Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Rök från vevhusventilation MF 65

16 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

bjothe (trådstartaren)

#1 » 21:40:17, 23-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej expertisen!

Jag köpte förra vintern en mf-65 för att röja snö här hemma på gården. Nu i somras tvättade jag av motorn som var väldigt oljig och såg då att vevhusventilationen var ledd till insuget (oljebadet) istället för ut i det fria.
Nu i eftermiddags när jag kört av snön här hemma fick jag för mig att kontrollera slangen, och det ryker en del ur den. Inte våldsamt mycket men en del.
I övrigt har maskinen gått ca 6000 timmar, men går jättebra, och är väldigt lättstartad trots kall väderlek.

Min fråga är helt enkelt om jag borde vara oroad?
Någon har troligtvis för bortåt 10 år sedan (minst) gjort denna lösning, om inte ännu längre sedan.
Den drar ingen olja, som jag givetvis bytte direkt jag fick hem den.

Tacksam för råd

Mvh Björn
bjothe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:29:35, 14-11-2021
Ort: Ludvika
Maskin: MF 65



Mattias_E

#2 » 21:44:19, 23-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spontant så låter det som en usel idé att riskera att mata olja till insuget med risk för en rusande motor som inte går att få död på utan att blockera insuget.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Scania bonden

#3 » 22:32:12, 23-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Släpp det å njut av att ha en fin liten traktor istället, ta väl hand om henne, ge henne lite diesel, ny olja, några rena o fina bränslefilter så ska du se att hon kommer att tjäna både dig och dina ättelägg.
Axel W

1 person gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Ähee

#4 » 23:00:22, 23-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl gjort för att slippa röken därifrån, alla nya (det har väl varit standard sen typ 80-90 tal) motorer har vevhusventilationen till insuget pga miljökrav.

Är det bara bra gjort så det inte riskerar att bli övertryck i vevhuset så hade jag nog låtit det vara.
Nackdelen är som Mattias E skriver att det riskerar att komma in olja i insget och motorn rusar.

Den risken ser jag som väldigt låg även om det kan hända, med tanke på att jag har aldrig hört talas om att det har hänt att en motor har börjat gå på olja via vevhusventilationen.
Dieselmotorer med Turbo är däremot inte ovanligt att turbon är dålig och släpper igenom smörjoljan till insuget med en rusande motor som föjd.

Jag har sett en motor spotta ut mycket olja i vevhusventilationen, en 3cyl Perkins, det rann ut olja från vevhusventilationen på den, skulle det gå in i insuget hade den troligtvis rusat. Det var topplockspackningen på cyl 1 som blåste ut till kammaxeln vilket resulterade i ett väldigt kraftigt vevhustryck.
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:

1 person gillar det här inlägget.
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor

bjothe (trådstartaren)

#5 » 23:10:03, 23-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svar hörrni. Är egentligen mest fundersam på motorns skick. Vet att det är ett tecken på dåliga kolvringar eller dylikt om den vevhusventilerar mycket, men samtidigt är gången så fin och den känns inte alls svag i motorn på något vis.
Det som känns lite olustigt är att jag inte har koll på om det blir värre om den är ledd till insuget då jag inte ser hur mycket det ryker.
En lustig iakttagelse är att den ser ut att ryka mer vid låga än vid höga varv? Spontant tycker jag att det borde vara tvärt om? Högre effekt borde ge ett högre övertryck i vevhuset? Ändå är det tvärt om.
bjothe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:29:35, 14-11-2021
Ort: Ludvika
Maskin: MF 65

Ähee

#6 » 23:26:28, 23-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det vet du väl kanske, men jag brukar lossa på oljelocket för att avgöra mängden vevhusventilation där den är ledd till insuget.
Men man upptäcker ju kanske inte ett fel direkt som om när man ser röken.

Har och har haft flera motorer där det ryker endel från vevhuset och många motorer kan fortfarande gå bra länge till.
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor

Chaspar

#7 » 07:24:39, 24-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar det inte sitta en oljefälla innan slangen når insuget? Som ska motverka det som beskrivs ovan.
Typ en sådan här;

Bild
Senast redigerad av Chaspar 07:38:57, 24-01-2024, redigerad totalt 1 gång.
Chaspar
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:12, 20-10-2023
Ort: Enköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T22

osla

#8 » 07:31:51, 24-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

På tunga motorer går då ventilationen direkt ut i det fria, iaf fram till för nått år sen
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

torbjorn_forsman

#9 » 12:21:54, 24-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Personbilar fick krav på sluten vevhusventilation redan i slutet av 1960-talet. Inte av miljöskäl utan snarare av hälsoskäl, för att eliminera risken att få in koloxid i kupén via vevhusventilationen. Jag tror kravet kom först i USA och Canada, något år senare i övriga civiliserade länder. Många personbilar hade (mer eller mindre) sluten vevhusventilation redan innan det blev lagkrav (t ex VW redan från 1961, Ford/Saab V4 åtminstone från 1966).
När det gäller tunga motorer, så har väl vägfordon (lastbilar och bussar) haft sluten vevhusventilation i många år, men det är mer nyligen det infördes på motorer för andra användningsområden.

För trådstartarens del, tänk på att det kan vara en så enkel orsak som en fastbeckad kolvring till att det bolmar onormalt mycket ur vevhusventilationen. Det är vanligt om det har slarvats med oljebyten eller om motorn bara har körts korta pass med låg belastning så den sällan har fått bli genomvarm. Ofta släpper en sådan kolvring om man byter olja, då till en olja med bra sotlösande egenskaper (billig helsyntetolja från Biltema t ex), och sedan kör motorn flera timmar i sträck med tung belastning så den får gå med hög både kylvatten- och oljetemp. Tänk på att den tillfälligt kan dra kopiöst med olja medan den fastnade kolvringen släpper, så det kan vara idé att göra korta stopp för att kolla oljenivån minst en gång i timmen. Gör sedan ett olje- och filterbyte till ganska snart, kanske 10 timmar efter det första.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

osla

#10 » 12:51:58, 24-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lastbilar på denna sida 2000 talet har då slangen ut i det fria, det vet jag eftersom vi skarvade den slangen på en Volvo fh 460 tror jag det är, en 05 eller 06, som ventilerar ordentligt och det luktade i hytten då man står still. Men under vintern hänger vi lös slangen så det inte fryser igen
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

GC59

#11 » 13:22:36, 24-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

På båda traktorerna här går det ut i det fria , på Oldsarna sitter ju PCV ( positive crankcase ventilation )
ventiler original från 1965. Går ut i det fria på pickupen , har inte haft nåt problem med lukt nån gång.
Går traktorn bra skulle jag nog släppt ut ventilationen och fortsatt köra med den.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
GC59
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:45, 06-03-2023
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5000 , Deutz.

bjothe (trådstartaren)

#12 » 13:20:03, 25-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har släppt ner vevhusventilationsslangen bredvid generatorn och ner under blocket. Får hålla koll så den inte fryser, men nu slipper motorn bli så sölig av olja iallafall. Förstår nu att oljan som kommit via ventilationen har överfyllt luftfiltret (oljebadet) så det ”runnit över” och i sin tur stänkt ner kylare/motor med mera.
Det ska snöa imorgon så vi får se då hur det fungerar när jag röjer av snön
bjothe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:29:35, 14-11-2021
Ort: Ludvika
Maskin: MF 65

Åsa-Nisse

#13 » 14:49:00, 25-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om traktorn står länge och bara körs korta perioder så blir det mycket ånga från kondensvatten. Det försvinner när du kört traktorn varm under lite längre period och att den får gå varje dag.
Du kan ju kolla genom att hålla en kall plåtbit vid slangen så ser du om det blir vattendroppar som kondenseras på den.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

Michael Meier

#14 » 18:06:18, 25-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur länge har luftrenaren vart kladdig?

Känns som om du har fog för oro..
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

BM Jens

#15 » 18:52:31, 25-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ner med slangen i en pet flaska så ser du lätt om det är kondens eller olja å vilka mängder det rör sej om

1 person gillar det här inlägget.
BM Jens
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:03, 22-12-2021
Ort: Nord Östra skåne
Sverige
Maskin: Många bm traktorer


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se