Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Åtdragning framhjulslager 2WD traktor

33 inlägg • Sida 2 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

ac tc

#16 » 09:29:26, 07-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fett drar snarare in skit än stänger den ute så tätningar är viktiga.
Det brukar gå att känna på brickan med en skruvmejsel med hjulet kvar.
Stefan1972´s beskrivning på metod är bra.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000



Henrik1977 (trådstartaren)

#17 » 10:49:53, 07-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hurdå stanna kvar?
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

BM 4 ever

#18 » 01:22:19, 12-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett annat sätt är att helt enkelt dra åt tills glappet med hjulet monterat blir 0. Med ett nytt lager får man göra om justeringen efter en tid.
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

Stefan1972

#19 » 09:36:04, 12-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att dra åt på det viset blir inget bra om man kanske kan tänka sig att det är lite glapp mellan spindeltapp och lager. Man måste liksom skilja på lagrets förspänning och andra glapp.
Dylika lager ska inte förspännas alls utan det ska vara ett mindre spel. Sen om det glappar på andra ställen påverkar inte lagrets funktion nå nämnvärt.

4 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

kimmen

#20 » 10:26:23, 12-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett sådant lager ska man dra åt med tummen och pekfingret, glappet som då finns kvar är då mellan lagerbana och axeltapp
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

BM425

#21 » 11:05:24, 12-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du haft av hjulnavet, tvättat lagren riktigt och inspekterat dem?

Brukar synas rätt väl på slitna rullar.
Är rullarna o lagerbanorna fina så finns det ingen anledning att byta lager.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Sparrow

#22 » 12:38:00, 12-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bättre lite glapp än helt stumt annars kan det gå som för en kollega när han hade bytt bromsband på en michigan 125:a. Efter en månad lr så började det läcka ut olja på insidan av fälgarna. Slutade med att samtliga lager o packboxar fick bytas ut. Minns inte om bromsbeläggen klarade sig, men verkstadschefen var inte glad :mrgreen:

2 personer gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Henrik1977 (trådstartaren)

#23 » 17:21:28, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, Enligt den instruktion som jag tror är den mest korrekta för den här traktorn så ska man dra åt muttern tills det börjar gå lite trögt... men det är svårt att känna med hjulet på.. Sen ska man dra tillbaka 1/8 varv. Men, för att det ska stämma med låsnigen av muttern, så måste man dra tillbaka mer än 1/6 varv. Då blir det lite glapp, några millimeter kan man vicka på hjulet, men det är ju ganska stort också för att va ett framhjul.
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

kimmen

#24 » 21:46:01, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör inte det, tvivlar att du vet om det är trögt. Så här går det inte till på en riktig verkstad
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Henrik1977 (trådstartaren)

#25 » 23:09:12, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur går det till på en riktig verkstad då?
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

RD350

#26 » 09:24:15, 16-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plocka av och gör rent, kolla så ingen av lagerbanorna glappar mot antingen nav eller spindel. Om ett lager skär ihop och banorna "följer med runt" då kan det bli skador där. Shimsa muttern kan man göra om den behöver backas för mycket för att få i saxpinnen, men brukar vara onödigt. Som alla skriver, hellre kännbart spel än helt stumt.

1 person gillar det här inlägget.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

Michael Meier

#27 » 13:14:11, 17-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är problemet/funderingen, Henrik?

Backa ⅛ varv är skrivet och du måste låsa med sprint.

Är du osäker på var det går tungt/tyngre? kör en stund och gör om proceduren, har du haft i rikligt med fett som ska finna sin plats, kanske är fettet kall, det går tungt att flytta fett vilket också skapar extra värme om man överdriver inpackningen.

Hur fort/länge/ofta snurrar hjulet hos dei?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Henrik1977 (trådstartaren)

#28 » 14:26:19, 17-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett av problemen är att det inte går att backa 1/8 varv eftersom det är 1/6 varv mellan hålen i muttern. Det innebär att det kan bli upp till 1/3 varv man backar, och det känns lite mycket.. Det kommer många olika tips här och många går inte ihop med varandra eller instruktionerna..
Hjulet sitter på framhjulet på en traktor som jag harvar med så det går inte fort. Hastigheten skapar ingen värme i det här fallet.
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

Henrik1977 (trådstartaren)

#29 » 14:32:39, 17-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

RD350 skrev:Plocka av och gör rent, kolla så ingen av lagerbanorna glappar mot antingen nav eller spindel. Om ett lager skär ihop och banorna "följer med runt" då kan det bli skador där. Shimsa muttern kan man göra om den behöver backas för mycket för att få i saxpinnen, men brukar vara onödigt. Som alla skriver, hellre kännbart spel än helt stumt.


Nja.. nu tänkte jag ju bara dra åt lagret som man ska göra ibland.. Manska itne behöva ta loss hjulet och ta isär navet varje gång.. Nja.. det är väldigt många olika bud här.. alla skriver inte att det ska va kännbart spel. Finns de som säger att det i princip inte ska vara något glapp.. Flera säger att det är för mycket med 2-3 mm glapp i längst ut i hjulet, men det är det det blir om man följer de flesta råd här...
Lagren har inte skurit, de verkar vara i bra skick, inget ljud alls, och snurrar lätt. Hjulet snurrar länge när jag har hissat upp och snurrar på det. Visst kan det vara lite glapp mellan axeln och lagret, men det är väl inget att göra åt och det är väl vanligt? Kan nog bero på många timmars körning i plöjsel som har slagit i framhjulen. Jag har aldrig varit med om att man har behövt avdragare för att få loss såna här hjullager.
Henrik1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:19:34, 12-08-2010
Ort: Västragötalands län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case 1370
Case 1370
Case 1690
Case 1490
Case 1494
MF 8120
Volvo BM 868
Lundberg 342
Traktorgrävare Valmet 8000
Tröska MF 30

Michael Meier

#30 » 15:49:07, 17-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan säga att det aldrig går ihop men sprinten måste i.

Och för att du ska bli säkrare på när hjulet börjar gå tungt (vilket är utgångspunkten) kör med traktorn och gör om åtdragningsprocessen.

Poängen är att lagret inte ska gå varmt och skära ihop och har du det minsta spel när lagret är som varmast, vilket betyder transporthastighet i två timmar (gissning) så är det lugnt för lagrets del.

Det kan lika väl bli så att du efter fem år behöver dra åt muttern ett pinnhål.

Har du inte tid att köra nu, ta det senare, personligen har jag aldrig läst en sådan instruktion (backa ⅛ varv) eftersom det är helt beroende på gängstigningen (jag kör helt på känsla och det är beroende på vad lagret utsätts för dvs, vilken maskin och var på maskinen lagret sitter.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ivar Risslén, pecka och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se