Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

MF 178 trycker ut kylarvatten

10 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

torsjöbertil (trådstartaren)

#1 » 09:26:05, 02-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bekant kom till mig med en MF 178 som hade tryckt ut kylarvattnet, utan att koka. När man fyllde på vatten bubblade det i kylaren och kom vattenånga ur vevhusventilationen, men läckte inte ned vatten i oljan. Typiskt dålig toppackning tänkte jag, demonterade toppen, såg att det hade läckt in vatten i 3:ans cylinder och tvättat kolv och foder, men kunde inte se något fel på toppackningen. Demonterade ventilerna, tyckte mig se en liten rostfläck och antydan till spricka i insugskanalen ovanför ventilen. Borde fungera med blocktätningsmedel eftersom det ligger utanför förbränningsrummet ansåg jag, monterade ny toppackning och fyllde i Bars`Leak. Startade och varmkörde, efterdrog toppen nästa dag, körde den på väg och då tryckte den ut kylarvätskan igen. Varmkörde den flera gånger för att tätningsmedlet skulle få en chans att fungera, men ingen skillnad. Demonterade toppen igen, såg likadant ut i cylindern, kunde inte se några sprickor eller porer i cylinderfodret eller blocket, antog att det var toppen som var sprucken i alla fall, monterade en ny topp, men ingen förändring. Hade det varit våta foder i motorn hade jag bytt det genast, men här är det ju torra ipressade foder. Hur troligt är det med en spricka/por genom både block och foder? Är detta vanligt på denna motorn?
Om jag måste byta motor eller block, vad är det för skillnad på Perkins A4 248, 212 och 236 mer än cylinderdiameter?
Jag har inte demonterat cylinderfodret än och vet inte hur det ser ut i foderläget, men vore det någon mening med att montera ett nytt foder?
Traktorn körs på hobbynivå, så det blir inte många timmar på året.
Tacksam för svar och funderingar
Mvh Bertil
torsjöbertil
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:50:40, 16-11-2017
Ort: Falkenberg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350, MF 30, Ferguson TED, Allis Chalmers M



MN

#2 » 10:22:19, 02-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är blocket plant?
Sticker foderkanterna upp över blockplanet?

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

torsjöbertil (trådstartaren)

#3 » 13:35:49, 02-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blocket ser plant ut när jag kontrollerar med stållinjal. Fodren är av den typen som sticker upp över blockplanet med en tunn kant.
Det borde synas på toppackningen om det läcker i packningsplanet, sotavlagring eller annan smuts.
Den bygger upp tryck i kylet direkt efter kallstart, redan när toppen är så kall att jag kan hålla handen på den. När jag varmkört den på väg blir avgaserna grå och det blir mer ånga och kondens i vevhusventilationen.
torsjöbertil
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:50:40, 16-11-2017
Ort: Falkenberg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350, MF 30, Ferguson TED, Allis Chalmers M

mccormic

#4 » 18:41:55, 02-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte hört att det kan läcka genom blocket in i cyl, men aldrig säga aldrig
Men blocket bör ju vara ganska tjock väggig då tunt foder används.

Om det inte finns nån spricka vid ex topplocksbult & då man drar moment utvidgas sprickan?


På Ford har man ju hört men inte MF


Skickat från min 22101316G via Tapatalk
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

torsjöbertil (trådstartaren)

#5 » 11:01:16, 03-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förstår ditt resonemang om topplocksbulten, men här är det pinnbultar igängade i blocket, så det borde inte expandera vid åtdragning, men ingenting är omöjligt.
torsjöbertil
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:50:40, 16-11-2017
Ort: Falkenberg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350, MF 30, Ferguson TED, Allis Chalmers M

mccormic

#6 » 10:50:58, 04-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

torsjöbertil skrev:Förstår ditt resonemang om topplocksbulten, men här är det pinnbultar igängade i blocket, så det borde inte expandera vid åtdragning, men ingenting är omöjligt.
Det drar ju även i en punnbult även om den inte vrida vid åtdragning.


Skickat från min 22101316G via Tapatalk
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

Michael Meier

#7 » 15:40:39, 06-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta bort tråget, återmontera toppen med gammal packning och trycksätta kylkanalerna?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torsjöbertil (trådstartaren)

#8 » 19:09:22, 06-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jag har också tänkt på det. Jag har den nya toppen på fortfarande. Problemet är att det verkar inte läcka ned kylvatten i tråget när den står stilla och är kall, och den har ingen motorvärmare. Det verkar som att läckaget är högt upp i cylindern, och börjar först när temperaturen är 40-50 grader. Men det var ett bra förslag!
torsjöbertil
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:50:40, 16-11-2017
Ort: Falkenberg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350, MF 30, Ferguson TED, Allis Chalmers M

Michael Meier

#9 » 21:45:13, 06-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hetvattentvätt som får cirkulera kylvattnet ut i avloppet med låggraderad manometer och strypventil vid utloppet åvärma blocket i några timmar?

Det borde vara säkert om du använder standard kylslangar vid ingången som sprängskydd?

Det känns som om du behöver lyckas med ditt test även om riggning kostar engagemang, kom ihåg att strypa utflödet från tvätten innan motorblocket för att få hetvatten, pannan hinner inte värma om du låter kolvpumpen gå i tomme.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

torsjöbertil (trådstartaren)

#10 » 08:36:22, 07-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ännu ett bra förslag, men jag har inte lokal och utrustning för detta. Det är inte min traktor, frågan är hur mycket arbete jag ska lägga ner på detta, gör det inte för pengar, mest för att jag har jobbat med sådant tidigare och ville vara hjälpsam.
Det kanske mynnar ut i att man måste byta block, om man hittar något, och det kan dra med sig mycket när man börjar rota i det, säkert foder, kanske kolvar, sliten koppling och liknande. Har man reparerat någon annans fordon så är man ju ansvarig för allt i framtiden. Får höra med ägaren hur han vill ha det.
Tack för ett konstruktivt förslag!
Bertil
PS är det någon som har ett block eller motor till salu så hör av er!
torsjöbertil
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:50:40, 16-11-2017
Ort: Falkenberg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350, MF 30, Ferguson TED, Allis Chalmers M


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se