En bekant kom till mig med en MF 178 som hade tryckt ut kylarvattnet, utan att koka. När man fyllde på vatten bubblade det i kylaren och kom vattenånga ur vevhusventilationen, men läckte inte ned vatten i oljan. Typiskt dålig toppackning tänkte jag, demonterade toppen, såg att det hade läckt in vatten i 3:ans cylinder och tvättat kolv och foder, men kunde inte se något fel på toppackningen. Demonterade ventilerna, tyckte mig se en liten rostfläck och antydan till spricka i insugskanalen ovanför ventilen. Borde fungera med blocktätningsmedel eftersom det ligger utanför förbränningsrummet ansåg jag, monterade ny toppackning och fyllde i Bars`Leak. Startade och varmkörde, efterdrog toppen nästa dag, körde den på väg och då tryckte den ut kylarvätskan igen. Varmkörde den flera gånger för att tätningsmedlet skulle få en chans att fungera, men ingen skillnad. Demonterade toppen igen, såg likadant ut i cylindern, kunde inte se några sprickor eller porer i cylinderfodret eller blocket, antog att det var toppen som var sprucken i alla fall, monterade en ny topp, men ingen förändring. Hade det varit våta foder i motorn hade jag bytt det genast, men här är det ju torra ipressade foder. Hur troligt är det med en spricka/por genom både block och foder? Är detta vanligt på denna motorn?
Om jag måste byta motor eller block, vad är det för skillnad på Perkins A4 248, 212 och 236 mer än cylinderdiameter?
Jag har inte demonterat cylinderfodret än och vet inte hur det ser ut i foderläget, men vore det någon mening med att montera ett nytt foder?
Traktorn körs på hobbynivå, så det blir inte många timmar på året.
Tacksam för svar och funderingar
Mvh Bertil