Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Ta bort (eller koppla ur) en kolv pga. skuret vevlager?

21 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

nilse (trådstartaren)

#1 » 19:55:43, 01-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har möjlighet att köpa en Valmet 900 billigt. Årsmod 1970. 411 motor. Sannolikt ett skuret vevlager. Bankar våldsamt på en cylinder. Vid nästa besök kommer jag bland annat ta ner sumpen och kolla detta. Traktorn står långt hemifrån och det rätta vore förstås att winscha upp den på en transport och betala för frakten hem, sedan plocka ur motor, slipa veven och samtidigt helrenovera innan jag kör eller ens startar den igen. Vill ändå stämma av tre olika budgetlösningar för att kunna KÖRA hem:
1) Riva sump och topp, ta ut kolv och vevstake, plugga oljekanalen till det skadade vevlagret (tex. med två överfall från reservdelsmotor och ev. tunt packningsmaterial). Ta ur två stötstänger så att båda ventilerna är permanent stängda. Leda bränsleröret för den spridaren direkt från pump till tank. Tillbaka med toppen och köra hem.
2) Slipa vevtappen hjälpligt med smärjelduk. Montera tillbaka överfall med nytt vevlager. Leda bränsleröret för den spridaren direkt från pump till tank. Ta ur två stötstänger så att båda ventilerna är permanent stängda. Lossa spridaren för att slippa kompression. Sätta gummi slang från spridarhålet till insuget för att undvika smuts i cylindern.
3) Slipa vevtappen hjälpligt med smärjelduk. Montera tillbaka överfall med nytt vevlager. Köra försiktigt hem på alla 4 cylindrar.

För att inte sabba chanserna att rädda vevaxeln, skulle alternativ 1 kännas klart bäst, men vad säger ni om obalansen? Jag förstår att traktorn kommer vibrera och gå dåligt, men riskerar jag att skada något? Torsionsutmattning av vevaxeln eller nåt? Har för mig att man kan göra så på lågvarviga fartygsmaskiner på 100-200 rpm, men här handlar det ju om 1500-2000 rpm. Istället för två lageröverfall kunde man ev. svarva till två lite klumpigare överfall så att man närmar sig vikten av vevstake + kolv?

Mvh
nilse
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:29, 04-06-2013
Ort: Malmö
Sverige
Maskintyp: Kran



torbjorn_forsman

#2 » 20:12:48, 01-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis metod 1) rekommenderas som nödfallsreparation på bilmotorer, lastbilsmotorer mm i 50-talsupplagor av SoldI Motor, där nöjde man sig dock med isoleringsband + slangklämma runt vevtappen för att täppa till oljekanalen. Och det finns ett exempel från modern tid på en personbil (Fiat 127) som hade fått haveri på någonting rörande en cylinder, där plockade man bort två kolvar för att slippa obalans och körde på det sättet i flera år. Se https://www.alternativ.nu/index.php?topic=64430.0 , i synnerhet från inlägg #41 och framåt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bonnen513

#3 » 20:13:45, 01-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur långt handlar det om?

Hade valt alternativ 3. Med nytt lager så blir väl inte vevaxeln sämre?

Bogsera hem den efter en bil?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

osla

#4 » 20:18:12, 01-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rent spontant så känns iaf idén med 2 hemmagjorda tyngre överfall som det sämsta för obalansen, för det är ju inte på vev tappen du har vikten från överdelen av stake och kolv, och att stoppa all den vikten direkt där det snurrar lär ju bli ännu sämre.

Tycker nog att du tar lvx på en gång, känns inte som att det är en särskilt lång sträcka då du funderar på att köra den hem, gissar kring tusenlappen per timme för en lvx, och det är fort lastat, bara dra på den med kroken om det inte finns en hjälpande maskin på plats, av är det bara växla av flaket och sedan lyfta det tills maskinen rullar av

1 person gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

Ammatören

#5 » 21:24:40, 01-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejpådej, glömm dom där funderingarna på Valmeten , de e ju i såfall enklare att plocka ur motorn på stället ta hem renovera och tillbaka. Jag e ledsen men jag tror inte på Fiat historien där hade det också varit billigare och enklare och snabbare att hämta en motor från skroten, mindre jobb i alla fall.
Ammatören
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:36, 26-10-2017
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10b

björken

#6 » 00:20:27, 02-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har just rivit en annan dieselmotor med svårt knack här, där hade ett vevlager "försvunnit" och motsvarande tapp på veven var 2mm mindre i diameter än de andra. Givetvis var inte de andra lagren nåt vidare heller pga bristen på oljetryck. Dvs kolla om det är värt med ev fixmetoder eller om det redan är försent. Ingen idé att fundera ut lösningar innan man vet vad problemet är.

2 personer gillar det här inlägget.
björken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:05:24, 15-02-2006
Ort: Uppland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra N103H5 -13
JD 3130 -78
Kubota KX161-2 -97

magloman

#7 » 11:44:27, 02-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skapar ju massa extrajobb och extra utgifter genom att gör nåt tillfälligt. Vad långt bort står den från dig?
Att lägga dessa extrapengar på frakten direkt är nog det bästa. Lägg tiden på att hitta en returfrakt så du bara behöver betala för enkel resa.

Är ju stor risk att det går sönder nåt under färd och då får du ju iaf ordna frakt men då är det akut och inte lika billigt.

En sån där väger väl inte så mycket, så en mindre bärgningsbil klarar den säkert oxå.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Bygert

#8 » 12:11:25, 02-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du ska köra den så får du i bästa fall inte obetydliga kostnader för bränsle och däckslitage. Samt att du får lägga en massa tid. Till det kommer då risken att det händer nåt värre haveri längs vägen. Ganska små obalanser i en motor kan ställa till det ordentligt och det kan bli ett ras med långt värre konsekvenser än vad läget är nu. Jag har fått en motor renoverad där de struntade i att titta om vevstakarna var raka. Det blev inte billigt för renoverarna. Bland annat blev vevaxeln skrot. När det skickar ut nåt genom blocket är det också väldigt obra. Räcker med att inte dra åt en skruv för att få det fenomenet. Så jag är lite allergisk mot halvdana lösningar i en motor. Dessutom är det ju som Maglo skriver, händer det nåt längs vägen är det ju inte läge att förhandla pris utan då får man ta det man kan få.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

nilse (trådstartaren)

#9 » 12:45:26, 02-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack alla för snabba och kloka svar. Ni har förstås helt rätt. Jag får skylla mina idéer på jämförelsen med lågvarvigt fartygsmaskineri, mer likt en stånghammare. Att sabba en motor längs vägen är ju dåligt på många sätt.
Tack för idé om växelflak. Rätt klumpig traktor, ca 4 ton, därav mitt intresse för den. Men jag siktade för högt på en lågbyggd trailer och kostnaden för en sådan, dubbla vägen...
nilse
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 13:06:29, 04-06-2013
Ort: Malmö
Sverige
Maskintyp: Kran

osla

#10 » 16:07:53, 02-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som sagt, lättaste och bästa är att ta den på en växlare, lättlastat och går snabbt, och 4 ton tar du lätt på en boggi bil, och dom är det ett lagomt tim pris på
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

Volvot24

#11 » 19:29:13, 02-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:Om du ska köra den så får du i bästa fall inte obetydliga kostnader för bränsle och däckslitage. Samt att du får lägga en massa tid. Till det kommer då risken att det händer nåt värre haveri längs vägen. Ganska små obalanser i en motor kan ställa till det ordentligt och det kan bli ett ras med långt värre konsekvenser än vad läget är nu. Jag har fått en motor renoverad där de struntade i att titta om vevstakarna var raka. Det blev inte billigt för renoverarna. Bland annat blev vevaxeln skrot. När det skickar ut nåt genom blocket är det också väldigt obra. Räcker med att inte dra åt en skruv för att få det fenomenet. Så jag är lite allergisk mot halvdana lösningar i en motor. Dessutom är det ju som Maglo skriver, händer det nåt längs vägen är det ju inte läge att förhandla pris utan då får man ta det man kan få.


Så gick det med min första motor jag renoverade. Hade inte vett på att kolla om vevstakarna var raka.
Detta gjorde att för mycket olja flödade ut, när storändens lager slets upp snett.
Blev skrot. Minns jag rätt skar veven.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

mccormic

#12 » 20:27:27, 02-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta den på lastväxlare eller flakbärgare hem om du tänker lägga ner energi fixa den.
Annars strunta i den, dina ideer förvärrar bara motorn att kunna göra nåt rep på den.

Skickat från min 22101316G via Tapatalk
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

Scania bonden

#13 » 22:06:38, 02-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

På den gamla goda tiden, då allt va bättre, p.ga att allt va sämre hade jag valt alt 1. Bind upp vevstaken m ståltråd å ut med spridaren. Men du MÅSTE knacka upp kolven i topp, så att veven går fri. brukade gå att tråckla upp ett par tunna trådar hela vägen, oftast fick man lura förbi dom med det grövsta bladmåttet förbi kolvringarna. Då kunde man hänga dom i vipparmsbryggan.
men dra runt det hela och se till att vevaxeln går fri.
Jag har kört "hem" alltså till verkstad med åtskilliga Dieselmotorer på det viset. Båden när jag jobbade på Lantmännen, Volvo och Scania.
Axel W

1 person gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

Volvot24

#14 » 07:40:16, 03-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Tidigare grannen vid förra huset jobbade på Lantmännen som reparatör för tunga maskiner och jordbruks fordon.
För typ 50 år sedan drog han och två kompisar iväg uppåt Gudbrandsdsdalen i en bubbla.
Hade åkt rätt långt när en kolv skar.

Folket hade med sig en hel del verktyg...

Fick tag på en bonde i närheten som drog bilen till sin gård.

Bilden lyftes upp i bakänden. Man fick ut kolven.

Men sen då? Hem skulle de.

Till slut fick de tag på en riktigt hård liten björkkubbe.

Cylindrarna på ena sidan och den skadade kolven plockades ut. Björkkubben formades som en kolv och vevstaken fick vara kvar, för att behålla oljetrycket i vevens kanaler.

Ja, resten av historien blev bra. De tog sig hem i låg fart med lägsta möjliga motorvarv.

.
Senast redigerad av Volvot24 08:07:45, 03-04-2024, redigerad totalt 3 gånger.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24

#15 » 07:41:39, 03-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Efter Lantmännen obbet började han med att köpa in skogsmaskiner som byggdes om och kompletterades för den Engelska marknaden.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se