Enligt min uppfattning....om du kör lite.
Är det bakterier ( men jag tror inte det i detta fallet....det brukar ge "snor" i filtret....inte "plack" i tanken...) : Så dränera vatten ur taken och förfilter om du har den möjligheten, lägg inte trattar, slangar och annat som du använder till diesel på marken....för det är där bakterierna bor naturligt. Använd rena dunkar och tanka om möjligt "blank" diesel som är mera lagringsbeständig. ( men det kanske är svårt i de allra flesta fall)
Är det utfällningar, pga. oxidation av bränslet: Tanka mer lagringsbeständig diesel och/eller kanske i mindre mängder så du fyller "nytt" oftare. ( men det kan ge kondens problem i stället.....)
Är det RME som fäller ut / oxideras: Försök hitta bränsle som inte innehåller RME.
Bensin, sprit och andra "tillsatser" tror jag inte tillför något gott.
Har maskinen stått länge, kolla bräsle och tank/filter innan startförsök....vid minsta tvekan, byt bränsle och filter i systemet innan du använder den....