Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Byta av packbox bakom koppling JD2130

11 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

bjornlin (trådstartaren)

#1 » 20:29:20, 07-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Nu är jag till sist på gång med att byta packboxen mellan kopplingen och växellådan.
Några saker har jag noterat på vägen som föranleder några frågor.
Min traktor har ingen spak för hög-låg skifte, men "spaken" till reglerventilen finns. Kontrolledningarna från styrventilen finns, men är pluggade.

Bild
Själva enheten för hög-låg skifte finns också, och det verkar finnas innehåll i den med.

Bild
Här kommer en fråga. Enligt reparationshandboken så måste kopplingen i denna ha trycksatt olja för att ligga i antingen hög- eller låg-läge. I detta fall verkar den inte få något tryck från styrventilerna då rören är pluggade, då det måste vara någon annan modifiering som ör gjord. Dessutom, om traktorn inte har tryck på varken hög eller låg-läge så borde den inte kunna parkeras stående i växel utan att rulla iväg.

Jag noterade även en del finmalen metall men det verkar som om det kommer från en felaktigt böjd och numer en aning nedslipad oljeledning.

Bild

Denna ledning förser lagringen framför hög/låg-enhetem med olja så det är nog inte överdrivet tryck i den, men det ser ju inte speciellt bra ut. Åsikter?

Sen verkade det som om traktorn hade varit delad tidigare vilket ser ut att förklaras av nedanstående bild.

Bild

Det verkar vara lite svetsat just här på växelväljaren.

Oljeläckaget som jag hoppas fixa med operationen verkar komma mellan drivaxeln och kraftuttagsaxeln varför packboxen inne i hög/låg-enheten ska bytas. Jag kommer nog ändå att byta den "stora" för säkerhets skull när jag ändå är igång.

Sen vore de roligt att kunna få igång hög-låg när alla prylar verkar finnas i traktorn. Vi får se vad som behövs mer än att rycka pluggarna i ledningarna och en spak vid ratten i hytten. Helst ska det vara klart att det fungerar innan jag baxar ut alltihop ur garaget och åter gifter ihop den med hytten. Det vore en aning tråkigt om det efter det visade sig att det inte går att aktivera hög-låg på modeller som inte har levererats med det.

Sen blir det spännande att se när traktorn kommer ut ur garaget, den är nu i tre delar hytten uppallad utanför, och resten delat i garaget.
En del har en båt under en pressening på garageuppfarten, jag har en traktorhytt. :smile:
/Björn Lindgren
bjornlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:05:43, 25-02-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 2130



LeifAndersson

#2 » 20:48:10, 07-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du öppnar H & L kopplingen är den säkert svetsad.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

bjornlin (trådstartaren)

#3 » 20:59:55, 07-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska bli spännande att se i morgon. Fördelen om den är svetsad är ju att jag kanske med gott samvete kan låta bli att försöka få igång H&L-funktionen.
Det är ju så svårt att hålla fingrarna borta även om jag vet att jag egentligen borde lägga tiden på annat.

/Björn L.
bjornlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:05:43, 25-02-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 2130

Johan Marklund/Nordmark

#4 » 21:11:05, 07-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom brukar väl hamna i neutral när man stänger av dom. Röret går väl att byta eller löda på det lite om man är snål. Sen bör man byta all tätningar som finns när man gör en sån här operation.
Varför göra det lätt när man kan göra det svårt.
Har skruvat Terex/Schaeff och Atlas.
Skruvar nu John Deere grönyte maskiner samt Giant Avant och Husqvarna.

Jobban nu mer som mekaniker på kyrkogårdsförvaltningen.
Johan Marklund/Nordmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:23:31, 03-09-2010
Ort: Säljeryd.
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

bjornlin (trådstartaren)

#5 » 20:02:09, 08-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå visst är det svetsat alltid. Ingen idé att ens fundera på att göra något åt det.

Bild

Det positiva är att det går att parkera traktorn i växelläge så att jag inte riskarar att den rullar iväg eller blir stående med fastkärvad handbroms när det står still längre tider. Dessutom slipper jag att fundera på att fixa till H & L på den.

Nu ska det fixas med reservdelar så återkommer jag med nästa del som ska plockas ner och kontrolleras eller fixas.

/Björn Lindgren
p.s. Kan någon snäll moderator vara vänlig att ändra min felstavning i ämnesraden från "Byta" till "Byte" Tack. d.s.
bjornlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:05:43, 25-02-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 2130

LeifAndersson

#6 » 22:27:54, 08-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där kan man kalla en riktig steloperation. :???: Har sett det tidigare. :(
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

bjornlin (trådstartaren)

#7 » 17:52:20, 13-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grejor är beställda. Frånsett alla tätningar och packboxar även ett nytt oljerör och en ny bussning för den yttre axeln från kopplingen. (Den till kraftöverföringen). Bussningen kändes inte bra på insidan, fast det ser bra ut på axeln. Det kan ju vara en obalans efter svetsnigen som får hela paketet att slå eller att bussningen är så sliten och H&L-paketet rörde sig för mycket i sidled med resultat att det gick emot oljeledningen.
Det skulle kunna förklara att maskinen är lite besvärlig att växla då drivaxeln trots att kopplingen är nedtryckt kan dras med av en oscillerande axel till kraftuttaget.
Jag lär ju märka om "spelet" är för stort när jag har dragit ut den gamla bussningen.

Hälsningar
/Björn L.
bjornlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:05:43, 25-02-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 2130

Walle2130

#8 » 14:34:40, 15-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan man se om hög/låg växeln fungerar utan att starta traktorn?

Är hög/låg samma som multipower altså som man kan lägga i utan att stanna traktorn tex. i en brant backe med last.

Ursäka OT men är riktigt sugen på min egna jd.
Walle2130
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:10:50, 02-03-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130

bjornlin (trådstartaren)

#9 » 20:19:29, 16-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag har förstått saken rätt så är det här någon form av "reparation". I stället för att fixa det som var trasigt så var det enklare och billigare att riva bort allt och svetsa ihop in- och utgåend axel. Det var i alla fall ambitiöst att plugga rören istället för att bara nypa ihop dem och fylla på med hårdlod.

/Björn L
bjornlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:05:43, 25-02-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 2130

bjornlin (trådstartaren)

#10 » 22:21:08, 31-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är packboxarna och lagringen till PTO-axeln bytta, de satt ganska så ordentligt. Har även bytt det "slitna" röret och fick korta av den nyinköpta reservdelen då den var en halv centimeter för lång. Nya o-ringar och tätningar så snart är det dags att gifta ihop bakdelen med framdelen igen.
En bieffekt av alla rören är att jag tror att jag har fått en viss förståelse för hydraulsystemets funktion.

Walle2130: H&L-enheten fungerar ju inte utan oljetryck så funktionen kan ju vara svår att kolla utan att starta. Och det ska gå att växla ner under drift exempelvis i en uppförsbacke.

När fram- och bakdelen sitter ihop är det dags att passa på att titta på bromsarnas skick.
Någon som vet vad trumpeterna väger på en sådan här pjäs? Om det krävs travers eller räcker med en stark fru.

Hälsningar
/Björn L.
bjornlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:05:43, 25-02-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 2130

bjornlin (trådstartaren)

#11 » 20:02:25, 19-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om någon skulle vara nyfiken på eller senare snubbla över denna till synes oavslutade tråd, kan fortsatta öden och äventyr följas här. (I alla fall angående ompysslandet av tidigar nämnd traktor)

/Björn
bjornlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:05:43, 25-02-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 2130


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se