torbjorn_forsman skrev:Du tänker på Volvo Flygmotor / Ardic 091-värmaren? Den sitter också i Renault elbilar från 90-talet (dock har den ingen egen styrenhet där utan karossdatorn UCL sköter även om värmaren) och är ökänd för att sällan fungera där också. Men jag har fått ett intryck av att det vanligaste felet är att bränslemunstycket sätts igen, och det är så gott som lügens att rensa. Ett tunt rostfritt rör som är hopstrypt i ena änden, och så har man borrat ett mikroskopiskt hål på kanske 0,3 mm i hopstrypningen.
Åtminstone Webasto från 80-talet och framåt har inget besvärligt munstycke alls, de har istället ett grovt rör som droppar ut bränsle på en s k förångningsskiva av porös keramik, vars andra sida får avge bränsle till brännkammaren. På många Webastovärmare är det enda som skiljer mellan diesel- och bensinutförande att förångningsskivan är olika.
Stämmer allt du säger - jo, bränsleröret var också en felfaktor. Tror att Webasto / Eberspächer sneglade på varandra, för de dök upp nästan samtidigt i början på 90-talet. Hade Webaston som prov i min tjänstebil o den funkade felfritt under två säsonger (inte mycket iofs). Var också på besök i München o besökte deras utvecklingscenter, de värmde hela byggnaden med spillvärme från provrummen o killen som förevisade berättade stolt att han intsallerat en bussvärmare i sitt eget hus, bara kopplat förbi oljepannan.