Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Rost av Diesel?

121 inlägg • Sida 1 av 9
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#1 » 23:08:52, 13-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pga läckage så tömdes tanken på bränsle idag på JD 1120´n , och fick se att hela tanken ser ut att ha en stor "sårskorpa" på Hela insidan! Det knepiga är att inte en droppe vatten syntes till i dieseln som var i, och tanken har som Minst vart fylld till 80% någon längre tid iallafall de senaste 10 åren, för att minska risken för kondensvatten.

Någon som Vet hur det kommer sig att en tank kan rosta fastän det finns diesel i???
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120



LeifAndersson

#2 » 23:20:12, 13-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket kan ha hänt innan den kom i din ägo.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#3 » 23:31:24, 13-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Mycket kan ha hänt innan den kom i din ägo.


Tack för att du tog dig tid att svara! Och givetvis kan det vara så, Men den har funnits inom familjen sedan mitten av 70-talet. (är 69-års modell) Och Aldrig stått tom på bränsle. Pappa som har skruvat traktorer i över 40 år har Aldrig sett något liknande! I våras märkte jag att det hade börjat rosta i tanklocket och fläckvis en bit ner i "halsen", men trodde inte att det var värre än så.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Turbodiesel

#4 » 00:07:09, 14-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Miljödiesel? hur såg bränslet ut?
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#5 » 02:40:09, 14-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Miljödiesel? hur såg bränslet ut?


Tack för ditt svar! Nej, har försökt att inte tanka sådant, men All diesel innehåller väl minst 5% Fame/RME vad jag har förstått, men har hällt i en skvätt Tripak booster för att motverka algbildning m.m.
Då inte traktorn går så mycket så handlas diesel på dunk (20-25 liter/år ) och har köpts på en Tanka-station.

Bränslet såg helt normalt ut i färgen, men luktade mer som Linolja, än som Dieseln gjorde förr. (luktade likadant i bil-tanken).

Anser att jag har gjort det som behövs för att motverka rostbildning, så att det nu Ändå har bildats är väldigt konstigt.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

jörgen.ottosson

#6 » 06:30:03, 14-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

De kan inte vara så att bränsle köpts i en dunk som använts till något annat innan, myrsysra, alkalisk avfettning ed.... :klia:

Kan inte tänka mig att något som "badar" i diesel ska kunna rosta....eller så är det beläggningar, inte rost.... (från bränsle "tillsatserna" kanske... :grin:)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#7 » 10:40:17, 14-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:De kan inte vara så att bränsle köpts i en dunk som använts till något annat innan, myrsysra, alkalisk avfettning ed.... :klia:

Kan inte tänka mig att något som "badar" i diesel ska kunna rosta....eller så är det beläggningar, inte rost.... (från bränsle "tillsatserna" kanske... :grin:)


Tack Jörgen för ditt svar! Nej, tanka diesel i en myrsyradunk har ja hört flera som har fått problem efter det, så något sådan är det inte. Var från början köldbärande sprit till jordvärmeanläggningar i dunken. Så Bör inte bero på den.

Nej, det är som sagt väldigt märkligt, men att de skulle vara något annat än Rost har jag svårt att tro, då tanklocket som byttes i våras, hade börjat att förintas av rost, dock väldigt Grov sådan. Ska försöka skrapa lite på sidorna en bit ner i tanken idag, man kan ju alltid hoppas på att det är Beläggningar! :)
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

mccormic

#8 » 10:55:25, 14-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

En tank som är fylld till ca 80% så har du 20% tom och om den ansvänds lite och står långa stunder så vid växlande väderomslag kalt/varmt kan man få rimfrost i tanken som är ovanför dieseln om den inte står i varmgarage hela tiden.
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

Göran.Ahlberg

#9 » 13:14:20, 14-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Misstänker att det är standardfelet med den moderna dieseln. Inom flyget får inte bränslet (kallades förr för "flygfotogen" eftersom avgaserna från en jetmotor luktar gammal fotogentraktor) vara äldre än tre månader i cisternen. Då måste den tömmas och tvättas med speciellt bakteriedödande medel. Detta beror på en bakterie, vars namn jag inte vet, som bildar ett brunt slem som sakta omvandlas till något som ser ut som rost. Jämför med plack på tänderna, det är samma effekt. Detta slem sätter igen tank, ledningar, pumpar och filter. Som tur är finns medel att hälla i för att minska denna verkan. Alternativt, som jag lyckats med, försök få tag i "blankdiesel" som saknar RME-inblandning. Den är, av skatteskäl, dyrare än modern diesel men du slipper eländet! :???:
Användarvisningsbild
Göran.Ahlberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:22:05, 06-01-2009
Ort: Prästmon, Kramfors kommun, Sverige
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: LM4200, MF20 (135 industri)
TE-F20, MF175, TE-A20

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#10 » 15:31:45, 14-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

mccormic skrev:En tank som är fylld till ca 80% så har du 20% tom och om den ansvänds lite och står långa stunder så vid växlande väderomslag kalt/varmt kan man få rimfrost i tanken som är ovanför dieseln om den inte står i varmgarage hela tiden.


Tack för ditt svar! Har vart medveten om att rimfrost/kondens hela tiden, men aldrig trott att de har vart Så känsligt för vatten som det verkar vara med den dieseln som säljs idag.

Vet du möjligtvis Vart man kan handla diesel Utan Raps, eller något annat inblandat som Privatperson?

Skruvade precis bort tankarmaturen, och blev väldigt förvånad....hela armaturen såg ut att vara målad med något Tjära/tectyl/asfaltsliknande , och det sitter även i hela tanken blandat med rost.

Någon som vet vad detta är för något? Och vad som kan lösa upp kletet?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

taxidriver

#11 » 15:32:03, 14-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska man få tag på diesel utan rme så får man tanka på sjömackar...Rme är ju hygroskopisk (suger fukt) vilket kan ställa till det för båtägare....,men oss andra då???

Det tråkiga med biociderna som man kan hälla i är att dom tar bakterierna som finns för tillfället men inte orsaken (vatten) så det kommer snart nya (läst på preems hemsida)

Frågan är om det inte kan vara galvaniska strömmar som har ställt till det för dig det kan ju orsaka korrision på de mest underliga ställen.
Användarvisningsbild
taxidriver
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:01, 24-12-2011
Ort: uddevalla
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 35/36

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#12 » 16:38:51, 14-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran.Ahlberg skrev:Misstänker att det är standardfelet med den moderna dieseln. Inom flyget får inte bränslet (kallades förr för "flygfotogen" eftersom avgaserna från en jetmotor luktar gammal fotogentraktor) vara äldre än tre månader i cisternen. Då måste den tömmas och tvättas med speciellt bakteriedödande medel. Detta beror på en bakterie, vars namn jag inte vet, som bildar ett brunt slem som sakta omvandlas till något som ser ut som rost. Jämför med plack på tänderna, det är samma effekt. Detta slem sätter igen tank, ledningar, pumpar och filter. Som tur är finns medel att hälla i för att minska denna verkan. Alternativt, som jag lyckats med, försök få tag i "blankdiesel" som saknar RME-inblandning. Den är, av skatteskäl, dyrare än modern diesel men du slipper eländet! :???:


Tack Göran för ditt svar! Är nu Mer inne på att de är bakterier eller något annat, istället för rost, för skaver man lite i botten så är det blankt under!
Dock så Vet jag att det är Rost i halsen/påfyllnadsröret, och Det är säkert pga kondens och inget annat. Hursom, så skall ett fäste lödas fast först, och sedan skall läckaget lokaliseras, som troligtvis är armaturpackningan, då den var hård som hårdplast.

Blankdiesel ska jag kolla upp om jag kan få tag på, kvittar om den kostar en femma mer per liter då det bara gör nån hundring om året, men om inte...vilken mack säljer Diesel idag som skapar minst problem? Tankar bilen på Preem och inga problem med den Hittills iallafall. Men Vågar man tanka tallolja i traktorn?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#13 » 16:53:01, 14-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

taxidriver skrev:Ska man få tag på diesel utan rme så får man tanka på sjömackar...Rme är ju hygroskopisk (suger fukt) vilket kan ställa till det för båtägare....,men oss andra då???

Det tråkiga med biociderna som man kan hälla i är att dom tar bakterierna som finns för tillfället men inte orsaken (vatten) så det kommer snart nya (läst på preems hemsida)

Frågan är om det inte kan vara galvaniska strömmar som har ställt till det för dig det kan ju orsaka korrision på de mest underliga ställen.


Tack för att du tog dig tid att svara! Närmsta sjömack är 10 mil bort, så får se hur det blir med de! Ja precis, vi andra då? Men sådana är reglerna, och värre lär det väl bli framöver, om det kommer blandas in Mer RME i dieseln som det verkar vara tänkt, efter allt googlande jag har gjort nu.

Ja, jag har ingen aning om vad det kan vara än. Svårt att ta bilder också när man inte kommer åt. Men tänk er påmålad tjära, som man sedan har strösslat rikligt med guld/rödbrun sand ovanpå.
Nu ska tanken lagas först o främst, så får jag se vad man kan göra åt eländet invändigt sen.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

taxidriver

#14 » 17:01:48, 14-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

I gamla fotogenkök och blåslampor råkar man i bland som samlare ut för något som vi kallar för "brun lack" och det är hartz som har fällt ut under årens lopp och blir som ett brunt lager på insidan tanken. det som löser detta klet bäst är vanlig t-röd....

Vet absolut inte om detsamma kan hända i dieseltankar, men fotogen och diesel är ju inte jättelångt i från varandra

Ps Det kallas för flygfotogen för att det är det (jet a1)
Användarvisningsbild
taxidriver
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:01, 24-12-2011
Ort: uddevalla
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 35/36

Robban_C

#15 » 17:25:18, 14-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas.karlsson skrev:...vilken mack säljer Diesel idag som skapar minst problem? Tankar bilen på Preem och inga problem med den Hittills iallafall. Men Vågar man tanka tallolja i traktorn?

Jag tankar alltid på Såifa (= Preem) och det är inga problem. Alla grävmaskinerna, traktorerna, allt tankas där. Det blir inga utfällningar eller nåt av det.
Småmaskinerna har tankar av halvgenomskinlig "bensindunkplast", där skulle man se eventuella avlagringar eller beläggningar direkt. Dessutom har dom genomskinliga vattenavskiljare, där skulle man också se direkt om det blev några beläggningar.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Grävis_solvarbo och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se