Göran.Ahlberg skrev:Misstänker att det är standardfelet med den moderna dieseln. Inom flyget får inte bränslet (kallades förr för "flygfotogen" eftersom avgaserna från en jetmotor luktar gammal fotogentraktor) vara äldre än tre månader i cisternen. Då måste den tömmas och tvättas med speciellt bakteriedödande medel. Detta beror på en bakterie, vars namn jag inte vet, som bildar ett brunt slem som sakta omvandlas till något som ser ut som rost. Jämför med plack på tänderna, det är samma effekt. Detta slem sätter igen tank, ledningar, pumpar och filter. Som tur är finns medel att hälla i för att minska denna verkan. Alternativt, som jag lyckats med, försök få tag i "blankdiesel" som
saknar RME-inblandning. Den är, av skatteskäl, dyrare än modern diesel men du slipper eländet!
Tack Göran för ditt svar! Är nu Mer inne på att de är bakterier eller något annat, istället för rost, för skaver man lite i botten så är det blankt under!
Dock så Vet jag att det är Rost i halsen/påfyllnadsröret, och Det är säkert pga kondens och inget annat. Hursom, så skall ett
fäste lödas fast först, och sedan skall läckaget lokaliseras, som troligtvis är armaturpackningan, då den var hård som hårdplast.
Blankdiesel ska jag kolla upp om jag kan få tag på, kvittar om den kostar en femma mer per liter då det bara gör nån hundring om året, men om inte...vilken mack säljer Diesel idag som skapar minst problem? Tankar bilen på Preem och inga problem med den Hittills iallafall. Men Vågar man tanka tallolja i traktorn?