Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Rost av Diesel?

121 inlägg • Sida 9 av 9
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

doggydoggen

#121 » 22:13:18, 21-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran.Ahlberg skrev:Misstänker att det är standardfelet med den moderna dieseln. Inom flyget får inte bränslet (kallades förr för "flygfotogen" eftersom avgaserna från en jetmotor luktar gammal fotogentraktor) vara äldre än tre månader i cisternen. Då måste den tömmas och tvättas med speciellt bakteriedödande medel. Detta beror på en bakterie, vars namn jag inte vet, som bildar ett brunt slem som sakta omvandlas till något som ser ut som rost. Jämför med plack på tänderna, det är samma effekt. Detta slem sätter igen tank, ledningar, pumpar och filter. Som tur är finns medel att hälla i för att minska denna verkan. Alternativt, som jag lyckats med, försök få tag i "blankdiesel" som saknar RME-inblandning. Den är, av skatteskäl, dyrare än modern diesel men du slipper eländet! :???:


tömmde min tank för att åtgärda felande tankmätare, det visade sig vara en brun gägga i tanken som satt igen tankröret, fick spola ur tanken med vatten, och låta torka upp, såg ut som 5 kilo dybotten material, helt sjukt.
doggydoggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:45:12, 23-09-2009
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Traktorgrävare MF205 -65
Norcar 765 -2008
Norcar SW2600A Grävaggregat
Yanmar SV26 2.7ton -2014
Husqvarna Proflex 21 -2008
John Deere F735 -2001




Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: orjki571 och 17 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se