Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Krångel!!!!

10 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Bellfarmer (trådstartaren)

#1 » 21:04:23, 18-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt mål är att kunna köra vedklyven med min MF185.
Till att börja med har jag borrat, gängat samt monterat retur i oljepåfyllningslocket.

Problemet är hur skall jag ställa hydralspakarna osv.
Jag har lastare (Bergsjö) med extra oljetank.
Skall jag koppla till lastarhydraliken istället eller??

Tacksam för all hjälp....
Bellfarmer
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:44:32, 18-09-2007



håkan öhlund

#2 » 21:25:05, 18-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Bellfarmer och välkommen :)

Om du ska andvända den befintliga hydraliken så kopplar du in tryckledningen från omkopplaren som sitter på hydrallocket rakt ner i framkant under stolen..
Sedan sätter du på rundpumppning,vet inte exakt hur spakarna var i 185an men i min MF65a så drar man den kortare spaken längst upp..

Returen kan du leda in igenom påfyllningen som du skrev om eljest så finns det en plugg på hydrallocket med..

Du skrev att lastaren har en extra hydraltank?? då har du väl en frontmonterad hydralpump också men då åker du på att koppla in ett till ventilpacket i serie med lastarens..Kanske ger den pumpen mer olja? :???:
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Bellfarmer (trådstartaren)

#3 » 21:51:38, 18-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

:smile: Det konstiga är att jag inte får nån vidare fart på klyven, hydral armarna går som tusan.
Pumpen måste alltså vara bra.

Jag behver inte använda lastare/klyv samtidigt så jag kan väl ta tex tilt slangarna om jag använder lastarpumpen?
Bellfarmer
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:44:32, 18-09-2007

håkan öhlund

#4 » 22:22:20, 18-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har väl inte kopplat fel på tryck och returen??
Alltså så har du väl nu två uttag bakom traktorn med "honor" och din vedklyv har väl två slangar med "hanar" så prova först att sno om slangarna för det går inte att köra fel väg :?

Visst kan du ju också om du vill andvända skoptilltens slangar och bara låsa tiltspaken så du får tryck men även där gäller att du kör rätt väg. :roll:
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Ingvar

#5 » 22:25:36, 18-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, låter lite mickligt tycker jag, då får du ju spärra lastarspaken när du ska klyva. Om jag vore du skulle jag sätta på ett T-rör på tryckslangen som matar lastarens ventilpaket, precis vid paketet lämpligen, och sen drar du en slang till bak på traktorn och sätter en snabbkoppling där. Så när du ska klyva så är det bara att sätta i slang och köra, och när du inte har klyven på funkar lastaren som vanligt. Men om det nu är ett separat oljesystem till lastaren så får du ju tänka på att dra returen till den oljetanken...annars är den ju snart tom.. :???: :driver:
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

håkan öhlund

#6 » 22:50:25, 18-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingvar skrev:Om jag vore du skulle jag sätta på ett T-rör på tryckslangen som matar lastarens ventilpaket, precis vid paketet lämpligen, och sen drar du en slang till bak på traktorn och sätter en snabbkoppling där. Så när du ska klyva så är det bara att sätta i slang och köra, och när du inte har klyven på funkar lastaren som vanligt.

Hallå där :uupps:
Det går inte bara att sätta en T-koppling utan då måste man sätta en väljarventil där så man kör antingen lastaren eller så uttaget där bak..
Och har inte denna väljarventil någon inbyggd överströmmare så måste man sätta en lös överströmsventil på slangen till uttagen för om man inte ha en överströmmare och så av misstag slår om väljarventilen när man inte ha något kopplat i uttaget så säjer det PANG och så sprutar det olja någonstans :x
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Ulf

#7 » 22:58:10, 18-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

> så säjer det PANG och så sprutar det olja någonstans
eller så rasar pumpen, vi hade problem med det, trodde det satt överströmmare i plastaren. Ett par pumpar blev skrot. Nu mer går det över lastaren.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Ingvar

#8 » 07:47:42, 19-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det har du förstås rätt i Håkan, oljan går väl förstås lättaste vägen och kommer gå genom lastarpaketet när man försöker klyva. :buga: ..Men då tycker jag nog ändå att det kunde vara lönt att sätta dit en sån väljarventil med överströmmare i ,då har man ju fått till ett bra arrangemang :driver:
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

Ralle

#9 » 07:52:35, 19-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast då tycker jag att Håkans idé med ett ventilblock i serie med lastarens är en bättre lösning, kanske dyrare, jag vet inte.
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Bellfarmer (trådstartaren)

#10 » 21:17:39, 19-09-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar: Stort tack för all hjälp! Jag ska prova med tilt kopplingarna, måste bara åka och fixa slang.
Bellfarmer
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:44:32, 18-09-2007


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Krupp, mm91, P806, skyhaj och 18 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se