Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Rost av Diesel?

121 inlägg • Sida 7 av 9
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

torbjorn_forsman

#91 » 10:51:38, 27-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas.karlsson skrev:Jag tackar för alla svar jag har fått! Det enklaste hade ju varit att lämna iväg tanken, då jag aldrig gjort detta förut, eller har nån lämplig plats att vara på......men får försöka hitta fosforsyra och göra ett försök!
Är detta bra grejer, elelr är det för utspätt för att vara lönt att köpa?

Bild


Jag har aldrig sett den sorten förut. Kolla det finstilta på etiketten samt produkt- och säkerhetsdatabladen som tillverkaren eller importören ska ha tillgängliga på nätet för att se om det står vad det är för koncentration.
Om det verkar för dyrt eller utspätt så använd Hessa Kalkbort eller något liknande istället.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Patrik440

#92 » 14:33:07, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas.karlsson skrev:
Vart fick du tag på syran??


Den hade jag i ett plåtskåp på jobbet i mitt lilla labb, en skvätt överblivet efter några tester som inte föll så väl ut.
Det var en kemist från ett företag som hade med sig den hit.

Har några andra förpackningar med döskallar på också som det ryker om när man håller upp det...Kanske vore något? :smile:

Mvh Patrik
Användarvisningsbild
Patrik440
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:00:48, 01-09-2007
Ort: Västra götaland
Sverige

Patrik440

#93 » 12:36:37, 31-12-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är min tank monterad igen och fylld med HVO100. :)
Bild

:)

/ P

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Patrik440
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:00:48, 01-09-2007
Ort: Västra götaland
Sverige

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#94 » 23:27:40, 14-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev:Nackdelen, eller följden rättare sagt att använda syror/fosforsyra är att ytrosten kommer väldigt snabbt från fukten i luften genom att plåten blir helt ren, gäller att man anoljar eller som i en tank fyller upp med mediet i fråga så snabbt som möjligt.

Kom ihåg att vissa detaljer som vi inte han anolja direkt efter rostbortagningen började att bli rostbruna under själva jobbet med anoljandet, gick på minuter från att varit helt ren metall till att börja skifta i brunt, men det ska nämnas att det var en jäkligt fuktig vädertyp också den perioden.


Loke

På måndag är det den stora Tankrengörardagen....är tanken! :thumme: Med tombola, länkstump, makadam, singel, grus och E85 :cool: har även köpt en flaska Hessa.....men efter att ha läst detta inlägget igen, så blir jag lite skeptisk....ja vill ju inte att de ska börja rosta snabbt igen! Men när min och alla andra plåttankar var nya och plåtrena inuti, varför började de inte rosta direkt då bränslenivån sjönk? Är de behandlade med något från början?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Filijox

#95 » 00:09:04, 15-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du fortfarande letar efter ställe att tanka blankdiesel så finns det hos trollhättans oljor som ligger i - ja, du får gissa vart :grin: På pump.

2 personer gillar det här inlägget.
Filijox
 

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#96 » 02:11:19, 15-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Filijox skrev:Om du fortfarande letar efter ställe att tanka blankdiesel så finns det hos trollhättans oljor som ligger i - ja, du får gissa vart :grin: På pump.

Tackar för tips! Hade varit lite kul att köpa nån dunk och testa skillnaden faktiskt! Har nu kört på HVO100 ett tag, och väldigt nöjd såhär långt! :thumme:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

torbjorn_forsman

#97 » 07:34:33, 15-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas.karlsson skrev:
Loke skrev:Nackdelen, eller följden rättare sagt att använda syror/fosforsyra är att ytrosten kommer väldigt snabbt från fukten i luften genom att plåten blir helt ren, gäller att man anoljar eller som i en tank fyller upp med mediet i fråga så snabbt som möjligt.

Kom ihåg att vissa detaljer som vi inte han anolja direkt efter rostbortagningen började att bli rostbruna under själva jobbet med anoljandet, gick på minuter från att varit helt ren metall till att börja skifta i brunt, men det ska nämnas att det var en jäkligt fuktig vädertyp också den perioden.


Loke

På måndag är det den stora Tankrengörardagen....är tanken! :thumme: Med tombola, länkstump, makadam, singel, grus och E85 :cool: har även köpt en flaska Hessa.....men efter att ha läst detta inlägget igen, så blir jag lite skeptisk....ja vill ju inte att de ska börja rosta snabbt igen! Men när min och alla andra plåttankar var nya och plåtrena inuti, varför började de inte rosta direkt då bränslenivån sjönk? Är de behandlade med något från början?


Det rostar ju mycket fortare i fuktig miljö om det finns syrarester kvar på plåtytan än annars. Så om man har använt fosforsyra för att ta bort rost, gäller det att skölja bort den mycket noga och gärna se till att sköljvattnet är lite lätt alkaliskt (man kan t ex tillsätta lite soda eller maskindiskmedel).
Och det är som sagt säkert bra om man kan göra sådana jobb då luftfuktigheten är riktigt låg.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#98 » 09:37:01, 15-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kört själv nu över ett år med hvo100 i alla mina dieselfordon. Verkar funka. Två av dom är säsongsfordon dessutom o går inte mkt. Va inga problem o starta dom efter vintern.

Andra har ju kört flera år.

Synd dom höjt priset på den nu igen. Är pga att det fattas rme att sabba den vanliga dieseln med så nu blandar dom i hvo. Det gör att priset på hvo ökar :-(
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#99 » 21:21:33, 15-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
Andreas.karlsson skrev:
Loke skrev:Nackdelen, eller följden rättare sagt att använda syror/fosforsyra är att ytrosten kommer väldigt snabbt från fukten i luften genom att plåten blir helt ren, gäller att man anoljar eller som i en tank fyller upp med mediet i fråga så snabbt som möjligt.

Kom ihåg att vissa detaljer som vi inte han anolja direkt efter rostbortagningen började att bli rostbruna under själva jobbet med anoljandet, gick på minuter från att varit helt ren metall till att börja skifta i brunt, men det ska nämnas att det var en jäkligt fuktig vädertyp också den perioden.


Loke

På måndag är det den stora Tankrengörardagen....är tanken! :thumme: Med tombola, länkstump, makadam, singel, grus och E85 :cool: har även köpt en flaska Hessa.....men efter att ha läst detta inlägget igen, så blir jag lite skeptisk....ja vill ju inte att de ska börja rosta snabbt igen! Men när min och alla andra plåttankar var nya och plåtrena inuti, varför började de inte rosta direkt då bränslenivån sjönk? Är de behandlade med något från början?


Det rostar ju mycket fortare i fuktig miljö om det finns syrarester kvar på plåtytan än annars. Så om man har använt fosforsyra för att ta bort rost, gäller det att skölja bort den mycket noga och gärna se till att sköljvattnet är lite lätt alkaliskt (man kan t ex tillsätta lite soda eller maskindiskmedel).
Och det är som sagt säkert bra om man kan göra sådana jobb då luftfuktigheten är riktigt låg.


Tack återigen för dina svar Torbjörn! Läste ditt gamla svar, och är nu lite kluven.....Helst vill jag ju inte hälla i något vatten över huvud taget! Men det kanske är tvunget om jag häller i Hessa-flaskan. Har dock ingen tillgång till mjukt vatten, utan det är ganska så kalkrikt tyvärr! Men om jag har fattat de rätt: Om jag häller i Hessa, så måste jag hälla i maskindisk samtidigt/efteråt? Och vad sköljer man ur maskindiskmedlet med?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#100 » 21:24:38, 15-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Har kört själv nu över ett år med hvo100 i alla mina dieselfordon. Verkar funka. Två av dom är säsongsfordon dessutom o går inte mkt. Va inga problem o starta dom efter vintern.

Andra har ju kört flera år.

Synd dom höjt priset på den nu igen. Är pga att det fattas rme att sabba den vanliga dieseln med så nu blandar dom i hvo. Det gör att priset på hvo ökar :-(

Hade ingen aning om att de har höjt HVO.....men har de redan gjort det....så lär det ju bli ännu dyrare! :uupps:
En annan fråga som kom upp.....hur verkar de med brand/explosionsrisken när man häller i E85, med en länk/sten i när man kör med tombola? Tänker på ev gnistbildning?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

torbjorn_forsman

#101 » 22:47:55, 15-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas.karlsson skrev:Tack återigen för dina svar Torbjörn! Läste ditt gamla svar, och är nu lite kluven.....Helst vill jag ju inte hälla i något vatten över huvud taget! Men det kanske är tvunget om jag häller i Hessa-flaskan. Har dock ingen tillgång till mjukt vatten, utan det är ganska så kalkrikt tyvärr! Men om jag har fattat de rätt: Om jag häller i Hessa, så måste jag hälla i maskindisk samtidigt/efteråt? Och vad sköljer man ur maskindiskmedlet med?


Hessa innehåller ju till största delen vatten, och bör späs ut ännu mer för att inte bli för stark.
Om du blandar maskindiskmedel med Hessa, så kommer det alkaliska maskindiskmedlet att neutralisera fosforsyran så den förlorar sin rostlösande verkan. Du måste alltså först tvätta ur med surt medel (Hessa) för att få bort rosten, och sedan skölja med flera omgångar vatten, åtminstone något av de första sköljvattnen bör vara blandat med lite maskindiskmedel. Kolla gärna på de sista sköljvattnen att de verkar neutrala (antingen med indikatorpapper, eller genom att kolla att det varken smakar surt eller känns slemmigt som alkaliskt vatten gärna gör).

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

torbjorn_forsman

#102 » 22:49:36, 15-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas.karlsson skrev:
magloman skrev:Har kört själv nu över ett år med hvo100 i alla mina dieselfordon. Verkar funka. Två av dom är säsongsfordon dessutom o går inte mkt. Va inga problem o starta dom efter vintern.

Andra har ju kört flera år.

Synd dom höjt priset på den nu igen. Är pga att det fattas rme att sabba den vanliga dieseln med så nu blandar dom i hvo. Det gör att priset på hvo ökar :-(

Hade ingen aning om att de har höjt HVO.....men har de redan gjort det....så lär det ju bli ännu dyrare! :uupps:
En annan fråga som kom upp.....hur verkar de med brand/explosionsrisken när man häller i E85, med en länk/sten i när man kör med tombola? Tänker på ev gnistbildning?


Har du en tank fylld med E85, så kommer ångorna att bilda en så fet blandning tillsammans med luften i tanken att de inte kan antändas. Eftersom E85 har bättre elektrisk ledningsförmåga än bensin, så är också risken för statiska laddningar som kan ge gnistor mindre med E85.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#103 » 23:10:29, 15-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
Andreas.karlsson skrev:Tack återigen för dina svar Torbjörn! Läste ditt gamla svar, och är nu lite kluven.....Helst vill jag ju inte hälla i något vatten över huvud taget! Men det kanske är tvunget om jag häller i Hessa-flaskan. Har dock ingen tillgång till mjukt vatten, utan det är ganska så kalkrikt tyvärr! Men om jag har fattat de rätt: Om jag häller i Hessa, så måste jag hälla i maskindisk samtidigt/efteråt? Och vad sköljer man ur maskindiskmedlet med?


Hessa innehåller ju till största delen vatten, och bör späs ut ännu mer för att inte bli för stark.
Om du blandar maskindiskmedel med Hessa, så kommer det alkaliska maskindiskmedlet att neutralisera fosforsyran så den förlorar sin rostlösande verkan. Du måste alltså först tvätta ur med surt medel (Hessa) för att få bort rosten, och sedan skölja med flera omgångar vatten, åtminstone något av de första sköljvattnen bör vara blandat med lite maskindiskmedel. Kolla gärna på de sista sköljvattnen att de verkar neutrala (antingen med indikatorpapper, eller genom att kolla att det varken smakar surt eller känns slemmigt som alkaliskt vatten gärna gör).


Okej, tack igen! :buga: Vet du kanske hur mycket jag bör späda ut 1l flaskan jag har?
Har tyvärr inget indikatorpapper att tillgå, så det får väl bli att smaka..även om det tar emot :mrgreen:
Bor jag skölja ytterligare med någon typ av vätska, när diskmedlet är ur?

Bra med infon om E85...då slipper ja oroa mig för de ska hända något otrevligt! :thumme: .....ska bli intressant o se hur många timmar detta projekt kommer ta :uupps: ....och vad resultatet kommer bli, men det kan ju iaf inte bli Sämre!
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

torbjorn_forsman

#104 » 23:39:26, 15-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova med att späda ut till t ex 1:50 till att börja med, häll i mer Hessa om det inte löser rosten inom rimlig tid men låt inte lösningen bli starkare än 1:10. Däremot kan det vara bra att ha lösningen varm - t ex genom att blanda till den med varmvatten.

Det räcker nog med att skölja med bara vatten.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#105 » 23:54:13, 15-07-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Prova med att späda ut till t ex 1:50 till att börja med, häll i mer Hessa om det inte löser rosten inom rimlig tid men låt inte lösningen bli starkare än 1:10. Däremot kan det vara bra att ha lösningen varm - t ex genom att blanda till den med varmvatten.

Det räcker nog med att skölja med bara vatten.


Ojj....de var inte mkt de! :uupps: Tack för hjälpen! :thumme:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: LO 56, naslund, sommar2013, torposkar och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron