Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Rost av Diesel?

121 inlägg • Sida 6 av 9
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Orsa

#76 » 09:06:15, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Värma upp:
Res upp/ gör en "kaninbur" med isolering (mineral) runt tanken. Med lite luft ikring. Och lägg dit varmluftspistolen. Obs den ska suga luft utifrån "ugnen". Kolla hur mycket öppet du behöver ha för att få "lagom" vqarmt. Det kan bygga rejält med värme om det håller på ett tag och du har isolering runt.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare



Sne4

#77 » 09:11:35, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gällande kaustiksodan:
Som Torbjörn skrev så snabbar värme upp processen. För min del så blev det vanlig utomhustemperatur och kallvatten(sommartid) - Detta då min tank satt i grävmaskinen under rengöring.
Jag använde därför en hög dosering de första sköljningarna för att lösa upp de tjocka tjärbeläggningarna. Jag hade nog mellan 5-10 volymprocent med pulver.(pulvret har ju högre densitet än vatten så viktprocentlösningen blir c:a den dubbla)

Då jag inte brukar råka ut för sådana här saker, så var det lite tillhöftande från min sida - det kan mycket väl fungera lika bra med svagare lösning.

Jag lät det stå några dygn och bytte sedan lösning (tiden berodde på när jag hade tid...). I samband med lösningsbytet så spolade jag ur tanken med vatten, därefter i med ny lösning. När det var rent i balkarna och de envisaste klumparna hade löst sig så fyllde jag upp tanken med svagare lösning och lät stå en vecka, därefter ursköljning med rikligt med vatten.

En del igenkloggade stålrör ställde jag i en behållare med cellulosaförtunning. Det är riktigt effektivt med, så med lite mekanisk rengöring med en tunn ståltråd i det badet så blev de som nya igen.
Sne4
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:44, 27-10-2015
Ort: Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H9
Volvo BM G612
Ford 5000
Fordson Super Major

torbjorn_forsman

#78 » 10:02:44, 19-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog ingen skillnad på om det är gel eller flingor man utgår ifrån.
55 grader är ju bättre än ingenting. Har man ingen blåslampa kanske det finns en plan yta under tanken så man kan ställa den på en vanlig
kokplatta. Eller sänka ner en elpatron, motorvärmarelement eller liknande som duger som doppvärmare genom öppningen för tankarmaturen.
I värsta fall - men det tar ju tid om man inte har förberett sig innan - kan man få fram mjukt vatten genom att samla regnvatten eller smälta snö.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#79 » 19:42:13, 24-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tar Nitor 30% saltsyra bort ytrost i tanken?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

torbjorn_forsman

#80 » 22:48:32, 24-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, saltsyra går utmärkt att avlägsna rost med. Men den fräter på järn också så det gäller att inte blanda starkare än nödvändigt, och skölja och neutralisera med något alkaliskt så snart rostborttagningen är klar.
Kom ihåg SIV-regeln från kemilabbet i skolan när du spär ut syror! Syra I Vatten, inte tvärt om!

Fosforsyra går också bra att ta bort rost med, den har fördelen att den inte fräter så starkt på järn som de starka mineralsyrorna (saltsyra, svavelsyra, salpetersyra) gör, och den lämnar en beläggning efter sig som kanske är en aning rostskyddande.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#81 » 01:03:58, 25-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torbjörn, du verkar ha koll på de mesta du! :thummar:
Det var många år sedan nu, och jag var väl inte så jätteintresserad heller....men SIV känns bekant ja!

Stod i en butik när jag skrev, och letade faktiskt efter någon typ utav kalklösare innehållande fosfor.....men hittade inget bra. Har du något tips kanske?
Låter helst bli saltsyran!
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

qqq

#82 » 01:45:59, 25-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får prova med molekylsyra... (molecular acid) :grin:
(kan vara lite svår att få tag i...)
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Loke

#83 » 09:12:57, 25-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte läst hela tråden men den verkar ju handla om att ta bort rost så jag svarar utefter mina erfarenheter i frågan...

Andreas.karlsson skrev:.
Stod i en butik när jag skrev, och letade faktiskt efter någon typ utav kalklösare innehållande fosfor.....men hittade inget bra. Har du något tips kanske?
Låter helst bli saltsyran!


Det här (om det fortfarande är samma) funkade bra att ta bort rost med:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och ... 000022251/

Hur vi gjorde när vi tog bort rost på omålade stålytor på växellådsgrejer:
Loke @ Missljud v-lådor SM 868


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

torbjorn_forsman

#84 » 09:40:30, 25-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas.karlsson skrev:
torbjorn_forsman skrev:Stod i en butik när jag skrev, och letade faktiskt efter någon typ utav kalklösare innehållande fosfor.....men hittade inget bra. Har du något tips kanske?
Låter helst bli saltsyran!


En bra fosforsyreblandning är Hessa Kalkbort. Brukar finnas bl a på ÖoB. Men det är nog ändå egentligen överpris för en ganska utspädd fosforsyra att köpa den, egentligen borde man se om det går att handla från någon kemifirma.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Patrik440

#85 » 19:43:45, 25-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så där ja, blaskat runt med en skvätt 75 procentig fosforsyra i tanken och det syns ju vilket som är före och efter iaf..

Bild

/ Patrik

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Patrik440
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:00:48, 01-09-2007
Ort: Västra götaland
Sverige

Loke

#86 » 10:31:20, 26-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nackdelen, eller följden rättare sagt att använda syror/fosforsyra är att ytrosten kommer väldigt snabbt från fukten i luften genom att plåten blir helt ren, gäller att man anoljar eller som i en tank fyller upp med mediet i fråga så snabbt som möjligt.

Kom ihåg att vissa detaljer som vi inte han anolja direkt efter rostbortagningen började att bli rostbruna under själva jobbet med anoljandet, gick på minuter från att varit helt ren metall till att börja skifta i brunt, men det ska nämnas att det var en jäkligt fuktig vädertyp också den perioden.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

PeterR

#87 » 11:02:31, 26-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan produkt med fosforsyra är ”syradisk” för mjölkanläggningar. Finns nog att köpa hos närmaste Lantmännenbutik eller liknande. Finns både i flytande form och som pulver.
Edit: stavfel
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

torbjorn_forsman

#88 » 12:32:55, 26-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Risken för återrostning är något mindre med fosforsyra än med andra syror, och framför allt blir den mindre om man ser till att första sköljvattnet är lite lätt alkaliskt eller buffrande så att eventuella syrarester neutraliseras ordentligt. Det kan alltså vara lämpligt att blanda i litegrann maskindiskmedel i första sköljvattnet. Har man mjukt vatten duger det också med soda (natriumkarbonat), natriumhydroxid eller liknande.
Se till noga att sköljvattnet verkligen kommer åt att skölja alla ytor inne i tanken som har kommit i kontakt med syran.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#89 » 21:03:07, 26-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Patrik440 skrev:Så där ja, blaskat runt med en skvätt 75 procentig fosforsyra i tanken och det syns ju vilket som är före och efter iaf..

/ Patrik


Vart fick du tag på syran??
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#90 » 21:10:25, 26-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tackar för alla svar jag har fått! Det enklaste hade ju varit att lämna iväg tanken, då jag aldrig gjort detta förut, eller har nån lämplig plats att vara på......men får försöka hitta fosforsyra och göra ett försök!
Är detta bra grejer, elelr är det för utspätt för att vara lönt att köpa?

Bild
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jonasho3 och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se