fretchi skrev:E-85 tycker jag är ett trevligt
bränsle. Högre kokpunkt och långsam förbränning (om än jag betvivlar det sistnämnda) lär väl inte en fotogenmotor må illa av ...
Om förbränningen blir för långsam så hinner den inte bränna tillräckligt klart innan den öppnar avgasventilerna. Jag tror dock precis som du antyder att det blir ännu långsammare förbränning på fotogen.
Däremot mår den definitivt illa om det lossnar beläggningar ur tanken och sätter igen filtren.
Dessutom har det ju pratats om kort livslängd på motorer som körts på E85. Det pratas om att E85 "tvättar" för mycket mellan foder och kolvringar. Har dock för liten erfarenhet själv av detta.
Slutligen är väl E85 starkt hygroskopiskt antar jag eftersom det är mestadels sprit (som är hygroskopiskt). Hur påverkar det
bränslesystem som från början designats för "torra" bränslen? Rost?
Min
inställning är i alla fall att man inte ska köra på "vassare" soppa än man behöver eftersom det inte gör nån nytta (precis som att köra på 98 oktan om 95 räcker).
Det kanske är läge för en E85-tråd?