Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Rost av Diesel?

121 inlägg • Sida 8 av 9
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#106 » 10:06:09, 16-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tombolan snurrar.....hur många timmar har det tagit för er andra att få tanken ren? Känns som att de kommer ta en stund detta!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120



qsecofr

#107 » 13:07:08, 16-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vart är bilderna? :)
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#108 » 13:21:18, 16-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Mindre bra bild, men alltid något :thumme:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#109 » 13:27:52, 16-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
Andreas.karlsson skrev:
magloman skrev:Har kört själv nu över ett år med hvo100 i alla mina dieselfordon. Verkar funka. Två av dom är säsongsfordon dessutom o går inte mkt. Va inga problem o starta dom efter vintern.

Andra har ju kört flera år.

Synd dom höjt priset på den nu igen. Är pga att det fattas rme att sabba den vanliga dieseln med så nu blandar dom i hvo. Det gör att priset på hvo ökar :-(

Hade ingen aning om att de har höjt HVO.....men har de redan gjort det....så lär det ju bli ännu dyrare! :uupps:
En annan fråga som kom upp.....hur verkar de med brand/explosionsrisken när man häller i E85, med en länk/sten i när man kör med tombola? Tänker på ev gnistbildning?


Har du en tank fylld med E85, så kommer ångorna att bilda en så fet blandning tillsammans med luften i tanken att de inte kan antändas. Eftersom E85 har bättre elektrisk ledningsförmåga än bensin, så är också risken för statiska laddningar som kan ge gnistor mindre med E85.

Får se om jag hinner med någon Hessa idag.....kör fingrus och E85 nu. Hursom, ska jag skölja med avfettning före Hessa'n?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

torbjorn_forsman

#110 » 19:27:31, 16-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, avfettning brukar ju ge en flottig hinna efter sig som fosforsyran i Hessa inte biter på. Så efter gruskörningen är det nog bättre att skölja med antingen ren E85 eller vatten.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#111 » 19:46:41, 16-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Nej, avfettning brukar ju ge en flottig hinna efter sig som fosforsyran i Hessa inte biter på. Så efter gruskörningen är det nog bättre att skölja med antingen ren E85 eller vatten.

Tiden sprang iväg, E85 tog slut, och jag blev tvungen avbryta dagens bravader....men det är knappt någon synlig rost kvar alls, har en del grus kvar i tanken så ska fortsätta skölja ut imorn. Frågan är om ja ska bry mig om att hälla i vatten/Hessa över huvud taget. Ska skölja tanken helt ren och sedan inspektera :thumme:
Snart 6 år sedan tråden startades/jag upptäckte den oxiderade RME´n.....hade jag vetat hur smidigt de var med en tombola, grus och E85....så hade jag gjort detta för längesen! :uupps:
Nu gäller det bara att kunna hålla tanken i bra skick......det svåra blir väl att skydda sig mot ny rost, efter denna behandling!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#112 » 22:50:04, 29-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortsätter i denna tråden...... Är det någon här som vet om det finns nya tätningar/gummipackningar till bränslekranar att köpa? ....köpa ny kran för 250+ känns inte så lockande precis!
Kan det fungera med en passande o-ring...om man hittar någon? Eller måste det vara en kantig tätning?

Bild
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

jörgen.ottosson

#113 » 20:37:25, 30-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag skulle provat göra en egen tätning av gummi (hålpipa och/eller sax/kniv) har du inget gummi som tål bränslet så prova läder ("gammalt skoskaft ed, gör flera "brickor" till rätt tjocklek med ganska trång ytter och inner diameter)
Deus ex machina

2 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#114 » 23:09:00, 30-09-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:jag skulle provat göra en egen tätning av gummi (hålpipa och/eller sax/kniv) har du inget gummi som tål bränslet så prova läder ("gammalt skoskaft ed, gör flera "brickor" till rätt tjocklek med ganska trång ytter och inner diameter)


Funderade faktiskt på de.....och då var ja inte helt ute o seglade då! :thumme: Har köpt 2mm gummiduk som ja ska ha till annat....Biltemas bränslebeständiga :vissla: tänkte ev. testa dubbla sådana.
Tycker de är lite märkligt att det inte konar i båda ändarna....då hade man haft ett bekymmer mindre, men ska nog lösa sig detta!
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

orustarn

#115 » 08:02:33, 15-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tvättade min cav pump akut på plats testade lite olika
Medel å metoder.
Rörelsen på E85 är nyckeln!?. hälde i satte lite luft i badet
Å jäklar vad tomatsoppa som flödade ur. Fyllde på å avslutade med
Diesel E85 la sig högst å rann ur.
Traktorn gick som en ny servad BMW nu

Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
orustarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:31:38, 27-06-2010
Ort: Västragötaland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM620

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#116 » 19:45:18, 21-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Nej, avfettning brukar ju ge en flottig hinna efter sig som fosforsyran i Hessa inte biter på. Så efter gruskörningen är det nog bättre att skölja med antingen ren E85 eller vatten.

Hej igen! Nya projekt på G och tänkte att ja tar o frågar dig: Har lagt delar till tippkärran i ett bad med citronsyra, bara för att testa....och de funkar såpass att färgen flagnar :uupps: har nu fått till mig att neutralisera med bikarbonat, men har inget hemma...men har kvar Hessa från tidigare tips av dig....kan jag använda de Istället, eller är det också surt? Spolade av en järnbit i varmvatten och lät den stå och rinna av en stund....tog nog inte en minut innan det var en tunn hinna av rost....är det därför som jag behöver något neutraliserande, för att de inte ska rosta direkt?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

torbjorn_forsman

#117 » 19:50:16, 21-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hessa är också surt. Men eftersom syran där är fosforsyra, så verkar den passiverande på järn, det blir alltså inte samma rostbildning som efter andra syror.

Har du inte bikarbonat hemma så ta något annat lagom alkaliskt att neutralisera med. Tvättmedel, maskindiskmedel, vissa märken av allrengöring (kolla pH som brukar stå bland det finstilta på flaskan), etc etc. Det kan också duga med något relativt neutralt (t ex flytande tvål eller handdiskmedel), som verkar buffrande och stabiliserar pH-värdet på så sätt.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#118 » 20:02:08, 21-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Hessa är också surt. Men eftersom syran där är fosforsyra, så verkar den passiverande på järn, det blir alltså inte samma rostbildning som efter andra syror.

Har du inte bikarbonat hemma så ta något annat lagom alkaliskt att neutralisera med. Tvättmedel, maskindiskmedel, vissa märken av allrengöring (kolla pH som brukar stå bland det finstilta på flaskan), etc etc. Det kan också duga med något relativt neutralt (t ex flytande tvål eller handdiskmedel), som verkar buffrande och stabiliserar pH-värdet på så sätt.

Tackar för snabbt svar! :buga: :thummar:
Kul att lära sig från en som verkligen Kan sin sak!
Är det att föredra att direkt lägga delarna i neutraleserande bad, eller kan man hälla i något direkt i syrabadet?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

torbjorn_forsman

#119 » 21:00:53, 21-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Häll inte något annat i syrabadet, det är bättre att göra sakerna i olika bad var för sig. Då kan du ju behålla respektive bad oförstört för framtida behov också.
Allt det här är ju egentligen sånt som ingår i högstadiets kemi...

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#120 » 21:20:40, 21-06-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, tackar! Så de går att spara ett syrabad alltså? Ja fick till mig att de bara är en viss verkningstid, och tyckte att effekten avtog....så jag hällde ut de på gräsmattan o gjorde ett nytt, dock svagare bad då pulvret tog slut...men de kanske var dumt då! Skall tvätta av grejerna imorn är tanken. Haha ja de var just de ja tänkte på förut, dock var ja inte så intresserad av kemi just Då, men aldrig för sent att lära :grin:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se