insug är i ett stycke på både ted och tea. Däremot skiljer det lite att på ted grenröret har insug och avgas mera kontakt med varandra för att få varmare insug.
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:

2 personer gillar det här inlägget.
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor

processengine (trådstartaren)

#14 » 14:21:32, 13-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

insve skrev:Kolla nedre kylarslangen, på vår grålle så vek den sig så mycket att det blev för litet vattenflöde vilket resulterade i snabb uppvärmning och överhettning, löstes med en fjäder inne i slangen.

Det var samma på svågerns maskin men den slangen bytte han tydligen när han spolade ur kylaren.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre

processengine (trådstartaren)

#15 » 14:27:31, 13-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:Hur mycket är "väldigt varm"?
Continentalmotorn var redan historia när den traktorn byggdes, "din# borde vara från ca 1953, 85 mm cylindrar och 12V elsystem. Standards motor har oljefilter.
Bensinmotorer genererar massor av spillvärme och drar massor av bränsle men fotogen och div dieselcocktailar är bara hål i huvudet.
Bort med förvärmningskåpa, spola kylsystemet, kolla termostaten, rensa bränslesystemet, se över tändsystemet och se till att spjällaxeln i förknasaren inte glappar (mkt vanligt)M

Han har spolat kylaren men inte resterande ännu. Förgasaren är rengjord, bra i spjällaxel men vill på att smygflöda när den står still så en nålventil/repsats är på listan. Den har visst kåpan kvar så den ska väl bort, tändningen mm ska också ses över. Han tänker ta av toppen till sommaren och se över ventilerna mm, den kanske dessutom går att plana för att få högre komp.
Hur jävligt det än är kan man alltid trösta sig med att det blir ännu värre sen...
processengine
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:02:18, 05-04-2011
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641
Nissan KingCab
Can Am 450 T3
Lynx 5900
Massa annat som borde skötas bättre


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se