Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Grävaggregat på vanlig traktor

27 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Ingvar

#16 » 22:43:33, 27-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant att se, som jag beskrivit i en annan tråd planerar jag ett ombygge av min traktor till grävare..och då har fastsättningen kommit upp.. Har tänkt på såna hylsor du har, men har fått funderingar angående glapp i infästningen, särskilt märkbart då när man kör i transport. Sitter det nån slags spännanordning? eller är det bara en låsning i urtaget som man ser? Har du hylsorna på jämt? eller är dom i vägen, jag tänkte använda traktorn i skogen på vintern, när jag ändå gjort mig omaket att bygga plant golv och vändbar stol... :driver:
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare



ja-bond77

#17 » 15:51:38, 28-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tagew:
Hur är det, grävaggregatet kopplas alltså enbart via de nedre hylsorna? Ingen stödpunkt t ex i tryckstångsfästet?

Ändå balken som är kopplad i tryckstångsfästet? Är den enbart till för att hålla hydraulpumpen i schack då eller?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Tagew

#18 » 16:21:32, 28-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt sitter nog bara i hylsorna, men efterom "armarna" går rätt så långt in och passformen verkar vara rätt bra så blir det väldigt stadigt.
Betydligt stadigare än de jag sett som suttit i 3-punktsfästet.
Med denna fästning kommer också aggregatet lite närmare traktorn.
I tryckstångsfästet sitter bara en bit för att inte pumpen skall slippa till att snurra.
Slangarna till pumpen är så långa att jag kan köra aggregatet när armarna gått ur hylsorna, detta är bra för att underlätta när man skall köra i dem.
Sedan låser man med att vrida i låshandtagen som syns lite från bakänden på hylsorna.
Hylsorna är inte i vägen annat än när lyftarmarna är i sitt nedre läge, då kan det vara svårt att få ihop dem om man har något redskap som är smalt mellan tapparna. Kan bli lite kinkigt när man skall koppla redskap också när rörelsen är lite begränsad, men detta blir en vana att man tänker på detta.
Den del som armarna sticker ut från är en rätt kraftig konstruktion så det är kanske därför som allt blir stadigt i kombination med passformen in i hylsorna.
Skall man konstruera något själv skulle jag tänka tanken att få tag i armar och hylsor till en timmerkran för lastbil, detta tror jag också är rätt stadiga grejer.

Mvh Tage W[/url]
Användarvisningsbild
Tagew
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:36:38, 29-07-2007
Ort: Lumparland Åland
Åland

Christian.Emilsson

#19 » 21:11:05, 01-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Är oxå ägare till ett hakka2000 "grävagregat" enda problemet vi har med vårat är att det är lite tajt mellan hitchkrokens övre låsning och hyralpumpen som sitter på kraftutaget, så varje gång agregatet kopplas på så får man helt enkelt lossa hitchens fästbultar, så den faller ner ca12mm...

Har en ford4600 från 76 som basmaskin. Helt otroligt agregat, uppskattningsvis har det nog gått en 4000timmar å inte en spricka, å den har gått i tuffa miljöer.. används dessutom till att lossa ströbädden innan den körs ut...
Med dubbelmotagen sen på traktorn flyter den fram... är bara vattnet grummligt så tar man sig fram :driver:

De brukar dyka upp hakka maskiner på blocket, senast jag såg ett betingade de 20tusen, och de är för några veckor sedan....
/C
Användarvisningsbild
Christian.Emilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:11, 30-09-2007
Ort: Jönköpingsl än/Rydaholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, Komatsu 138Us -06

Traktorer, Deutz 4.71, Ford 4610, New Holland TL90

Dumper. Volvo A20

Tagew

#20 » 07:17:34, 02-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag måste också släppa dragkroken ur hylsorna, det kanske är en annan konstruktion på MF. Behövde bara lossa dragkrokens hängsel upp till lyftarmarna, sedan kunde jag släppa kroken ur hylsorna som fick vara kvar men jag har inte behövt kroken sedan jag monterade bort den.
Har också dubbelmontage som jag brukar använda när det är lite mjukare underlag.
Jag har nu monterat en elektrisk väljarventil på skopbrytet, håller på att försöka konstruera en trädklipp som man kunde använda för att ta grövre sly vid åkrarna. Återkommer om jag får detta att fungera.
Har också tillverkat en liten virkesgrip men har ingen rotor, så nu var tanken den att jag skulle försöka få tag på en sådan så skulle det vara lite lättare att få rätt sväng på stockarna.
Det som jag tycker kunde vara lite bättre med Haka aggregatet så skulle vara en litet längre sticka, annars är jag nog helt nöjd med mitt aggregat.

Mvh Tage W.
Användarvisningsbild
Tagew
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:36:38, 29-07-2007
Ort: Lumparland Åland
Åland

Christian.Emilsson

#21 » 20:51:33, 02-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr är de lite krångligare att lösa de me hitchen på forden, dock har motorn skurit på den trakton nu idagarna så håller på att leta efter en ny traktor, skall bli spännande å se om man kan modifiera hylsorna så de passar på nästa, funderar faktiskt på att köpa en ny fästram..i värsta fall... om det nu inte går att enkelt bygga om dem så de passar på nästa traktor...

kan hålla med om stickan, men man kan ju inte få allt.. tyvärr...

Timmergrip har jag me på mitt agregat, dock ingen rotator.. faktiskt ett valt att ha de så, frestar ju inte så illa när man plockar upp stora stenar å stubbar ju... :uupps: Har gjort som du med en elventil på hyrauliken till skopan...

trädklipp sejer du, har du kollat på Rf-systems klipp? den verkar va enkel å driftssäker!
/C
Användarvisningsbild
Christian.Emilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:11, 30-09-2007
Ort: Jönköpingsl än/Rydaholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, Komatsu 138Us -06

Traktorer, Deutz 4.71, Ford 4610, New Holland TL90

Dumper. Volvo A20

Tagew

#22 » 07:15:16, 03-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nog kollat lite på deras klipp, men sen är det ju detta med tillfredsställelsen över att ha fixat till något själv.
Sen är det en bra avkoppling från mitt dagliga jobb som telemontör, när man mest sitter vid datorn, att få gå till den lilla verkstaden för att göra något helt annat eller att få hålla på med lite jordbruksarbete.
Tråkigt att höra att forden gett upp men det kanske inte är så svårt att hitta en lämplig ersättare.
Jag gjorde nog om hylsorna från att de suttit på en International till att få dem att passa på MF:en.
Måste kröka dem lite mera i vinkeln så jag skar upp ena sidan, hade då tillverkat fästen till de främre bultarna.
Jag satte fast bakaxelfästet och körde i aggregatet, böjde ihop hylsornas förlängning framåt mot de nya fästena.
Sen tog jag svetsen och fäste ihop för att sedan ta loss hylsorna och svetsa fast slutgiltigt.

Mvh Tage W.
Användarvisningsbild
Tagew
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:36:38, 29-07-2007
Ort: Lumparland Åland
Åland

Christian.Emilsson

#23 » 16:21:54, 09-10-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

tackar för tippset, får försöka görja så sen när jag har funnit mej en värdig efterträdare till ford 4600...

täckte mest på modellen på deras trädklipp.. ser enkel å väl fungerande ut ju.....
/C
Användarvisningsbild
Christian.Emilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:11, 30-09-2007
Ort: Jönköpingsl än/Rydaholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, Komatsu 138Us -06

Traktorer, Deutz 4.71, Ford 4610, New Holland TL90

Dumper. Volvo A20

Anders.B

#24 » 23:06:16, 31-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt, precis vad jag sökte!
(hade glömt denna tråd men läste om dödsolyckorna och blev påmind)

Det som jag funderar över är hylsorna över bakaxeln, det ser så väldigt trångt ut på min boxer..dva. lite plats i sidled på axeln?
Användarvisningsbild
Anders.B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:39:17, 09-07-2007
Ort: Västmanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350

Tagew

#25 » 08:14:17, 01-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag vet inte hur det är med utrymmet på Boxern men på min M-F har jag hylsorna under bakaxeln. Det sitter en platta på övre sidan av hylsan som de två fästbyglarna är skruvade i och samtidigt ger ju dessa plattor ett bra söd under axeln när man sänker stödfötterna och lyfter traktorn.

Mvh Tage W.
Användarvisningsbild
Tagew
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:36:38, 29-07-2007
Ort: Lumparland Åland
Åland

jon anders olsson

#26 » 16:59:33, 01-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

OBS! Ni som är intresserad av grävaggregat monterat på en vanlig traktor bör kolla denna länk
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=6446
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

Christian.Emilsson

#27 » 19:03:08, 01-04-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

de typen av agreggat vi har diskuterat lite här bygger på lite annorlunda teknik ju,, sitter infästa i trakorn i ett eget fast fäste , typ som en bakmonterad lastbilskran...

samt att man sitter inne i hytten när man kör....


köra med ett agregat i trepunkten skulle jag aldrig göra, slitaget på traktorn och trepunkten blir ju enormt...
/C
Användarvisningsbild
Christian.Emilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:11, 30-09-2007
Ort: Jönköpingsl än/Rydaholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, Komatsu 138Us -06

Traktorer, Deutz 4.71, Ford 4610, New Holland TL90

Dumper. Volvo A20


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se