Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

John Deere 2130 styrning

6 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

bjornlin (trådstartaren)

#1 » 21:27:16, 13-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Jag har lite funderingar kring styrningen på min 2130. Det fungerar bra när det inte går speciellt fort, men när jag "varvar ut" på väg känns det som om det är lite för mycket glapp.
Nu är traktorn iofs inte i läge för provkörning, men den är i mekvänligt tillstånd.
Hur stort spel ska det finnas när jag vrider på styrstången. Denna rör sig uppåt när jag vrider den och allt för övrigt står stilla. Sen finns det även en viss rörelsemån uppåt och nedåt om den inte är i något av spelets ändläge.
Jag har sett vissa problem som kan förekomma här på forumet angående glapp i närheten av servoenheten som jag ska titta till härnäst.

Sen är det frågan om det är värt eventuellt arbete och kostnader att få styrningen mer precis eller om jag helt enkelt får leva med det? Blir lite tråkigt när jag ska köra traktorn till det ställe den ska tillbringa sin tid när den när jag har pysslat om den färdigt

/Björn L
.
bjornlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:05:43, 25-02-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 2130



grevenwiklund

#2 » 21:32:39, 13-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

förmodar det är samma upphängning av framvagnen som på 2030.på min är det dom tre lagren till pivotbulten som ramlat ur...traktorn går som en skadskjuten stövare på vägen.....
grevenwiklund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:22:43, 07-09-2011
Ort: Järpen,i vackra Jämtland,egen president!
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: john deere 2030,numera såld.
2012 kom en Ford 4610-4.89 till gården
Mtd åkklippare.Motorsåg Husqvarna 350&jävligt vass yxa.Vedklyv Kellfri 70cm.
Samt ett 40 tal får på gården. Multiloader L20 köpt ny 2023

Turbodiesel

#3 » 21:34:45, 13-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spelet i servon (rattstammen) med avstängd motor är som det ska, nära någon centimeter bör det röra sig.

Den vanligaste orsaken till "självsvängning" & dumheter på väg står "trekanten" för. Den som sitter under motorn med alla styrstag anslutna till.

Har för mig att det finns rep/ombyggnadssats till trekantens lagring.


Rör helst inte rattstammen(servon), den är speciell att skruva i, dock ej omöjlig, tänk dig för INNAN!

Skaffa en rattstam på lämplig skrot om du känner att det är den som är orsaken :grin:
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

nisse

#4 » 09:46:28, 14-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här har du lite bilder : http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... &start=165

Jag har bussningar till lagringen om du är interesserad. På min var det så utsliten, att jag fick sätta dit en ny axel och Nållager. Men då hade jag redan köpt bussningar.

Nisse
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

bjornlin (trådstartaren)

#5 » 20:23:17, 14-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för all information.
Jag ska se hur det ser ut med lagringen i "trekanten". Ska med andra ord låta bli att pilla med styrstammen.
Nisse: Jag hör av mig vid behov. Det är ett fantastiskt arbete du har laggr ner på 400an. Hoppas bara att min i inte är lika sliten i infärsningen som din maskin var.

/Björn Lindgren
bjornlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:05:43, 25-02-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 2130

bjornlin (trådstartaren)

#6 » 19:53:46, 19-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

då var det dags att ta tag i styrningen, men eftersom jag har startat en annan tråd om hela pysseprocessen så finns all framtida aktivitet där.
Så denna tråd är inte utdöd utan upplösning utan har helt enkelt flyttat sig lite.
Här fortsätter historien

Hälsningar
/Björn L.
bjornlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:05:43, 25-02-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 2130


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se