torbjorn_forsman skrev:Andreas.karlsson skrev:magloman skrev:Har kört själv nu över ett år med hvo100 i alla mina dieselfordon. Verkar funka. Två av dom är säsongsfordon dessutom o går inte mkt. Va inga problem o starta dom efter vintern.
Andra har ju kört flera år.
Synd dom höjt priset på den nu igen. Är pga att det fattas rme att sabba den vanliga dieseln med så nu blandar dom i hvo. Det gör att priset på hvo ökar
Hade ingen aning om att de har höjt HVO.....men har de redan gjort det....så lär det ju bli ännu dyrare!
En annan fråga som kom upp.....hur verkar de med brand/explosionsrisken när man häller i E85, med en länk/sten i när man kör med tombola? Tänker på ev gnistbildning?
Har du en tank fylld med E85, så kommer ångorna att bilda en så fet blandning tillsammans med luften i tanken att de inte kan antändas. Eftersom E85 har bättre elektrisk ledningsförmåga än bensin, så är också risken för statiska laddningar som kan ge gnistor mindre med E85.
torbjorn_forsman skrev:Nej, avfettning brukar ju ge en flottig hinna efter sig som fosforsyran i Hessa inte biter på. Så efter gruskörningen är det nog bättre att skölja med antingen ren E85 eller vatten.
torbjorn_forsman skrev:Nej, avfettning brukar ju ge en flottig hinna efter sig som fosforsyran i Hessa inte biter på. Så efter gruskörningen är det nog bättre att skölja med antingen ren E85 eller vatten.
torbjorn_forsman skrev:Hessa är också surt. Men eftersom syran där är fosforsyra, så verkar den passiverande på järn, det blir alltså inte samma rostbildning som efter andra syror.
Har du inte bikarbonat hemma så ta något annat lagom alkaliskt att neutralisera med. Tvättmedel, maskindiskmedel, vissa märken av allrengöring (kolla pH som brukar stå bland det finstilta på flaskan), etc etc. Det kan också duga med något relativt neutralt (t ex flytande tvål eller handdiskmedel), som verkar buffrande och stabiliserar pH-värdet på så sätt.
Återgå till [Traktorer] Allmänt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster