Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Bränslemotorvärmare

21 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Raijin

#16 » 11:16:53, 18-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Du tänker på Volvo Flygmotor / Ardic 091-värmaren? Den sitter också i Renault elbilar från 90-talet (dock har den ingen egen styrenhet där utan karossdatorn UCL sköter även om värmaren) och är ökänd för att sällan fungera där också. Men jag har fått ett intryck av att det vanligaste felet är att bränslemunstycket sätts igen, och det är så gott som lügens att rensa. Ett tunt rostfritt rör som är hopstrypt i ena änden, och så har man borrat ett mikroskopiskt hål på kanske 0,3 mm i hopstrypningen.

Åtminstone Webasto från 80-talet och framåt har inget besvärligt munstycke alls, de har istället ett grovt rör som droppar ut bränsle på en s k förångningsskiva av porös keramik, vars andra sida får avge bränsle till brännkammaren. På många Webastovärmare är det enda som skiljer mellan diesel- och bensinutförande att förångningsskivan är olika.


Stämmer allt du säger - jo, bränsleröret var också en felfaktor. Tror att Webasto / Eberspächer sneglade på varandra, för de dök upp nästan samtidigt i början på 90-talet. Hade Webaston som prov i min tjänstebil o den funkade felfritt under två säsonger (inte mycket iofs). Var också på besök i München o besökte deras utvecklingscenter, de värmde hela byggnaden med spillvärme från provrummen o killen som förevisade berättade stolt att han intsallerat en bussvärmare i sitt eget hus, bara kopplat förbi oljepannan.
Raijin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:37:18, 28-03-2021
Ort: Trollhättan
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Foreman



torbjorn_forsman

#17 » 11:30:46, 18-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har hört en skröna om att orsaken till de stora likheterna mellan Eberspächers och Webastos 90-talskonstruktioner var att någon storkund, ev Mercedes, krävde att det skulle finnas "second source" för värmarna de köpte in, fick en av tillverkarna problem skulle det finnas passande värmare klara att köpa från den andre.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Inge79

#18 » 18:58:52, 31-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ähee skrev: Kollade lite nu igen efter en vattenvärmare och det var inte lika lätt.


https://www.aliexpress.com/item/1005006 ... ry_from%3A

1 person gillar det här inlägget.
Inge79
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:24:05, 23-09-2007
Ort: Bardufoss

sunkann (trådstartaren)

#19 » 13:10:32, 07-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Värmaren i länken ovanför är det jag tänkt mig, har någon provat denna?

Micke bm brunett, har du några bilder och beskrivning på systemet?
sunkann
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:20:44, 28-10-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 164

Patrik440

#20 » 12:05:21, 11-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

En dieseldriven vattenvärmande Eberspächer från gamla Saab 9-3 (3kW) eller gamla 9-5(5kW) går bra att använda då de inte behöver någon "speciell datasignal" för att starta.

Har haft det i ett par olika bilar hittills och den från 9-3 tänkte har jag tänkt att montera på traktorn.
Användarvisningsbild
Patrik440
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:00:48, 01-09-2007
Ort: Västra götaland
Sverige

micke, bm brunett

#21 » 17:41:39, 11-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr har jag inte skotaren kvar och kan inte ta några bilder, har denna bild bara...
Det är samma värmare som sitter i typ husvagn för värme samt kylskåp.
Ingen el alls.
Gasolpanna som sitter monterad kylsystem. Värmen ger självcirkulation så ingen pump eller så.
Kopplar på gasolflaskan med snabbkoppling och tänder med tändsticka bara.
Jag tillhör dom som gillar gamla enkla fungerande grejor!
Bild
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
micke, bm brunett
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:49:23, 21-12-2006


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se