Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Byta kolvringar Iseki TS2220

17 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

CeDj10 (trådstartaren)

#16 » 17:50:27, 04-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Ja, det ser inte så bra ut. Jag ska se om jag kan hona cylinderloppen tillräckligt.

Jag håller på att slipa ventilsätena, de ser inte heller så bra ut.

Här är en jag slipat och en oslipad. Tror ni min slipning är tillräcklig på den? Jag bifogar bilder nedan på ventilsätena.
Bild

Bild
Bild
CeDj10
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:47, 11-04-2016
Ort: Örkelljunga
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 474
Thomas T83
Valmet 503



torbjorn_forsman

#17 » 17:55:57, 04-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej. Det får inte finnas några gropar i tätningsytan på ventilen, och den får inte vara konkav så som den blir om man ska slipa bort så grova saker på plats mot ventilsätet. I det här fallet bör man nog maskinslipa ventilerna och fräsa sätena först, sedan om nödvändigt göra en liten finslipning med ventil mot säte.

Har motorn lösa cylinderfoder som kan bytas, så är nog det den enklaste lösningen på problemet med cylindrarna. Annars får man ta ställning till om det räcker med att hona (kolvspelet måste ju hålla sig inom gränserna enligt VHB) eller om man måste borra upp till första överdimension och skaffa överdimensionskolvar.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: RedNek och 17 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se