Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Rost av Diesel?

121 inlägg • Sida 2 av 9
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

taxidriver

#16 » 17:39:10, 14-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
Andreas.karlsson skrev:...vilken mack säljer Diesel idag som skapar minst problem? Tankar bilen på Preem och inga problem med den Hittills iallafall. Men Vågar man tanka tallolja i traktorn?

Jag tankar alltid på Såifa (= Preem) och det är inga problem. Alla grävmaskinerna, traktorerna, allt tankas där. Det blir inga utfällningar eller nåt av det.
Småmaskinerna har tankar av halvgenomskinlig "bensindunkplast", där skulle man se eventuella avlagringar eller beläggningar direkt. Dessutom har dom genomskinliga vattenavskiljare, där skulle man också se direkt om det blev några beläggningar.


Det är ju som att jämföra en fors med en dypöl...Det är ju när det står still i långa tider det blir problem. Har man maskiner som går i mer eller mindre daglig drift så lär du ju inte få några problem alls.
Användarvisningsbild
taxidriver
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:01, 24-12-2011
Ort: uddevalla
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 35/36



jörgen.ottosson

#17 » 17:41:56, 14-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ålder på bränsle kan ju spela in när det gäller oxidation ( av ev. RME) och utfällningar......med "nytt" bränsle hela tiden i maskinen så uppstår troligen inte problemet,bara när det står samma litrar i tanken i åratal. ( det senaste en spekulation från min sida...)

....det finns ju en del åkerier som kör från egen tankanläggning som kör på blankdiesel. (i alla fall runt där jag bor...tror prisskillnaden är ett tiotal ören....)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

taxidriver

#18 » 19:11:27, 14-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet du när tanken på traktorn vart rengjord innan? Det var väl inte helt ovanligt att många körde på "brännolja" innan dom började färga den..Fick några dunkar med sådan olja för ett par år sen , å den hadde färgat dunkarna rätt bra. Det var iof resterna från en tank så stått väldanes länge
Användarvisningsbild
taxidriver
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:01, 24-12-2011
Ort: uddevalla
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 35/36

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#19 » 19:35:55, 14-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

taxidriver skrev:I gamla fotogenkök och blåslampor råkar man i bland som samlare ut för något som vi kallar för "brun lack" och det är hartz som har fällt ut under årens lopp och blir som ett brunt lager på insidan tanken. det som löser detta klet bäst är vanlig t-röd....

Vet absolut inte om detsamma kan hända i dieseltankar, men fotogen och diesel är ju inte jättelångt i från varandra

Ps Det kallas för flygfotogen för att det är det (jet a1)


Okej! Testade både T-röd, bensin och lacknafta på tankarmaturen, men inget av de funkade mer eller mindre bra....att skrapa med en kniv gick bäst, men det är ju väldigt svårt att göra i tanken.
Påstod tidigare att tanken luktade lika knepigt som biltanken, men nu när den har fått lufta sig något dygn så luktar de knappt någon diesel alls längre utan betydligt mer åt Linolje-doft.....mkt knepigt detta!
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#20 » 19:42:23, 14-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Småmaskinerna har tankar av halvgenomskinlig "bensindunkplast", där skulle man se eventuella avlagringar eller beläggningar direkt. Dessutom har dom genomskinliga vattenavskiljare, där skulle man också se direkt om det blev några beläggningar.


Det är ju som att jämföra en fors med en dypöl...Det är ju när det står still i långa tider det blir problem. Har man maskiner som går i mer eller mindre daglig drift så lär du ju inte få några problem alls.


Tack Robban_C! Men jag håller nog med Taxidriver där, det Känns iallafall som att det bör påverka en hel del...
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#21 » 19:58:00, 14-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

taxidriver skrev:Vet du när tanken på traktorn vart rengjord innan? Det var väl inte helt ovanligt att många körde på "brännolja" innan dom började färga den..Fick några dunkar med sådan olja för ett par år sen , å den hadde färgat dunkarna rätt bra. Det var iof resterna från en tank så stått väldanes länge


Förmodligen Aldrig, och aldrig varit fullt av skit i glasen till filtrena heller. Och då filtrena byttes för ett år sedan fanns inte en tillstymmelse av smuts eller missfärgningar.

Okej..där ser man! Men Nej, pappa kunde inte minnas att de har tankats sådant i tanken, så inte på över 30 år iallafall.
men eftersom tanken är på 63 liter, och de senaste åren fått i sig max en 25-litersdunk per år, så är ju risken stor att de finns spår av diesel i som är 5-6 år tyvärr. Ska försöka att fota och lägga upp här imorgon.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#22 » 21:18:55, 15-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas.karlsson skrev:
taxidriver skrev:Vet du när tanken på traktorn vart rengjord innan? Det var väl inte helt ovanligt att många körde på "brännolja" innan dom började färga den..Fick några dunkar med sådan olja för ett par år sen , å den hadde färgat dunkarna rätt bra. Det var iof resterna från en tank så stått väldanes länge


Förmodligen Aldrig, och aldrig varit fullt av skit i glasen till filtrena heller. Och då filtrena byttes för ett år sedan fanns inte en tillstymmelse av smuts eller missfärgningar.

Okej..där ser man! Men Nej, pappa kunde inte minnas att de har tankats sådant i tanken, så inte på över 30 år iallafall.
men eftersom tanken är på 63 liter, och de senaste åren fått i sig max en 25-litersdunk per år, så är ju risken stor att de finns spår av diesel i som är 5-6 år tyvärr. Ska försöka att fota och lägga upp här imorgon.

Bild

Bild

Bild

Här är ett gäng mindre bra bilder på eländet...tagit ifrån tankarmaturhålet
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Göran.Ahlberg

#23 » 00:29:15, 16-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, detta är ett elände. Jag har, under de år jag hållit på med denna sörja, hittills inte funnit på någon produkt som löser upp detta plack. Problemet finns endast på maskiner som har samma bränsle i tanken ca. sex månader, eller längre. På en LM4200 fick jag skära av tanktaket och putsa ur tanken med en vinkelslip med stålkoppsborste på. :sad: :cry:
Användarvisningsbild
Göran.Ahlberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:22:05, 06-01-2009
Ort: Prästmon, Kramfors kommun, Sverige
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: LM4200, MF20 (135 industri)
TE-F20, MF175, TE-A20

Loke

#24 » 00:34:05, 16-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser ut som någon typ av harts eller nåt, det har inte pytsats
i någon form av "insprutnings/spridarbildsförbättrare?

Jag skar sönder mitt bränslefilter på min Volvo 940 (en bensinare
visserligen) när den jävlades till bristningsgränsen och pappen i filtret
var hårt utav någon typ av harts. I den bilen hade det pytsats
en del "förbättrare" i tanken på och jag tror att "hartset" härrörde
från detta.
Filtrets innanmäte luktade även ungefär som linolja.


Loke
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

jos4561

#25 » 06:28:06, 16-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

här ser du samma "klägg" i en lite större tank, klar skilnad under linjen där det tvättats med hetvatten tvätt. håller med om linolje liknelsen, luktar skumt och är som oxiderad linolja att få bort.
Bild
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.

Robban_C

#26 » 06:32:03, 16-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sånt där "klägg" går ofta bra att tvätta med tvättmedel för tvättmaskinen och kokande vatten.
Problemet är bara att få ner tanken i kastrullen. :mrgreen:

Men gör det nåt att det är där? Sitter det kvar så gör det ju inget. Problemet är väl om det lossnar och sätter sig i filtren.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

janneB

#27 » 03:14:34, 17-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du provat med kemisk bensin eller förtunning?
Är det gammal rapsdiesel så funkar det.
Lycka till.
janneB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:34:33, 17-12-2007

fretchi

#28 » 07:48:24, 17-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Avloppsrens/kaustiksoda/lut är hejjare på att få bort gammalt fett och liknande. Det gäller ju bara att man inte har något som kan ta skada utav behandlingen.

Rengjorde en gammal köksfläkt som troligen inte varit rengjord sedan 50-talet. Blev som ny! :D
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Göran.Ahlberg

#29 » 14:21:20, 17-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jämför med det plack man får på tänderna. Det är samma sak, bakterierester. Du måste till en tandhygienist för att slipa bort placket. Likadant är det med beläggningen i tanken. Öppna en sida, slipa bort och svetsa ihop, alternativt skaffa en ny tank.
Användarvisningsbild
Göran.Ahlberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:22:05, 06-01-2009
Ort: Prästmon, Kramfors kommun, Sverige
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: LM4200, MF20 (135 industri)
TE-F20, MF175, TE-A20

bjornlin

#30 » 20:42:34, 18-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har mycket av diskussionen handlat om hur vi ska åtgärda eländet. Men hur förebygger vi det, för oss som inte kör så väldigt mycket med våra maskiner.
Om det rör sig om mikrobiell tillväxte (bakterier) så borde man kunna göra soppan mindre smaklig och kanske mer giftig genom att blanda i en mindre mängd etanol eller bensin.
MEN funkar det för motorn med några procent bensin eller etanol i dieseln? Och i så fall var går gränsen 5% eller 10%?
Det är ju inte speciellt lyckat att köra en diesel på bensin. (Frågan är om glödstiftet bygger om insuget till en blåslampa)

Hartser fälls ju även ut från vanlig bensin och dessa är om jag inte missminner mig till viss del lösliga i etanol.

Hälsningar
/Björn L.
bjornlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:05:43, 25-02-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 2130


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Garnis, Google Adsense [Bot] och 24 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se