Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumRedskapFrontlastar-/lastarredskap och fästen

Infästning lastare IH 844XL

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera frontlastar-/lastarredskap och -fästen här

Glysbyn (trådstartaren)

#1 » 15:37:59, 12-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Har köpt en IH 844XL(4wd) -84 : :grin: och planerar nu att montera lastare på denna. Lastaren är en Bergsjö/trima 1620 som idag sitter på en annan IH men det är inte samma fäste.

Finns det någon som kan bistå med bilder på infästning av lastarfäste på denna traktor, jag känner mig ganska säker på var infästningen skall göras men bilder på en monterad lastare vore bra att ha sett innan jag börjar rita och planera.

/Jocke
Glysbyn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:13:04, 31-10-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 844XL




Razzetazz

#2 » 19:20:22, 17-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag har en 844 XL -86 med trima 1420 lastare.
Tyvär så monterade jag av fästjärnen idag eftersom traktorn ska klyvas och byta koppling.
men bilder på lösa fästjärn och fästpunkterna kan ordnas om de skulle hjälpa.
Razzetazz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:45:01, 20-07-2009
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 996, DB 1212, MF 5610

Glysbyn (trådstartaren)

#3 » 22:13:28, 17-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Razzetazz jag tar gärna emot bilder på fästjärn och infästningspunkter, det skulle vara till stor hjälp.

Just nu är det mkt trångt i maskinhallen så jag försöker sälja minst en av traktorerna innan jag kan påbörja överflyttningen av lastaren. Jag vill ogärna ha dom stående ute i detta eviga regnande.
Så det troligt att du hinner byta koppling och montera tillbaks lastaren innan jag kommer till skott. Men jag tar ändå gärna emot bilderna på de avmonterade fästjärnen, ju mer jag vet dessto snabbare kommer jag till skott.
Glysbyn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:13:04, 31-10-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 844XL


Razzetazz

#4 » 15:57:56, 18-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer några bilder.
Ett kraftigt järn är bultat under växellådan, i de sitter bakkant på båda dom längsgående fästjärnen lite trångt vid dieseltanken och svårt att ta bra bilder.
4 st M12 bult i bakkant på båda sidor, samma som knät vid hyttbussningen.
5 st M20 över framaxeln. där sitter även distanser för bredden är inte samma vid alla fästpunkter.
Hela fästet är lite svängt för att passa in.
Hoppas du har en rejäl svets och hyrdaulpress... tunga grejor de här :smile:

Hoppas de här hjälper dig. fler bilder kan ordnas. Lycka till!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Packade den bifogade bilden så det blir lättare att läsa tråden /magloman
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Razzetazz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:45:01, 20-07-2009
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 996, DB 1212, MF 5610

Glysbyn (trådstartaren)

#5 » 20:29:09, 18-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stort tack :buga: , detta var precis de bilder jag behövde.

På den årsmodell som jag har så sitter kardanaxeln till framhjulen på vänster sida istället för under som på bilderna, tror faktiskt att det förenklar lite då utförmningen av stagen på undersidan blir ganska så fri. Dock får jag se upp med rörelsen på kardanaxeln när framaxeln rör sig.

Planen som den ser ut just nu är att rita upp de längsgående järnen med infästning över framvagn och vid hyttfästet och få denna utskärd i en lasermaskin, ev tillverkar jag en provbit av playwood först för kontroll av måtten(mkt billigare att göra fel i playwood). Jag får nog hitta en lösning som gör att fästet kan vara rakt, känns lite jobbigt att bocka denna "plåtbit" (15-20mm).
På det befintliga fästet skärs motsvarande delar bort och fästet passas in på de nya bitarna.
Sedan behöver "under/bakre"fästet konstrueras men det känns inte så svårt då kardanaxeln inte är i vägen. Funderar på att göra en konstruktion som går från undre/bakre fästet under oljetråget och fram till infästningar strax bakom framaxel, sedan "U" eller V formade stag upp till själva lastarfästet.

Nu skall jag starta upp CAD'en och rita lite...
Glysbyn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:13:04, 31-10-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 844XL


Razzetazz

#6 » 22:54:22, 19-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten tanke bara.
Vad skulle hända om man istället för att fästa under växellådan så gick man ända bak till bakaxeln, en stor krampa runt trumpeten.
såg de på en Case 1394 för ett tag sen, finns säkert fler modeller där de är så.
Borde bli stadigare. kanske enklare att bygga oxå. sen kommer de skydda tank och annat som sitter mellan hjul och växellåda som en bonus.
Razzetazz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:45:01, 20-07-2009
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 996, DB 1212, MF 5610

valtra mega

#7 » 23:05:33, 19-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi hade en 745 xl på den var fästet till bakaxeln.
Om minnet inte sviker tror jag att det var fäst på samma ställe som sidobegränsarna till lyftarmarna två bultar på undersidan av bakaxeln.
valtra mega
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:25, 19-04-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: valtra 8050,valtra t153v
Hitachi zx 160 lc

magloman

#8 » 23:20:39, 19-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

så här kan det se ut på en Zetor 8011 / Ursus 385

En platta i trumpeten med tre skruvar sen tre skruv med mutter för staget framåt. De senare är alltså borttagna här och det är luft emellan.

Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Glysbyn (trådstartaren)

#9 » 10:08:12, 21-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har varit under och kollat på möjligheten att ta fäste i bakaxeln, infästningarna för lyftarmarnas stabiliseringsstag är rejäla och skulle nog ha fungerat bra till detta. Med sidomonterad kardanaxel tror jag inte att det blir så bra, staget från bakaxel hamnar under kardan och lastarfästet är rakt ovanför kardan, i och för sig skulle man kunna leda kardanaxeln genom ett rör.... Jag får ge denna ide en chans till i kväll.
Med infästning så långt bak behöver nog stagen vara stabilare för att inte svikta (eller?), avståndet från lastarinfästning till infästning i traktor blir nog minst 3ggr längre. Kanske tänker fel här :klia: .

Mitt i bilden syns fästet under växellåda som används till trimafästet på bilderna som Razzetass har lagt ut. Detta fäste är relativt lätt att komma åt då kardanaxeln är sidoplacerad, så det är mitt huvudalternativ tillsvidare. Det är ett "bra" fäste och det är placerat betydligt lägre än de andra (4) fästena vilket borde göra att "vridande" krafter tas upp bra med detta fäste, ger även bra upptagning av "lyftande" krafter t.ex med last i skopan. Krafter rakt upp/ner borde inte vara så svåra att klara(eller?) tryckkrafter(nedåt) tas väll i första hand upp av det främre fästena, problemet måste vara vridande krafter t.ex när hörnet på skopan fastnar i något.

Jag får fundera vidare, kanske lägger ut någon skiss för kommentarer när jag kommer såpass långt, alltid bra med synpunkter.

Bild
Glysbyn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:13:04, 31-10-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 844XL


valtra mega

#10 » 11:33:19, 21-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kontrollerade skrotlagret och där fanns rester av fästjärnen
Bild
Bild av kardansidan fäste tillbakaxeln (bilden felväg)plattan mot bakaxeln 16mm tjock och järnet framåt 30mmx125mm.
Bild
Tanksidan rör76mm 10mm väggar
valtra mega
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:25, 19-04-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: valtra 8050,valtra t153v
Hitachi zx 160 lc

Glysbyn (trådstartaren)

#11 » 13:40:20, 09-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har varit klar ett tag med detta projekt och tänkte att jag skulle "avrapportera".

Infästningar blev lika de på trimafäste som Razzetazz bistod med bilder på, 5+2 bultar framtill och 4bult i hyttfästet samt infästning i växellådan.


Bild
Fästena målade och klara för montage.

Bild
Infästning mot hyttfäste. Krävde en hel del funderande innan jag fick till en lösning som fungerade här, lägg märke till "hålet" där sprängkåpan buktar utåt för anlutning mot startmotorn. Även handbromsvajern passerar här. I underkant syns växellådsfästet och sidodragningen förbi kardanaxeln.

Bild
Infästning mot växellåda, knyter ihop de båda sidorna och försvårar "vinglande" i sidled.

Bild
Och så här blev det.

Har provbelastat genom att fylla snöskopan med grus, och det kändes mkt stabilt, inga synliga rörelsel/sviktande.

Har inte varit speciellt mkt snö sedan jag flyttade lastaren men det lilla jag kört så måste jag säga att det är stor skillnad att snöröja med 4hjulsdrift.
Vid tvåhjulsdrift fungerade ofta framhjulen som pulkor i snön och det var inte alltid som traktorn gick åt det håll som jag ville.
Fäste med last i skopan var alltid ett problem tidigare, inte ovanligt att man fick tippa ur snö för att få fäste. Men jag saknar hydrostaten som det är i H84'an mkt smidigt vid snöröjning.

1 person gillar det här inlägget.
Glysbyn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:13:04, 31-10-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 844XL


HenrikB

#12 » 18:43:21, 23-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

En chansning på gammal tråd.
Gjorde du några cad ritningar?
Jag kommer nog få göra samma operation på min Case 745 (ska vara lika järn som 844).
Detta då det verkar vara svårt att få tag i lastarjärn.

Eller om nån har ett par liggandes?

Mvh Henrik
HenrikB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:31:48, 20-05-2010
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 650
Gilson 16hk


Återgå till Frontlastar-/lastarredskap och fästen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se