Hej alla kloga människor,
Följande har hänt och jag hoppas att ni kan hjälpa mig med detta.
Efter en smidig runda på gården med traktorn för att skotta snön, parkerade jag den och stängde av motorn på sedvanlig sätt (med stopvajern). Detta var under dagarna med de strängaste kylan vi har haft här, med temperaturer omkring -32 C. 2 dagar efter var det dags igen men traktorn startade inte. Allt var in ordning, motorvärmen var på under några timmar innan försöket, halv full tank, batterierna fulladdade, jag använde förglödning och stopreglaget var intryckt. Men nej, icke ville damen visa tecken på liv. Motorn roterade bra, ingen start dock. Tömde nästan batterierna och försökte med hjälpstart och även bilen koppaldes på. Inget resultat.
Letade lite på interweb på möjliga orsaker. Kom egentligen fram till att antingen var dieselbränslet av "sommar" kvalitet, eller så fanns det vatten i tanken, eller en ispropp hade bildats. Uppvärmning med varmluftpistol på hela rörsystemet gav inget resultat efter försök nr 3 och 4. Därpå gav jag upp och använde våran snöslunga istället som akut åtgärd.
Jag hade ingen stor lust att ligga under traktorn i minus för helvetets kalla grader för att dränera tanken utan väntade på vårtemperaturer, som i övrigt börjar komma nu. Såg inte riktig fram emot lufta hela bränslesystemet heller för jag har ingen alls erfarenhet av detta. Tills igår då det en av "grannarna" (3Km bort) hjälpte oss med leverans av höbalar. Han upptåckte av slump när vi pratade lite om min traktor att stopvajern hade en liten skada och att stopreglaget fortfarande var på "av"... Antingen fryst fast tidigare eller så funkade vajern inte som den skulle för att kunna starta. Behövde dock ladda batterierna och använda motorvärme innan jag kunde prova, som blev för drygt en timme sedan.
Allt var väl förberedd och varmt och rätt som det var gick motorn igång. Men bara för 3 sekunder sedan lade den av igen. Flera startförsök senare och tomma batterier igen tänkte jag att det nu var dags att kontakta er.
Har ni råd eller något förslag vad det kan bero på, vad jag ska göra för att få igång den igen och hur att förebygga fenomenet (förutom byta vajern). Som sagt, jag har ingen erfarenhet av luftningen även om jag har verkstadsboken och i princip klarar allt med händerna, men också för att det finns en lastare monterat och det är väldigt svårt att nå höger sida där bränslepumpen antagligen sitter. Kan jag slippa detta är det att föredra men måste det göras då får man gilla läget och fixa det. Vad om det dock inte är avgörande och problemet kvarstår? Jag tänker helst 2 eller 3 steg framåt.
Väldigt tacksam för all hjälp ni kan erbjuda.