Det borde finnas pluggade hål eller nipplar på motorerna där det går att koppla in sig, om inte annat samma ställen där elektrisk slangmotorvärmare har brukat kopplas in. Samma motortyper har väl också använts i tillämpningar med värmepaket, så redan därför borde det vara förberett med nipplar. I värsta fall kan det gå att koppla in sig vid avtappningskranen för kylvatten samt vid tempgivaren.
Ja, du måste få med dig styrenhet, kablage, bränslepump,
bränslefilter och ev separat monterad
vattenpump till värmaren. Bränslepumpen brukar vara en s k doseringspump som pulsas av värmarens styrenhet och ger en bestämd bränslemängd för varje puls, den är speciell för varje enskild typ av värmare.
Det är ingen mening att du försöker plocka en fabriksmonterad värmare, de brukar inte ha egen styrenhet utan styrs av funktioner i någon annan enhet som ändå finns i bilen (typ motorstyrning eller karossdator), du bör sikta in dig på en värmare som verkar vara eftermonterad.
Googla fram manual för värmaren och läs på innan du börjar skruva loss den, så du vet att du får med allt som är viktigt.
Tänk på att värmarna är mycket beroende av bra
batteri, och drar mycket
ström under startförloppet. Det gäller att ha maskinernas elsystem i god ordning och köra tillräckligt länge efter varje start med värmare för att batteriet ska hinna bli fulladdat igen.