Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Grålle går bara på 3 cyl nu

11 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Grålle52 (trådstartaren)

#1 » 19:27:48, 20-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en ted-20 som jag dragit igång efter att den stått stilla 10år ca.
den har gått ok hittills, men idag börjar den gå på 3 cyl, ibland 4 och så smäller det ur avgasröret. Har haft svårt att hitta rätt förgasarinställning. Vissa handböcker rekar 1,25 varv utskruvat munstycke, vissa 2 varv.
Nåväl drog iaf en liten enskärig plog, tempen gick upp till 80 som mest på mätaren och sen börjar den gå på 3 cyl.
Varför?
Grålle52
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:35:30, 26-08-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle TED-20
MF-550
Valtra 6200
Polaris 800



dieseltroll

#2 » 21:04:39, 20-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

TED, då är det eller fotogenare eller hur? vad kör du på för bränsle? påverkar ju förgasarinställningen om man kör den enbart på bensin...

Rent generellt för förgasarinställning så skulle jag säga: skruva ut mängdskruven till motorn börjar gå dåligt, börja sen skruva in den igen tills den går dåligt igen och räkna varven däremellan. Om du sen skruvar ut den hälften av varven igen så ska du landa väldigt nära en bra inställning.

Har du gjort något åt tändningen? Om inte annat så är det säkert dax att kolla så att tändningen är helt 100 om den nu stått så länge... Att den missar ibland kan ju tex bero på dåliga tändkablar (överslag mot jord istället för i tändstiftet) eller oxid i fördelarlocket...

Lycka till med felsökningen :thumme:

// M
Användarvisningsbild
dieseltroll
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:26:58, 04-08-2011
Ort: Lund

Grålle52 (trådstartaren)

#3 » 22:06:58, 20-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

I tändväg är allt bytt utom spole och kondensator. Har kört på lite blandat 50/50 bensin och e85. Fast det spelade ingen roll att jag skiftade till reserven med enbart bensin, för den gick lika dåligt iaf.
Vad kan man tänka sig annars, brända ventiler?
Grålle52
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:35:30, 26-08-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle TED-20
MF-550
Valtra 6200
Polaris 800

Robban_C

#4 » 22:51:38, 20-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför har du hållit på med E85? Låt bli det så kanske du slipper en massa bekymmer!
E85 kräver betydligt fetare blandning = stor risk att traktorn gått magert.
Dessutom kan E85 tvätta bort beläggningar ur tanken. Dessa hamnar sen i soppafiltret. Saknar du filter så hamnar skiten i fuggen istället.
Var E85 uppfunnet då traktorn var ny? :grin:


Edit:
E85 ger dessutom en långsammare förbränning och detta behövs knappast på en puffra som är lågkompad från början.
Senast redigerad av Robban_C 22:52:55, 20-10-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Grålle52 (trådstartaren)

#5 » 22:56:22, 20-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo jag inser ju det nu. även om det nu var 50/50 mellan bensin och e85.
Grålle52
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:35:30, 26-08-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle TED-20
MF-550
Valtra 6200
Polaris 800

östemann

#6 » 23:27:14, 20-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle i det läget satsa på att byta kondensatorn i första hand för de har en förmåga att ge upp när maskinen behöver gnista på högre varvtal.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

fretchi

#7 » 15:32:47, 21-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

E-85 tycker jag är ett trevligt bränsle. Högre kokpunkt och långsam förbränning (om än jag betvivlar det sistnämnda) lär väl inte en fotogenmotor må illa av :) . Jag skulle nog också först kolla upp tändningen, om inte det hjälper, se över förgasaren så den är ren och kanske kolla in ventilspelet.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Mikael.Johansson

#8 » 16:03:10, 21-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

östemann skrev:Jag skulle i det läget satsa på att byta kondensatorn i första hand för de har en förmåga att ge upp när maskinen behöver gnista på högre varvtal.


Jag håller med.
Om allt annat el är nytt så bör man inte hoppa över kondensatorn.

Det kan även vara annat, ventilerna kanske. Möjligtvis ett råttbo i ljuddämparen om det är neddraget avgasrör. Igenkletat luftfilter.
Deus es machina inversus.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Robban_C

#9 » 17:57:03, 21-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

fretchi skrev:E-85 tycker jag är ett trevligt bränsle. Högre kokpunkt och långsam förbränning (om än jag betvivlar det sistnämnda) lär väl inte en fotogenmotor må illa av ...

Om förbränningen blir för långsam så hinner den inte bränna tillräckligt klart innan den öppnar avgasventilerna. Jag tror dock precis som du antyder att det blir ännu långsammare förbränning på fotogen.
Däremot mår den definitivt illa om det lossnar beläggningar ur tanken och sätter igen filtren.
Dessutom har det ju pratats om kort livslängd på motorer som körts på E85. Det pratas om att E85 "tvättar" för mycket mellan foder och kolvringar. Har dock för liten erfarenhet själv av detta.
Slutligen är väl E85 starkt hygroskopiskt antar jag eftersom det är mestadels sprit (som är hygroskopiskt). Hur påverkar det bränslesystem som från början designats för "torra" bränslen? Rost?
Min inställning är i alla fall att man inte ska köra på "vassare" soppa än man behöver eftersom det inte gör nån nytta (precis som att köra på 98 oktan om 95 räcker).
Det kanske är läge för en E85-tråd?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Holger

#10 » 18:04:34, 21-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Det kanske är läge för en E85-tråd?

Definitivt! :thummar:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Grålle52 (trådstartaren)

#11 » 13:13:57, 22-10-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter byte av kondensator och tändspole och justering av brytarspetsar går den som en klocka igen (nu bara på bensin ;)
Grålle52
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:35:30, 26-08-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: Grålle TED-20
MF-550
Valtra 6200
Polaris 800


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se