Hur vet man när det är dags att byta hullager?
Jag skulle dra åt framhjulslagret på en 2WD traktor, en case 1370. När jag drog åt så mycket det gick så gick hjulet lite trögare, men bara väldigt lite trögare tyckte jag. Jag funderar på om lagren är så slitna så att gängorna bottnade. Glappet försvann visserligen där också, men när jag sedan drar tillbaka 1/4 var så blir det lite glapp, men kanske lite för mycket? Dessutom passar mutterlåsningen så dåligt så att jag måste dra tillbaka antingen 1/6 varv eller 2/6 varv. Och 1/6 är väl för lite?
Men hur som helst, när jag har dragit åt enligt instruktionerna så glappar hjulet ca 2,5 mm längst ut, och då är det ett ganska stort hjul för att vara 2wd. Det är 400/22,5. Är det normalt eller för mycket?
Till saken hör att det var lite väl mycket glapp innan jag drog åt. Då har rullarna kanske slitits lite runda? Då antar jag att de kommer att slitas ner lite snabbare framöver? Innebär det att man kanske kan dra åt lite mer och inte släppa tillbaka 1/4 varv?
Och som sagt, hur vet man när det är dags att byta lagret istället för att dra åt mer? Och kan man bara byta rullarna i lagret, alltså inte lagerbanorna? Jag har sett att lagret säljs separat utan lagerbanor.