Hej Forumet.
Idag så blev vi med en boxer till förutom den 4benta som redan bodde hemmavid. En 66a som har 5k timmar på mätaren (som inte funkar nu fståss) med Ålö2000 lastare på. Har stått still i flera år på en gård som inte brukas längre.
Startar jättebra och varvar som hon ska (tkr jag). Däremot så fick jag för mig på vägen hem med henne att hon e lite orkeslös och inte gärna vill segdra o så som min LM218 gör.
Konstaterade hemma att filter byttes, dock var de rätt fina de gamla. Matarpumpens filter gjordes iordning för den var det ingen ork i. Satt havre i inkommande dieselhålet (hmmm) men efter rengörning o lite kärlek så pumpar hon så fint. Gjort iordning hela linan på dieseltillförseln liksom.
Bytt (fanns knappt något i alls) oljan i båda varvtalsregulatordelarna, de där oljestickorna sitter.
Lättstartad och varvar ungefär som min LM218 på hörseln då varvräknarns vajer e paj. Startar man med köldknappen i så jädrar att hon ryter till med härlig mörk dieselrök...
Svarar segt segt på gaspådrag, mkt mkt segare än 218 samt ingen, absolut ingen mörkrök ur avgaspipan oavsett om man torrbelastar eller segdrar på högsta växeln uppför backarna hemma. Ja hon orkar inte upp på 4an där 218 knatar upp på 5an. Hon försöker inte ens behålla varvet som 218 gör, den brölar ju tiill med lite gooo svartrök så e hon uppe.
Plomberingen är bruten på stoppläget för gaspådraget och gasarmen når inte fram till stoppskruven alls vid fullt gaspådrag.
Sitter o slöglor på sprängskisserna på pumpen men blir inte så mkt klokare på det.
Min teori är att man har försökt öka slaglängden på gasstaget för att kompensera mattade fjädrar i centrifugalregulatorn, ni vet dom där skruvarna innanför jätteskruven Allan som sitter på pumphuset.
Nu undrar jag vart jag kan börja felsöka och jag är mkt tacksam för alla ideer och infall.
En trots allt lycklig Boxerägare.