Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Kylarvatten Ford 3000

11 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Hadoque (trådstartaren)

#1 » 10:54:21, 03-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag är ett riktigt blåbär då det gäller motorer men försöker lära mig. Har tagit över en Ford 3000 från-63, dock har den bytt motor gissningsvis någon gång på 70-talet. Igår lyckades jag byta olja och nu tänkte jag fylla på kylarvatten. Frågan är: behöver jag tömma ur det gamla kylarvattnet och är det något speciell sorts glykol som ska användas?
Hadoque
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:09:11, 17-02-2024
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 3000



torbjorn_forsman

#2 » 11:34:07, 03-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du ska fylla på, så använd samma slags kylarvätska som är i systemet sedan tidigare (det är inte entydigt att kolla vilken färg det är, det finns kylarvätskor med kemiskt sett helt olika tillsatser som ändå har samma färg). Vet du inte exakt vilken sort tidigare ägare har använt, eller om den verkar vara mycket lortig/grumlig, så är det säkrast att tömma kylsystemet och skölja grundligt med rent vatten innan du fyller ny kylarvätska.

Vissa Ford traktormotorer lider av problem med kavitation som ger frätgropar i cylinderfodren och de kräver en speciell kylarvätska med tillsatser som motverkar detta, jag tror dock att det är lite nyare motortyper (främst 70, kanske 80-tal) som besväras av detta (brukar kallas "Fordsjukan"). Det finns flera tidigare trådar på forumet om den saken.
Om det visar sig att din motor inte hör till den kategorin, så spelar det ingen större roll vilken slags kylarvätska du använder. Någon traditionell "icke-longlife" motsvarande VAG G11 eller liknande, blir säkert utmärkt. Märk upp tydligt med exakt vilket märke du har fyllt med, så du inte behöver tveka nästa gång.

Om du befarar att traktorn kommer att läcka kylarvätska och du har husdjur eller småbarn som kan slicka i sig glykolpölar, så kan det vara lämpligt att använda giftfri propylenglykol.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

GC59

#3 » 19:23:19, 03-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har en 5000 från -70 som motorn renoverades i slutet på 70-talet p.g.a det som Torbjörn skriver.
Använder Agrols blå etylenglykol och efter tips från en som kört mycket Ford byts kylvätskan vartannat
år. Vi kan ju alltid hoppas att Jesper öppnar upp Fordson.se där det fanns mycket trevligt att läsa.
Ser att flera här var medlemmar där som man var själv.
Användarvisningsbild
GC59
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:45, 06-03-2023
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5000 , Deutz.

ac tc

#4 » 10:03:56, 04-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ska inte använda glykol som är avsedd för personbilar dvs mack eller biltema glykol.
Du skall använda en glykol som är avsedd för dieslar dvs innehåller nödvändiga tillsatser för att skydda mot kavitation runt cylinderfoder.
Lita inte på färgen på glykolen i traktorn.
Skölj ur och byt rubbet så du vet vad du har, finns inget som garanterar blandbarhet i glykolvärlden. Kan bli en riktig soppa när man blandar sorter.

2 personer gillar det här inlägget.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Hadoque (trådstartaren)

#5 » 12:14:52, 04-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok! Tack för infon! Problemet är att jag inte vet vilken motor det är i då den är utbytt och jag tror att det skedde på 70 eller 80 talet. Får nysta i trådarna på forumet!
Hadoque
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:09:11, 17-02-2024
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 3000

ac tc

#6 » 08:48:49, 05-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inget bekymmer, det sitter med 99,9999%´s chans en likadan som orginalet. Dvs en ford 3 cylindrig motor.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Hadoque (trådstartaren)

#7 » 22:22:15, 19-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Nästa fråga: Vart tappar man ut det gamla kylarvattnet? Hittar inget i handboken och ingen bra film på youtube!
Hadoque
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:09:11, 17-02-2024
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 3000

torbjorn_forsman

#8 » 22:38:38, 19-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det inte någon plugg eller kran på ena eller andra sidan av motorn, i höjd med kylmantelns underkant? Kolla också om det finns någon avtappning längst ner på kylaren. Om ingen förberedd avtappning finns överhuvudtaget, får du helt enkelt lossa undre kylarslangen.
Förmodligen är det lämpligt att tömma ev värmepaket separat genom att lossa båda slangarna till det från motorn. Passa på att spola igenom det med vatten från vattenslang åt bägge håll.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

GC59

#9 » 08:59:10, 20-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

På våran sitter det en plugg på högersidan men det är en 5000 så jag vet inte om det ser
lika ut på din.
Användarvisningsbild
GC59
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:45, 06-03-2023
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5000 , Deutz.

krokodilen

#10 » 10:34:08, 20-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fordsjukan verkar vara geografiskt betingad om man lyssnar runt lite, vilket gör att i alla fall jag misstänker vattenkvalité som en betydande faktor.

Om destillerat vatten eller avjoniserat vatten hjälper låter jag vara osagt.

Varmkör ordentligt och töm ut det gamla och spola rent kyl samt motor grundligt, kör i ny kylarvätska så vet du ju vad du har sedan iaf.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Hadoque (trådstartaren)

#11 » 00:03:12, 25-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har problemet fått en oväntad lösning. Hade precis bytt olja i oljebadsfiltret när jag bestämde mig för att blåsa bort smuts från kylaren. Pillade bort en extra stor bit skräp och då började kylaren läcka, så nu vet jag både hur man tömmer ur kylarvattnet samt demonterar en kylare på en Ford 3000 :idee:

4 personer gillar det här inlägget.
Hadoque
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:09:11, 17-02-2024
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 3000


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se