Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Oljeplugg Grålle

5 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

leffeokattis (trådstartaren)

#1 » 15:16:47, 11-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle montera bottenpluggen i motorns oljetråg på Grållen men det var slut på gängor :uupps: Jag tog bort brickan och ersatte den med ett lager silicon så nu fungerar det åtminstone för stunden. Någon som har ett fantastiskt knep på lager för mig som inte vill köpa nytt oljetråg?
leffeokattis
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:14:11, 08-10-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson Grålle



Thomas Frisk

#2 » 16:04:47, 11-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Biltema, omgängnings sats oljeplugg, sidan 94 nya katakogen (sid 83 i gamla), 189:- :)
Användarvisningsbild
Thomas Frisk
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:29, 28-08-2009
Ort: Älandsbro
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: jd6010
jd 3020
BM 810
Ford Dexta

bengt jansson

#3 » 20:43:47, 11-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kommer inte långt med pluggarna i den satsen . Den största pluggen vad jag kan se är M20 ...Har för mig att pluggen till min Mf 135 är ca 32 mm . Fick ett bra tips häromdagen hur man fixar till det . Ta en oljebeständig slangstump med ungefär samma YD som hålet , Svarva till en konisk plugg som passar i slangen och borra och gänga den för M6. Ta en stor bricka tex 38 x 6 mm som täcker hålet, stoppa i en helgängad skruv och in med hela härligheten i hålet och dra åt .
Slangen sitter som berget och är tät Fyll på ny olja och kör
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800

Ludwig

#4 » 22:32:26, 14-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade samma problem, kolla här:Oljepluggstorlek på grålle TEA20 samt fundering på lösning av dropp-problem?

Jag köpte ett begagnat helt tråg och satte dit. Borrade om och gängade sedan det gamla tråget till närmaste rörgänga för att kunna dra i en vanlig rörplugg eller bussning med plugg i för att slippa dra i godset.. Har nu originaltråget i reserv. Ska du gänga om måste du ta av tråget, var försiktig med oljesilen så du inte förstör den. Lycka till!
Användarvisningsbild
Ludwig
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:45:42, 11-08-2008
Ort: Torrskog, Bengtsfors
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 240 1983 och Grålle TEA20 1949 men mest en Husqvarna YTH 150XP

leffeokattis (trådstartaren)

#5 » 21:53:47, 15-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack så hemskt mycket för svaren. Det är svårt att bestämma sig för vilken ambitionsnivå jag ska hålla mig på. Traktorn är JÄTTEFUL men skapligt komplett och helt original. Den gick jättebra tills topplockspackningen gav upp. Inom kort ska motorn provstartas för första gången på två år så min nuvarande nödlösning med silicontätad plugg få duga tills nästa oljebyte. En bussning känns som en vettig lösning. Biltemasatsen hade ju varit smidig om dimensionerna räckt. Men nu siktar jag på uppstart av motorn så kan jag förneka mina gängproblem ännu ett tag :cool:
leffeokattis
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:14:11, 08-10-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson Grålle


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se