Jag har möjlighet att köpa en Valmet 900 billigt. Årsmod 1970. 411 motor. Sannolikt ett skuret vevlager. Bankar våldsamt på en cylinder. Vid nästa besök kommer jag bland annat ta ner sumpen och kolla detta. Traktorn står långt hemifrån och det rätta vore förstås att winscha upp den på en transport och betala för frakten hem, sedan plocka ur motor, slipa veven och samtidigt helrenovera innan jag kör eller ens startar den igen. Vill ändå stämma av tre olika budgetlösningar för att kunna KÖRA hem:
1) Riva sump och topp, ta ut kolv och vevstake, plugga oljekanalen till det skadade vevlagret (tex. med två överfall från reservdelsmotor och ev. tunt packningsmaterial). Ta ur två stötstänger så att båda ventilerna är permanent stängda. Leda bränsleröret för den spridaren direkt från pump till tank. Tillbaka med toppen och köra hem.
2) Slipa vevtappen hjälpligt med smärjelduk. Montera tillbaka överfall med nytt vevlager. Leda bränsleröret för den spridaren direkt från pump till tank. Ta ur två stötstänger så att båda ventilerna är permanent stängda. Lossa spridaren för att slippa kompression. Sätta gummi slang från spridarhålet till insuget för att undvika smuts i cylindern.
3) Slipa vevtappen hjälpligt med smärjelduk. Montera tillbaka överfall med nytt vevlager. Köra försiktigt hem på alla 4 cylindrar.
För att inte sabba chanserna att rädda vevaxeln, skulle alternativ 1 kännas klart bäst, men vad säger ni om obalansen? Jag förstår att traktorn kommer vibrera och gå dåligt, men riskerar jag att skada något? Torsionsutmattning av vevaxeln eller nåt? Har för mig att man kan göra så på lågvarviga fartygsmaskiner på 100-200 rpm, men här handlar det ju om 1500-2000 rpm. Istället för två lageröverfall kunde man ev. svarva till två lite klumpigare överfall så att man närmar sig vikten av vevstake + kolv?
Mvh