Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Startsvårigheter Volvo BM 500

8 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Conanthebarbarian (trådstartaren)

#1 » 14:23:35, 14-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla kloga människor,

Följande har hänt och jag hoppas att ni kan hjälpa mig med detta.

Efter en smidig runda på gården med traktorn för att skotta snön, parkerade jag den och stängde av motorn på sedvanlig sätt (med stopvajern). Detta var under dagarna med de strängaste kylan vi har haft här, med temperaturer omkring -32 C. 2 dagar efter var det dags igen men traktorn startade inte. Allt var in ordning, motorvärmen var på under några timmar innan försöket, halv full tank, batterierna fulladdade, jag använde förglödning och stopreglaget var intryckt. Men nej, icke ville damen visa tecken på liv. Motorn roterade bra, ingen start dock. Tömde nästan batterierna och försökte med hjälpstart och även bilen koppaldes på. Inget resultat.

Letade lite på interweb på möjliga orsaker. Kom egentligen fram till att antingen var dieselbränslet av "sommar" kvalitet, eller så fanns det vatten i tanken, eller en ispropp hade bildats. Uppvärmning med varmluftpistol på hela rörsystemet gav inget resultat efter försök nr 3 och 4. Därpå gav jag upp och använde våran snöslunga istället som akut åtgärd.

Jag hade ingen stor lust att ligga under traktorn i minus för helvetets kalla grader för att dränera tanken utan väntade på vårtemperaturer, som i övrigt börjar komma nu. Såg inte riktig fram emot lufta hela bränslesystemet heller för jag har ingen alls erfarenhet av detta. Tills igår då det en av "grannarna" (3Km bort) hjälpte oss med leverans av höbalar. Han upptåckte av slump när vi pratade lite om min traktor att stopvajern hade en liten skada och att stopreglaget fortfarande var på "av"... Antingen fryst fast tidigare eller så funkade vajern inte som den skulle för att kunna starta. Behövde dock ladda batterierna och använda motorvärme innan jag kunde prova, som blev för drygt en timme sedan.

Allt var väl förberedd och varmt och rätt som det var gick motorn igång. Men bara för 3 sekunder sedan lade den av igen. Flera startförsök senare och tomma batterier igen tänkte jag att det nu var dags att kontakta er.

Har ni råd eller något förslag vad det kan bero på, vad jag ska göra för att få igång den igen och hur att förebygga fenomenet (förutom byta vajern). Som sagt, jag har ingen erfarenhet av luftningen även om jag har verkstadsboken och i princip klarar allt med händerna, men också för att det finns en lastare monterat och det är väldigt svårt att nå höger sida där bränslepumpen antagligen sitter. Kan jag slippa detta är det att föredra men måste det göras då får man gilla läget och fixa det. Vad om det dock inte är avgörande och problemet kvarstår? Jag tänker helst 2 eller 3 steg framåt.

Väldigt tacksam för all hjälp ni kan erbjuda.
Användarvisningsbild
Conanthebarbarian
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:50:56, 07-12-2011
Ort: Nederländerna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500



torbjorn_forsman

#2 » 16:10:58, 14-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

En klassisk orsak som har nämnts i hur många gamla trådar som helst är, att det sugs in luft i bränslesystemet genom otäta och dåliga slangar. Framför allt ska man vara mycket misstänksam mot tyg- eller stålomspunna slangar, hur fina de än ser ut utanpå omspinningen. Om en sådan slang verkar fuktig eller om det luktar diesel om handen sedan man har tagit i den, så är det bara att byta den.
En sak till som kan orsaka att luft kommer in, är om det av någon anledning blir onödigt stort undertryck före matarpumpen - t ex igensatt sugsil i tanken eller något skräp som har lagt sig på olämpligt ställe. Om något bränslefilter sitter före matarpumpen så kan det också vara misstänkt.
Bränslefilter eller glaskoppar till vattenavskiljare som är felmonterade eller har torr och dålig packning är också vanligt.

En sak som alltid brukar löna sig vid felsökning av bränsleproblem på dieselmotorer är att koppla in en manometer provisoriskt så man kan ha koll på matartrycket under startförsök.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

mccormic

#3 » 19:28:14, 14-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Troliga orsaker är som du fått tips om.
Sen får du ta och lufta systemet, har du fått ett bränsle stopp så går det inte bara starta och tro att den går igång. Så hela luftnings proceduren får du nog göra inkl. Spridarna

Skickat från min 22101316G via Tapatalk
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

Conanthebarbarian (trådstartaren)

#4 » 18:15:49, 18-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för era svar. Ska fixa det så fort som möjligt, snön är kvar här för några veckor till.
Användarvisningsbild
Conanthebarbarian
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:50:56, 07-12-2011
Ort: Nederländerna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500

johaniskogen

#5 » 18:49:15, 18-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Värt o tänka på är att 500 har ett litet förfilter i tanken, man behöver ta upp tankarmstiren för att komma åt de, men de är inte säkert att de sitter kvar.. de vanliga är att man kastar de i soporna när man väl lyckats nå de, o råder dig o göra desamma, om de finns kvar.. ett förfilter ska sitta lättillgängligt, o inte på insidan av tanken
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

Conanthebarbarian (trådstartaren)

#6 » 09:11:01, 19-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här var det jag också tänkte på, eller åtminstone att det var obstruerad in i tanken genom en ispropp. Det kommer väl visa sig att även det är svårt att nå. Hoppas inte hytten behöver lyftas eller så bara för att nå tanken, och att tanken kan öppnas relativt lätt. Jag har förstått att visa åtgärder (såsom byta handbromsbandet...) är otroligt bökigt att genomföra.
Användarvisningsbild
Conanthebarbarian
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:50:56, 07-12-2011
Ort: Nederländerna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500

krokodilen

#7 » 09:41:55, 19-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en plåt i golvet på höger sida innanför dörren som går att skruva loss, under den sitter en ett lock med bajonettfattning i själva tanken. Vrid och lyft så kommer allt med upp.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Conanthebarbarian (trådstartaren)

#8 » 17:25:59, 19-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toppen!
Användarvisningsbild
Conanthebarbarian
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:50:56, 07-12-2011
Ort: Nederländerna
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bonnen513, micke, bm brunett och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se