Göran.Ahlberg skrev:Misstänker att det är standardfelet med den moderna dieseln. Inom flyget får inte bränslet (kallades förr för "flygfotogen" eftersom avgaserna från en jetmotor luktar gammal fotogentraktor) vara äldre än tre månader i cisternen. Då måste den tömmas och tvättas med speciellt bakteriedödande medel. Detta beror på en bakterie, vars namn jag inte vet, som bildar ett brunt slem som sakta omvandlas till något som ser ut som rost. Jämför med plack på tänderna, det är samma effekt. Detta slem sätter igen tank, ledningar, pumpar och filter. Som tur är finns medel att hälla i för att minska denna verkan. Alternativt, som jag lyckats med, försök få tag i "blankdiesel" som saknar RME-inblandning. Den är, av skatteskäl, dyrare än modern diesel men du slipper eländet!
tömmde min tank för att åtgärda felande tankmätare, det visade sig vara en brun gägga i tanken som satt igen tankröret, fick spola ur tanken med vatten, och låta torka upp, såg ut som 5 kilo dybotten material, helt sjukt.