Men ta inte för givet att det är kolvringarna det beror på. Övertryck i vevhusventilationen kan inte uppstå hur mycket det än läcker förbi kolvringarna, om den är i ordning så att gaserna kan blåsa ut någonstans. Blir det övertryck i vevhuset så är det nog snarare frågan om stopp i ventilationen (kanske någon igensatt oljeavskiljare, igensvälld
slang eller liknande). Visst är den där motorn en parallell-twin? I så fall behövs det ju en
backventil eller styrd
slidventil i vevhusventilationen, och problem med den eller en läcka någonstans mellan vevhuset och ytterluften kan man bli rejält lurad av.
Börja med att lyfta av toppen ändå, och kolla att inte den dåliga kompressionen beror på något annat (t ex en otät
ventil, spricka i kolven etc).
Jag föreslår att du skaffar fram VHB för motorn, om det inte finns i Downloads på detta forum så kanske den går att googla fram, där bör avtagning av topp mm vara väl beskrivet.
Har motorn så många drifttimmar på nacken att det verkar rimligt att kolvringarna skulle kunna vara utslitna?