Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

BM350 66a orkeslös

7 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Rotorp (trådstartaren)

#1 » 17:02:39, 13-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Forumet.

Idag så blev vi med en boxer till förutom den 4benta som redan bodde hemmavid. En 66a som har 5k timmar på mätaren (som inte funkar nu fståss) med Ålö2000 lastare på. Har stått still i flera år på en gård som inte brukas längre.

Startar jättebra och varvar som hon ska (tkr jag). Däremot så fick jag för mig på vägen hem med henne att hon e lite orkeslös och inte gärna vill segdra o så som min LM218 gör.

Konstaterade hemma att filter byttes, dock var de rätt fina de gamla. Matarpumpens filter gjordes iordning för den var det ingen ork i. Satt havre i inkommande dieselhålet (hmmm) men efter rengörning o lite kärlek så pumpar hon så fint. Gjort iordning hela linan på dieseltillförseln liksom.
Bytt (fanns knappt något i alls) oljan i båda varvtalsregulatordelarna, de där oljestickorna sitter.
Lättstartad och varvar ungefär som min LM218 på hörseln då varvräknarns vajer e paj. Startar man med köldknappen i så jädrar att hon ryter till med härlig mörk dieselrök...

Svarar segt segt på gaspådrag, mkt mkt segare än 218 samt ingen, absolut ingen mörkrök ur avgaspipan oavsett om man torrbelastar eller segdrar på högsta växeln uppför backarna hemma. Ja hon orkar inte upp på 4an där 218 knatar upp på 5an. Hon försöker inte ens behålla varvet som 218 gör, den brölar ju tiill med lite gooo svartrök så e hon uppe.

Plomberingen är bruten på stoppläget för gaspådraget och gasarmen når inte fram till stoppskruven alls vid fullt gaspådrag.

Sitter o slöglor på sprängskisserna på pumpen men blir inte så mkt klokare på det.
Min teori är att man har försökt öka slaglängden på gasstaget för att kompensera mattade fjädrar i centrifugalregulatorn, ni vet dom där skruvarna innanför jätteskruven Allan som sitter på pumphuset.

Nu undrar jag vart jag kan börja felsöka och jag är mkt tacksam för alla ideer och infall.


En trots allt lycklig Boxerägare.
Senast redigerad av Rotorp 17:05:41, 13-10-2012, redigerad totalt 1 gång.
Be Smart - Drive Safe - Stay Legal
Användarvisningsbild
Rotorp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:25:29, 26-09-2010
Ort: Ringarum
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: grålle -52



rospigg

#2 » 18:40:39, 13-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

Kolla att det finns olja i insprutningspumpen (motorolja) det är förhoppningsvis 2 st oljestickor, en i kamaxelhuset, och eventuellt en i pumpens bakkant.
Den bakre delen på pumpen är regulator, finns där ingen sticka borde det vara någon propp för oljenivå, kontrollera, men det bästa är ju att byta oljan :thumme:

Mvh Rospigg!
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Johnj-e

#3 » 19:37:56, 13-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

någon kanske försökt ställa på pumpen och vridit åt fel håll...? vid kallstarts knappen, antar att fel håll är utåt.. ventiler feljusterade? (anligg) väldigt skitig oljerenare (luftrenare)
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

Rotorp (trådstartaren)

#4 » 19:52:12, 13-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Regulatorn med de båda stickorna har ny olja i sig. Luftfilter o dieselfilter är okej och matarpumpen har gjorts driftduglig men kanske behöver bytas.

Kallstartsjusteringen är väldigt indragen jämfört med min 218 men vete fasen om man törs röra den i detta skedet.

Får kika imöra när det är ljust ute. Nu är det pilsnerdags.

:bira:
Be Smart - Drive Safe - Stay Legal
Användarvisningsbild
Rotorp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:25:29, 26-09-2010
Ort: Ringarum
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: grålle -52

Kalle Gustafsson

#5 » 11:46:00, 15-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska inte "trimreglaget" skruvas utåt? Ett annat tips är tändinställningen. min kämpe kändes lite orkeslös så jag kontrollerade och justerade tändningen. Den stod lite sent och efter justeringen blev det en helt annan kraft i motorn. Jag har kört hem fyllnadsmassor i helgen med en kärra byggd av en lastbilsbakände och jag hade nog som mest 8-10 ton att släpa på. Inga problem :grin:
En panikbromsning vore dock inte att tänka på :uupps: Så farten anpassades därefter.
Kalle Gustafsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:08:08, 28-04-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM350. Volvo T24. BM Teddy200, BM Victor, Zetor 8045

Rotorp (trådstartaren)

#6 » 16:17:46, 15-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mystery solved.


En ""händige herrn med femma i träslöjd"" hade enl kontakt med tidigare ägaren försökt o ställa på pumpen och mycket riktigt skruvat kallstarten år fel håll dvs skruvade in den i botten ist.

Nu är den justerad ca 3 varv ut och ujjj så gutt ho går.
Tack för all hjälp, nu blire till o starta en projekttråd om Boxern.

/Micke
Be Smart - Drive Safe - Stay Legal
Användarvisningsbild
Rotorp
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:25:29, 26-09-2010
Ort: Ringarum
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: grålle -52

Johnj-e

#7 » 20:43:49, 15-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rotorp skrev:Mystery solved.


En ""händige herrn med femma i träslöjd"" hade enl kontakt med tidigare ägaren försökt o ställa på pumpen och mycket riktigt skruvat kallstarten år fel håll dvs skruvade in den i botten ist.

Nu är den justerad ca 3 varv ut och ujjj så gutt ho går.
Tack för all hjälp, nu blire till o starta en projekttråd om Boxern.

/Micke


My bad...
Brukar ju vara utåt normalt sett (GIVETVIS), tänke lite fel :cool2:

Och va skönt att de löste sig med så enkla medel!
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se